• Anonym (Rädd)

    Förlossningsrädsla, avslag på kejsarsnitt

    Jag fick precis avslag på min ansökan om kejsarsnitt igen (ansökt 2 ggr) och jag vet inte vad jag ska ta mig till nu. verkar vara omöjligt även fast jag själv har halvsidig svaghet och nedsatthet i kroppen pga en födelseskada och är livrädd att min kropp inte ska klara det. Att bebis ska fastna påvägen ut. rent instinktivt vet jag att jag inte kommer orka, varken psykiskt eller fysiskt.


    Kan dom verkligen tvinga en att gå igenom en vaginal födsel Så att hela graviditeten och födelsen blir ett trauma? vad kan jag göra?

    Tappar hoppet och känner att bebis kan dö redan nu egentligen för jag vill inte riskera att den får ett liv som jag fick, att ständigt få kämpa för sina rättigheter. Ser bara mörker när jag tänker framåt på förlossningen och tiden efter. Varför ska jag ens fortsätta förbereda för bebis ankomst om den ändå riskerar att få syrebrist och dö eller få livslånga men. Blir jag på det skadad så jag får ännu svårare än nu med min bäckenbotten och det blir svårt att sköta toabesök och går under psykiskt så kommer jag inte orka leva. Hur ska jag då orka ta hand om mitt barn? 


    Mitt landsting verkar vara helt emot medans jag ser andra gravida bli beviljade från höger till vänster pga rädsla för tex rädsla för smärta. Har gråtit hela graviditeten pga ovissheten och nu känns det helt kört. 

  • Svar på tråden Förlossningsrädsla, avslag på kejsarsnitt
  • Anonym (S)

    Kan du överklaga till högre instans?

    Jag tycker att det är bedrövligt att du inte kan få kejsarsnitt när du har en kombination av fysisk nedsättning och förlossningsrädsla.

  • Anonym (Tips från coachen)

    Du kan prata med din BM om din rädsla och be henne ordna kontakt med en kurator där du kan få lite hjälp. Du kan också anlita en doula, de är bra i sådana här lägen. Kostar lite förstås men kanske värt det.

  • EpicF

    Du borde definitivt bli beviljad ks, dock inte pga av rädsla utan pga att du halvsovit svaghet och besatthet i kroppen. 

    Vad fick du för motivering till avslag? 

    Vad hade du själv för argument till att vilja ha ks? 

    Vet de om din tidigare förlossningsskada? 

    Kan det vara så att du inte blir beviljad pga att de inte vet om din tidigare förlossbingsskada? 

Svar på tråden Förlossningsrädsla, avslag på kejsarsnitt