• Anonym (Noa)

    Föräldraledighet

    Jag har bett min chef om f ledighet från skolavslutningen o sommarlovet. Det är 3 mån innan o jag fick tillbaka att jag jobbar 1 v efter sommarlovet o 2 v innan. Jag har massa dagar kvar o sorten fyller 4 snart. Kan de neka mig verkligen?

  • Svar på tråden Föräldraledighet
  • Anonym (Va?)

    Vad menar du? 
    Du har bett om ledigt under sommarlovet och de säger att du skall jobba före och efter lovet.
    Vad är problemet?

  • Anonym (Noa)

    Nä de vill att jag jobbar fram till midso när o börjar 2v innan lovet är slut. Dvs 3 v mindre än vad jag sökt

  • Anonym (M)
    Anonym (Noa) skrev 2024-03-19 22:43:04 följande:

    Nä de vill att jag jobbar fram till midso när o börjar 2v innan lovet är slut. Dvs 3 v mindre än vad jag sökt


    Nej, så länge du säkt två månader före så kan de inte neka föräldraledighet. Men om dina önskemål om ledighet orskae påtaglig störning i verksamheten, så är du skyldig att anpassa din ledighet, dock endast om det inte en olägenhet för dig (14 § föräldraledighetslagen). Det innebär det att du kan behöva anpassa din ledihet heter arbetsgivarens önskemål.

    För att arbetsgivaren ska kunna neka föräldraledighet på grund av att det medför en påtaglig störning i verksamheten måste arbetsgivaren motivera att det inte går att lösa störningen på något annat sätt, t.ex. genom att bedriva verksamheten med befintlig personal eller att anställa en vikarie. Detta är väldigt ovanligt att det händer (var dock så under pandemin inom vården där arbetsgivaren i många regioner var tvugna att neka föräldraledighet). 
Svar på tråden Föräldraledighet