• Anonym (Anna)

    Förskollärare eller grundskollärare, f-3 eller 4-6?

    Hej! Jag funderar på att studera till lärare men är osäker på vilket åldersspann på barnen som passar mig bäst.

    Vilken av dessa utbildningar hade ni valt och varför? Vilken tror ni är roligast/ minst stress/ bäst lön? Hjälp en förvirrad själ!! :) 

  • Svar på tråden Förskollärare eller grundskollärare, f-3 eller 4-6?
  • TvillingmammaVästgöte

    4-6 är nog minst jobbigt. 


    Jag har varit med mina barn i skolan mycket och det verkar tyvärr sjukt jobbigt att vara lärare idag. Innan du väljer att bli lärare så testa att jobba i skolan som tex vikarie, det är mitt råd. Barn idag har ingen uppfostran, ingen respekt för vuxna, en tredjedel har autism, adhd, diabetes och andra svårigheter som läraren förväntas hantera . Föräldrar har enorma krav.


    Sjuksköterska tror jag är mycket bättre. Jag har varit mycket på sjukhus de senaste åren och besökt sjuka och döende släktingar. Sjuksköterskorna verkar inte vara så hårt belastade som lärarna enligt vad jag sett. Sjuksköterskor ses som änglar medan lärare mest kritiseras.

    Nu föds heller inte många barn så om några år behövs inte så många lärare. 


     

  • Anonym (Jens)

    Det beror på skolan skulle jag säga! Om skolan har elever F-6 så tycker jag det kvittar. F-3 är lite enklare oftast eftersom kidsen är vetgiriga och tycker ofta att skolan är kul. 4-6 är lite intressantare ur lärarens synvinkel då det är flera ämnen.

    Skulle skolan ha F-9 så skulle jag undvika 4-6! 5:or och 6:or har en tendens till att se upp till "busarna" på högstadiet med konflikter som följd. Det tenderar till att bli mycket fostran och mindre undervisning. Jag föredrar F-3 utan tvekan och skulle föredra 7-9 framför mellanstadiet.

    Men det är mina erfarenheter efter 12 år som lärare!

  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-21 14:17:58 följande:

    Hur ska vi veta det...? Vi känner inte dig.


    Jag uppfattade inte TS som att den vill att vi ska välja åt denne, den vill bara höra fakta?

    Jag har jobbat som högstadielärare i 3 år nu, jag trivs bra, men det har varit oerhörd uppförsbacke och utvecklingsarbete för min del. 

    Jag skulle satsa på 4-6. F-3, då är det ju mer barnpassning än utbildning. Det beror ju på vad man vill. Det känns mycket jobbigare att hålla reda på 30 sexåringar än 30 10-åringar (tycker jag). 

    Är man 10-12 kan man tjafsa emot mer, men det går inte att komma ifrån med ungar, kanske man kan försöka resonera med dessa elever, F-3 känns bara som "krig" vid konflikter. 

    Jag håller med om att du absolut måste testa som vikarie först för att vara säker på att det är något för dig! Lärare är tufft idag! Inte bara eleverna, utan vårdnadshavare! Jag hade tänkt mig gymnasielärare men upptäckte att jag trivdes bättre på högstadiet (bättre nivå och roligare elever)!

    Det där med sjuksköterska (ängel) vs lärare ("skurkar") är intressant, det kan du också tänka på. Kanske barnmorska om du gillar barn och inte har problem med blod och sådant? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-21 14:17:58 följande:

    Hur ska vi veta det...? Vi känner inte dig.


    Det är sant . Det beror på personlighet också. För att vara lärare och trivas måste man vara psykiskt stark , extrovert och ha karisma.
    En blyg och introvert ung person utan karisma frågade mig för sex år sen om jag tyckte hon skulle bli lärare eller sjuksköterska, jag sa att hon skulle definitivt välja att bli sjuksköterska. Nu jobbar hon som sjuksköterska och stortrivs.
  • Anonym (Hallå)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-21 15:15:10 följande:
    Det är sant . Det beror på personlighet också. För att vara lärare och trivas måste man vara psykiskt stark , extrovert och ha karisma.
    En blyg och introvert ung person utan karisma frågade mig för sex år sen om jag tyckte hon skulle bli lärare eller sjuksköterska, jag sa att hon skulle definitivt välja att bli sjuksköterska. Nu jobbar hon som sjuksköterska och stortrivs.
    Jag vill påpeka att jag är inte psykiskt svag, men inte stark heller. Jag är inte extrovert, men jag är karismatisk och tycker om beteendevetenskap. Jag bryr mig om eleverna. 

    Däremot håller jag med om att det nog är lättare om man är psykiskt stark, extrovert och karismatisk.
  • trollhona
    Anonym (Anna) skrev 2024-03-21 13:30:47 följande:
    Förskollärare eller grundskollärare, f-3 eller 4-6?

    Hej! Jag funderar på att studera till lärare men är osäker på vilket åldersspann på barnen som passar mig bäst.

    Vilken av dessa utbildningar hade ni valt och varför? Vilken tror ni är roligast/ minst stress/ bäst lön? Hjälp en förvirrad själ!! :) 


    Vad kul att du hittat ett yrke som intresserar dig.
    Jag skulle säga att F-3 är ju mer "barn", man fokuserar på grunderna och ser till att alla har samma verktyg i bagaget. Kanske lite repetitivt men uppvägs av att få vara med när ett barn knäcker läskoden eller förstår hur matematik fungerar.
    4-6 är eventuellt mer intressant på daglig basis, fler ämnen och man har lite större påverkan själv som lärare för att kunna tex planera studiebesök eller utflykter. 
    Så det beror lite på vilken typ av person du är.

    Det är också en viss skillnad på vilken skola du söker dig till sedan, storstad och landsbygd kan vara väldigt olika idag.
Svar på tråden Förskollärare eller grundskollärare, f-3 eller 4-6?