• Anonym (The Boy)

    Min sambo orkar inte

    Min sambo har varit svårt sjuk och hemma mycket. Trott det varit på bättringsvägen men sedan kom det ett tufft besked om att hon behöver genomgå ytterligare tuffa ingrepp. Beskedet kom precis innan vi hade planerat en weekend hos vänner tillsammans. Istället för att åka så låg min sambo hemma i sängen och var helt knäckt och sa att hon ej orkar mer. 
    Jag valde att åka själv på den planerade resan som jag sett fram emot. 

    Borde jag ha stannat hemma? Känns som att jag inte fanns där när hon behövde mig men jag ville ju också komma bort lite försöker jag rättfärdiga mig med och de vi skulle besöka var ju så inställda på vårt besök och jag själv är ju inte sjuk.  
    Har jag gjort helt fel? 

  • Svar på tråden Min sambo orkar inte
  • Dexter dot com

    Om du ska orka fortsätta stötta henne så kommer du behöva komma bort ibland och göra saker du mår bra av så jag tycke du gjorde helt rätt.

  • Anonym (prata)

    Tror nyckeln här är hur ni kommunicerade kring det. Vad tyckte hon om att du åkte? Pratade ni om det innan? Visade du förståelse för att hon behövde dig, fick hon möjlighet att uttrycka sig? Fick du förklara varför du kände att du behövde komma iväg?

  • olof 45

    Personligen hade jag ALDRIG åkt i det läget. Visst behöver man ta hand om sig själv för att orka stötta sin partner, men att åka PRECIS när hon fått dåligt besked och brytit ihop? 

    Har du annars svårt med empati och så?

    Förstår också de som säger att det beror på hur dialogen mellan er gick, men seriöst, efter det du själv skrivit, låter det som att din sambo borde varit ensam den helgen? Nej! Och det krävs ju knappast ett geni för att fatta det...

  • Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2024-03-22 11:58:56 följande:

    Om du ska orka fortsätta stötta henne så kommer du behöva komma bort ibland och göra saker du mår bra av så jag tycke du gjorde helt rätt.


    Man kan nog välja sina stunder av egen-vård... Just precis den här helgen lät ju mindre lämplig, eller? 

    Jag hade stannat med min partner, just denna gången. Några dagar efter shocken hade jag tagit upp att jag ändå vill göra något ihop med vänner för att inte bryta ihop själv - och diskuterat när hon tycker att det passar.
  • Anonym (Eh)

    Är du på riktigt...? Ja du skulle ha stannat hemma!! Hur oempatisk får man bli? Din sambo får ett tungt besked och är helt knäckt känslomässigt och du åker på en kul weekendresa?! Seriöst...! Börja fundera på hur du kan kompensera för detta, rejält! Om hon skulle orka så föreslå spa-helg tillsammans eller nåt, om ett par veckor framåt.

    Det är sånt här som kan bli spiken i kistan där man blir tvärdumpad och hatad för resten av livet. Så illa är det!

  • Anonym (Mia)

    Vad tyckte din sambo om det? Jag antar att ni diskuterade det innan du åkte? 


    Nu är det gjort, så nu får du lägga det bakom dig och se framåt. 


     

  • olof 45
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-22 14:09:18 följande:

    Vad tyckte din sambo om det? Jag antar att ni diskuterade det innan du åkte? 


    Nu är det gjort, så nu får du lägga det bakom dig och se framåt. 


     


     Man kan ändå kompensera även för dumma beslut som redan är tagna. Han borde, ifall sambon yttrat minsta mening som förnimmar besvikelse över hans val, BE OM URSÄKT och säga att han nu förstått att han varit en självisk idiot... Validera hennes känslor. Om och om igen, om det behövs. Han behöver lyssna på henne, utan att skylla ifrån sig.

    Rådet att han bara ska sopa allt under mattan och gå vidare i livet låter inte som det skulle hjälpa SAMBON att komma över detta svek... 
  • olof 45

    TS, har du fått svaret du letade efter?

    (läs: har du börjat fundera på hur du ska be om ursäkt till din sambo?)

  • Anonym (Anonym)
    olof 45 skrev 2024-03-22 14:15:56 följande:

    TS, har du fått svaret du letade efter?

    (läs: har du börjat fundera på hur du ska be om ursäkt till din sambo?)


    Ibland läser man trådstarter där det framgår tydligt att TS bara vill ha belägg för sina åsikter, och kunna peka på svar och säga "titta här, de flesta tycker inte att det jag gjorde var så farligt!".

    Denna trådstart var svårtolkad dock. Känns ju NÄSTAN som att TS fattar själv att han borde stannat hemma och kanske t.o.m. ångrar sitt beslut, men bara vill ventilera? Eller så har sambon lackat ut, och han tänker nu till eftersom det hela lett till gräl...

    TS, vill du utveckla?
Svar på tråden Min sambo orkar inte