• Anonym (Nyfiken i en strut)

    Varför bostadsrätt när man kan hyra?

    Jag har aldrig fattat det här - varför vill man köpa en lägenhet när man kan hyra en i stället och slippa dryga lån och allt ansvar det innebär med en bostadsrätt? Jag kan fatta det om man gör det som en investering, men annars? Jag är antagligen trög, och har missat nåt självklart här, så min fråga är alltså genuint menad, jag är genuint nyfiken. Jag påstår alltså inte att det är bättre att hyra sin bostad; jag vill veta på vilka sätt det är bättre att köpa i stället.

  • Svar på tråden Varför bostadsrätt när man kan hyra?
  • Anonym

    För att hyra är ren förlust?
    För att om man betalar på ett bostadslån så betalar man till sig själv? Varje amortering gör att ännu en bit av bostadsrätten blir din. Du har köpt en bostad som är värd något, amorteringarna gör att du själv får tillbaka mer av pengarna som du säljer den för och när du bestämmer dig för att göra det, så äger du något som du själv bestämmer pris och köpare för (inom marknadens rimlighetsramar).
    Hyra är enbart utgift och att stoppa pengarna direkt i någon annans ficka istället för sin egen. Du får aldrig tillbaka dem på samma sätt (eller alls).

  • Anonym

    Samt möjligheterna att ändra i bostaden efter eget behag.

  • Anonym

    Sen är det naturligtvis så att ingen vid sina sinnes fulla bruk faktiskt köper en bostadsrätt. Har man pengarna så köper man såklart hus. Bostadsrätter är en sån där sak som finns på nyheterna men förmodligen inte irl. Lite som Säffle.

  • Anonym (Anna)

    Det är helt galet att köpa bostadsrätt till de priser som råder idag, men många har helt enkelt inget val. Här är det 20 års väntetid på en bra hyresrätt och husen kostar från 6 miljoner.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2024-03-24 05:56:09 följande:

    Det är helt galet att köpa bostadsrätt till de priser som råder idag, men många har helt enkelt inget val. Här är det 20 års väntetid på en bra hyresrätt och husen kostar från 6 miljoner.


    Fortsätter?


    Själv hade jag stått 17 år i bostadskö när vi fick vår senaste bostad (ett radhus på 100 kvm). Då hade vi tur, det var två före oss i kön som tackade ja men dessa två råkade ha betalningsanmärkningar eller annat som gjorde att de inte blev godkända. 

    Vi betalar 11000 i hyra och då ingår värme och vatten. Att köpa en likvärdig bostadrätt hade kostat ca 3 miljoner. Bara räntan på dessa pengar (räknat på 4%) motsvarar vår hyra, sedan skulle avgift och drift tillkomma. Att det är en investering är ett märkligt argument då risken är påtaglig att priserna sjunker framöver. Jämför med andra högriskinvesteringar - skulle du frivilligt låna 3 miljoner och köpa högriskaktier för pengarna, och sedan dessutom låta en styrelse med helt random personer utan någon särskild kunskap ta ansvar för din portfolio?


    Men som sagt, när bostadsköerna ser ut som de gör så har folk inget val. 

  • Anonym (S)

    Vi bor i en HR och jag drömmer om en lottovinst så jag kan köpa mig en BR.
    Vi har en bra lgh i ett område vi verkligen gillar men standarden är så förbannat låg. Badrum från -91 får mig att nästan vantrivas och ingen balkong.

    Hus vill jag absolut inte ha. Vi har ett landställe och det skulle jag rätt lätt kunna säga ja till att sälja.

  • En glad tjej
    Anonym (Nyfiken i en strut) skrev 2024-03-24 03:04:21 följande:
    Varför bostadsrätt när man kan hyra?

    Jag har aldrig fattat det här - varför vill man köpa en lägenhet när man kan hyra en i stället och slippa dryga lån och allt ansvar det innebär med en bostadsrätt? Jag kan fatta det om man gör det som en investering, men annars? Jag är antagligen trög, och har missat nåt självklart här, så min fråga är alltså genuint menad, jag är genuint nyfiken. Jag påstår alltså inte att det är bättre att hyra sin bostad; jag vill veta på vilka sätt det är bättre att köpa i stället.


    Jag har nyss flyttat in i en bostadsrätt. Mellanlandade i ca 10 månader i en hyresrätt (flyttade från annan bostadsrätt) men kände ganska snabbt att jag ville köpa bostadsrätt igen. Detta eftersom jag vill kunna renovera och fixa så som jag vill ha det. Dessutom kände jag inte heller för att betala någon annans lån, vilket man typ gör när man hyr. Jag passade på att köpa nu när räntorna är höga och priserna gått ner. Jag tror att när räntorna börjar gå ner kommer priset på min lägenhet också stiga. 
  • Anonym (M)

    BR är egentligen bara en bra affär om föreningen har låga månadsavgifter. Där jag bor så har de flesta BR avgifter som närmar sig 70-80% av vad det kostar att hyra en lika stor lägenhet. Då är det helt enkelt inte värt det med tanke på att man inte ens äger sin lägenhet eller får göra precis vad man vill utan bara äger en del i föreningen. Mycket bättre att spara till ett hus. 

  • Anonvm

    Förutom de rent ekonomiska fördelarna, så är det för mig en stor aspekt att man generellt slipper bo granne med de värsta slöddren.
    Att behöva ha någorlunda ordning o reda på sin privatekonomi för att beviljas lån sållar bort många av de som jag av olika anledningar inte vill ha som grannar.

    Som kuriosa kan jag nämna att jag flyttade ut från föräldrahemmet -99, jag har aldrig under dessa år bott i hyresrätt. Summerar jag totalekonomin kring mitt boende så har jag inte betalat nått alls för att bo under dessa 25år, jag har till o med tjänat pengar på att bo. 
    Kompisen som under alla dessa år bott i hyres räknade häromåret ut att han betalat totalt över 2miljoner för att bo....

  • Anonym (P)

    Kan tänka mig att det ger större frihet i renovering eller liknande, samt att man äger mer av sin bostad än i en hyresrätt. Själv får jag stanna i hyresrätt för jag kommer aldrig ha råd med varken bostadsrätt eller hus. Hus vill jag visserligen inte ha oavsett, skulle aldrig vilja bo på markplan.

Svar på tråden Varför bostadsrätt när man kan hyra?