• Anonym (Liv)

    "Förutbestämt" eller "ödet i dina händer"

    Vad tror ni om ens chanser att resa sig från år av missöden och dåligt mående osv.
    Går det att "resa sig", och liksom skapa sin egen lycka, eller har personer liksom en viss förutsättning till lycka i livet från början?

  • Svar på tråden "Förutbestämt" eller "ödet i dina händer"
  • 567890

    Jag tror absolut att alla kan förändra sina liv, problemet är väl alla vanor man har och då inkluderar hur man ser sig själv.

    Det som hindrar mig är mina tankar och oviljan att gå emot lusten ( t ex till mat) men det som fått mig att förändra mitt liv har varit nya tankar, nya vänner, nya intryck.

    Jag tror också att människor som tror på ödet hindrar sig själva från att utvecklas, både medvetet och omedvetet. Guds plan är jag också mycket skeptisk mot, det kan ge samma passiva hållning till sitt egna agerande som tankar på ett förutbestämt öde.

  • Anonym (Ghana)

    Om det finns en portion av vilja, styrka och motivation så finns det enligt min mening goda chanser.

    Att lägga upp en bra och acceptabel plan från början och sedan bestämt hålla sig till den är nog a och o.

    Sedan kommer det att ta tid beroende på djupa dalgången är.

  • Anonym (Ghana)
    Anonym (Ghana) skrev 2024-03-24 22:24:38 följande:

    Om det finns en portion av vilja, styrka och motivation så finns det enligt min mening goda chanser.

    Att lägga upp en bra och acceptabel plan från början och sedan bestämt hålla sig till den är nog a och o.

    Sedan kommer det att ta tid beroende på djupa dalgången är.


    Tillägg.


    Vill också säga att det är viktigt att belöna sig själv på vägen och samtidigt se den stora vinsten i slutändan.

  • Anonym (Liv)

    Jo.. .kanske det. Det svåra är att orka med att kämpa på när man redan mår så sjukt dåligt...

    Att orka fullfölja planer....

  • Lynx123

    Tror att det mesta sitter i huvudet....att man helt enkelt får bestämma sig och sedan bara köra.

  • Anonym (Vår)

    Ja, det går absolut. Man har ansvar för sitt eget liv. 

  • Bis mis

    Jag tror på att man skapar sin egen lycka utefter förutsättningarna man har. Allt är egentligen möjligt med vissa begränsningar när man ser att man själv väljer. Tror inte ett dugg på att saker är förutbestämda av nån slags högre makt, sen kan lyckosamma tillfälligheter göra så att man hamnar på rätt plats snabbare. Slump och egen vilja.

Svar på tråden "Förutbestämt" eller "ödet i dina händer"