• Yuppyupp

    Söker tips! Resa med barn 15 månader

    Hej!


    Jag har alltid fått så kloka och bra råd här så nu vänder jag mig återigen till alla duktiga, fantasifulla och smarta föräldrar därute!


    I Juni reser jag och familjen utomlands för första gången med vår 15 månaders bebis. När jag bokade biljetterna tänkte jag väl att bebis fortfarande skulle sova två gånger om dagen och försökte således anpassa avgång och ankomsttider. Super osmart!


    Vårt barn sover nu endast en gång om dagen och alltid i sin egen säng. Få andra platser fungerar och i bärsjal blir det bara sprattel och gråt. Nu visar de sig att den tid vi reser är precis då bebis är som tröttast och behöver sova. Vägen till flygplatsen är kort, så han hinner inte sova i bilen. En resevagn med fullt liggläge ska investeras i, men jag är osäker på att han kommer somna. 


    Det kan låta som en fånig fråga, men den stressar mig mer än vad jag önskar och jag kan inte ta det med ro. Vi mellanlandar också så att sova direkt på planet är inte heller optimalt. Hur ska jag tänka här? Hur hade ni gjort? Jag får alltid så fina råd och bra vägledning och i min egen hjärna står det still. Man behöver ju ändå vara på flygplatsen i god tid, så att tidigarelägga sovstunden innan avfärd blir inte heller möjligt. 

  • Svar på tråden Söker tips! Resa med barn 15 månader
  • Fjäril kär

    Slappna av och ta det som det kommer. Ställ in dig på en dag med kass sömn och förbered er båda två på att hjälpas åt.  Det är en ny miljö för barnet så det kommer finnas mycket att titta på och uppmuntra till det också. Förr eller senare kommer barnet ändå att somna av alla intryck. Låt det då få sova. 
    Det rättar till sig redan första natten när ni är på plats. 

    Förbered med napp, filt, gosedjur,  välling , snacks eller vad ni nu har för tröst att ta till i handbagaget så ni inte sitter sen med allt sånt i incheckat bagage och barnet är otröstlig.  Proppa fickor fulla! 

    Kom ihåg att ge barnet dricka och äta . Kan låta idiotiskt men ibland är man FÖR upptagen att lugna sitt barn att man glömmer bort att det faktiskt kan vara jättetörstig eller behöver ett kex 

  • Yuppyupp
    Fjäril kär skrev 2024-03-25 12:31:22 följande:

    Slappna av och ta det som det kommer. Ställ in dig på en dag med kass sömn och förbered er båda två på att hjälpas åt.  Det är en ny miljö för barnet så det kommer finnas mycket att titta på och uppmuntra till det också. Förr eller senare kommer barnet ändå att somna av alla intryck. Låt det då få sova. 
    Det rättar till sig redan första natten när ni är på plats. 

    Förbered med napp, filt, gosedjur,  välling , snacks eller vad ni nu har för tröst att ta till i handbagaget så ni inte sitter sen med allt sånt i incheckat bagage och barnet är otröstlig.  Proppa fickor fulla! 

    Kom ihåg att ge barnet dricka och äta . Kan låta idiotiskt men ibland är man FÖR upptagen att lugna sitt barn att man glömmer bort att det faktiskt kan vara jättetörstig eller behöver ett kex 


    Vilket fint och lugnande svar ändå, tack snälla du. Att ta saker som det kommer är jag expert på att absolut inte göra, men jag ska ha dina ord i åtanke. Att det kommer rätta till sig :) Även resan tillbaka blev ju totalt felplanerad nu, men jag tar med mig dina råd även där. 


    Det är ju just det jag tänker på. Om barnet lyckas somna, säg i resevagnen, och så behöver det väckas för att sättas på planet, eller väckas för att alla ska sätta på sig bältet, eller väckas efter bara några minuter för att byta plan. Hade det varit ett direktflyg hade jag nog känt mig lugnare, men det fanns inte möjlighet till det på ditvägen. Nu känns det som att vi kommer flänga runt så mycket att den lilla inte får minsta chans att ens komma till ro. 

  • Fjäril kär
    Yuppyupp skrev 2024-03-25 12:40:53 följande:

    Vilket fint och lugnande svar ändå, tack snälla du. Att ta saker som det kommer är jag expert på att absolut inte göra, men jag ska ha dina ord i åtanke. Att det kommer rätta till sig :) Även resan tillbaka blev ju totalt felplanerad nu, men jag tar med mig dina råd även där. 


    Det är ju just det jag tänker på. Om barnet lyckas somna, säg i resevagnen, och så behöver det väckas för att sättas på planet, eller väckas för att alla ska sätta på sig bältet, eller väckas efter bara några minuter för att byta plan. Hade det varit ett direktflyg hade jag nog känt mig lugnare, men det fanns inte möjlighet till det på ditvägen. Nu känns det som att vi kommer flänga runt så mycket att den lilla inte får minsta chans att ens komma till ro. 


    En resevagn ska checkas in i regel. Ta reda på vad som gäller för just ert flygbolag angående vagnar. 

    Om barnet somnat ser jag ingen anledning att ni måste specifikt väcka det.  Det går utmärkt att boarda planet med en sovande i famnen och bältet ni får på planet går att trä på ett sovande barn. 
    Väck inte barnet i onödan. Vaknar det självmant är det en annan sak men låt barnet vara om det sover. Är barnet tillräckligt trött så kommer det sova ändå . 
  • Yuppyupp
    Fjäril kär skrev 2024-03-25 13:09:04 följande:
    En resevagn ska checkas in i regel. Ta reda på vad som gäller för just ert flygbolag angående vagnar. 

    Om barnet somnat ser jag ingen anledning att ni måste specifikt väcka det.  Det går utmärkt att boarda planet med en sovande i famnen och bältet ni får på planet går att trä på ett sovande barn. 
    Väck inte barnet i onödan. Vaknar det självmant är det en annan sak men låt barnet vara om det sover. Är barnet tillräckligt trött så kommer det sova ändå . 

    Jo jag har kollat och som jag förstår det får vi ta med oss vagnen hela vägen fram till gaten. Personalen tar sedan emot den och vi får den när vi går av. 


    tack för att du nämnde det där om bältet och för stöttande ord. Jag har inte flugit Med en så liten förut och vet väl inte vad jag kan förvänta mig riktigt. 

Svar på tråden Söker tips! Resa med barn 15 månader