• Anonym (Orolig.)

    Kundtjänst - Bli tjock med tiden?

    Jag har en extrem rädsla till att bli fet.

    Jag har länge sökt jobb, sedan jag slutade på mitt förra jobb. Sökte över ett halvår och till slut hamnade jag på ett underbar företag. Jag fick jobbet som kundtjänst. Jag är nöjd med jobbet, men har en extrem rädsla för att bygga upp fetma.

    Jag motionerar mycket.

    Slutet av dagen under vardagar, så är klockan så pass mycket att jag knappt hinner göra någonting, förutom att sitta vid datorn, äta, borsta tänderna och göra mig ordning till sängen.

    Jag motionerar mycket. Till och från jobbet och det är halvtimme. Men, det är inte tillräckligt.

    Jag anses väl smal, tror jag. Men jag har en stor oro att jag börjar bli tjock och jag har haft den oron långt innan kundtjänst jobbet.

  • Svar på tråden Kundtjänst - Bli tjock med tiden?
  • Dexter dot com

    30 minuters motion om dagen är ju inte mycket. Om du jobbar så sent att du måste lägga dig direkt du kommer hem antar jag att du börjar sent och hinner motioner innan jobbet.
    Är din oro obefogad behöver du ju söka samtalshjälp och inte mer motion.

  • Mandel

    Det viktiga är väl kosten. 


    Om du inte stoppar in en massa saker i munnen så behöver du inte motionera en massa timmar för att förbränna det.
    Se till att äta små portioner och inte en massa småätande/mellanmål.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (XX&)

    Man blir inte tjock av att jobba i kundtjänst. Det vet du innerst inne. Du verkar ha någon slags fobi och den har inget med varken kost eller arbetsplats att göra. 

    Du kan gå och prata med någon för att få dessa fobier att släppa.

  • Anonym (Eh..)

    Måste vara väldigt långa arbetsdagar om du inte hinner någonting efter jobbet. Eller före för den delen.
    Jag har jobbat med skrivbordstjänst i 30 år och jag har inte blivit tjock. 

  • Anonym (Mia)

    Vikten har väldigt lite med ditt arbete att göra. Många med sittande arbete är smala och många med rörliga arbeten är överviktiga. Det är till största del maten som påverkar vikten. 


    Däremot behöver kroppen rörelse och motion, både vardagsmotion och styrka/kondition. Har man ett rörligt arbete så får man vardagsmotion genom arbetet, mindre med stillasittande. 


    Men, känns konstigt att du inte skulle hinna motionera utöver promenaden till och från jobbet. Dels har du helgerna, dels tiden du sitter vid datorn. Du får prioritera om. 

  • Agda90
    Anonym (Orolig.) skrev 2024-03-26 05:51:39 följande:
    Kundtjänst - Bli tjock med tiden?

    Jag har en extrem rädsla till att bli fet.

    Jag har länge sökt jobb, sedan jag slutade på mitt förra jobb. Sökte över ett halvår och till slut hamnade jag på ett underbar företag. Jag fick jobbet som kundtjänst. Jag är nöjd med jobbet, men har en extrem rädsla för att bygga upp fetma.

    Jag motionerar mycket.

    Slutet av dagen under vardagar, så är klockan så pass mycket att jag knappt hinner göra någonting, förutom att sitta vid datorn, äta, borsta tänderna och göra mig ordning till sängen.

    Jag motionerar mycket. Till och från jobbet och det är halvtimme. Men, det är inte tillräckligt.

    Jag anses väl smal, tror jag. Men jag har en stor oro att jag börjar bli tjock och jag har haft den oron långt innan kundtjänst jobbet.


    Att stressa kan bidra till att kroppen slutar funka som den ska och du går upp i vikt. Så ju mer du stressar över att du inte vill gå upp i vikt desto större risk är det att du går upp i vikt.

    Hur du äter och vad du äter är det allra viktigaste för vikten. 

    Varför hinner du inte träna? Du hinner sitta framför datorn?
  • Anonym (Rörelse)
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-26 10:29:17 följande:

    Vikten har väldigt lite med ditt arbete att göra. Många med sittande arbete är smala och många med rörliga arbeten är överviktiga. Det är till största del maten som påverkar vikten. 


    Däremot behöver kroppen rörelse och motion, både vardagsmotion och styrka/kondition. Har man ett rörligt arbete så får man vardagsmotion genom arbetet, mindre med stillasittande. 


    Men, känns konstigt att du inte skulle hinna motionera utöver promenaden till och från jobbet. Dels har du helgerna, dels tiden du sitter vid datorn. Du får prioritera om. 


    Och även om man får motion genom jobbet så ska man ändå ha någon aktivitet på fritiden eftersom det du gör på jobbet är vardag för kroppen. Tyvärr är det en hel del som inte riktigt förstår det och tror att det räcker. 


    Jag jobbar inom vården och det är väldigt mycket hela tiden men ändå så rör jag på mig på fritiden med. 

  • Anonym (Mia)
    Anonym (Rörelse) skrev 2024-03-26 10:43:56 följande:

    Och även om man får motion genom jobbet så ska man ändå ha någon aktivitet på fritiden eftersom det du gör på jobbet är vardag för kroppen. Tyvärr är det en hel del som inte riktigt förstår det och tror att det räcker. 


    Jag jobbar inom vården och det är väldigt mycket hela tiden men ändå så rör jag på mig på fritiden med. 


    Precis det jag skrev. 
Svar på tråden Kundtjänst - Bli tjock med tiden?