• cleoeme

    Två banker - två bankkort?

    Hej! 
    Jag har alltid varit kund hos Swedbank och har mina spar, fonder, bankkort, privatkonto osv där.
    Nu skulle jag gärna vilja ytterligare ett bankkort fast då hos en annan bank.
    Jag säljer mycket via marketplace och vinted, anordnar loppisar osv. 
    Jag skulle vilja ha ett bankkort på en annan bank där jag kan göra insättningar och uttag.
    Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra eller om man ens får lov att göra så?
    Något tips på bank?

  • Svar på tråden Två banker - två bankkort?
  • cleoeme
    Yllop skrev 2024-03-26 10:30:54 följande:

    ICA-banken.


    Kan man göra insättningar på icabankem i en vanlig automat då?
  • Anonym (M)

    Menar du att du vill kunna sätta in kontanter? I så fall får du ju kolla vilka banker i din närhet som erbjuder den tjänsten.

    Konton i olika banker får du absolut ha. 

  • Anonym

    När jag har frågat storbanker om jag kan ha ytterligare ett konto hos dem så har jag fått till svar att de vill att jag flyttar allt dit, lönekonto mm
    Icabanken har jag ej frågat så vet ej hur det funkar där

  • cleoeme
    Anonym (M) skrev 2024-03-26 10:48:41 följande:

    Menar du att du vill kunna sätta in kontanter? I så fall får du ju kolla vilka banker i din närhet som erbjuder den tjänsten.

    Konton i olika banker får du absolut ha. 


    Ja exakt! Okej, ja jag får kolla runt lite.
  • Fontana

    Det kan rent av vara ganska smart att ha kort från två olika banker. Jag har sedan länge ett konto hos Swedbank, fick det redan som ung när jag sommarjobbade inom kommunen. Några år senare arbetade jag ett tag hos en statlig myndighet och fick då ett konto hos vad som då var PK-banken (nu Nordea)

    Nordea-kortet är anslutet till Visa och Swedbank-kortet till Mastercard, så jag är graderad ifall t.ex. Swedbank skulle ligga nere eller Mastercard krångla.

    Bra också att ha två olika kort ifall pengarna skulle ta slut på det ena kortet - då är det bara att hiva fram det andra (och hoppas att det finns pengar där).

    Båda dessa konton är liksom lönekonton, med pengar ut och in och nästan ingen ränta. Sedan har jag dessutom ett sparkonto där man faktiskt får ett par procents ränta.

Svar på tråden Två banker - två bankkort?