• anonym2005

    Vill bli sjukskriven pga depression

    Hej.

     Jag sitter i en för jävlig sits där jag blir mobbad och manipulerad på mitt jobb, jag har mått dåligt i flera veckor/månader och idag eskalerade allting till öppen konflikt med kollegor. 


    När jag körde hem bröt jag ihop totalt och bara grät och kände tankar som ?tur att jag inte har en massa tabletter hemma, för då hade jag tagit dem? det är inget som lättvindigt dyker upp i mina tankar. 


    Så jag vill bli sjukskriven, men jag vet inte vad jag ska säga när jag ringer imorgon till vårdcentralen - jag har aldrig varit sjukskriven förr.

    Vad säger man till telefonisten/sköterskan?

  • Svar på tråden Vill bli sjukskriven pga depression
  • Anonym (Been there)

    Säg att du inte orkar längre?.deprimerad, utmattad o självmordstankar

    det räcker 

  • Anonym (S)

    Och nästa fråga - vad gör chefen? Vad gör facket? Du har rätt att få hjälp via företagshälsovården.

  • Anonym (G)

    Säg bara som det är

     för att få diagnosen depression så ska man ha mått dåligt under en längre tid. Det ska ha stört ens vardagliga funktion.

    Är nog inte så svårt att få den diagnosen och några veckors sjukskrivning. men det löser ju inte problemet

  • Anonym (Vecka)

    Tänk också på att du kan vara hemma i en vecka innan sjukintyg behövs.
    Så håll dig hemma och lycka till med läkaren

  • Anonym (Silvertand)

    Hur har du blivit manipulerad? På vilket sätt?😔

  • anonym2005
    Anonym (S) skrev 2024-04-03 20:34:51 följande:

    Och nästa fråga - vad gör chefen? Vad gör facket? Du har rätt att få hjälp via företagshälsovården.


    Jag har varit i kontakt med företagshälsovården i januari, fick två samtalstillfällen. Trodde att det skulle kunna bli okej efter det. 


    Har därefter kontaktat chefen som gav oss alla 3 (arbetslaget) handledning av en annan person vilket inte hjälpte. Gjorde saken värre. 


    Och nu är vi här? Jag har försökt kriga på men orkar inte längre nu

  • Anonym (en vecka)

    Men du kan ju vara hemma en vecka utan läkarintyg. Under den tiden tar du ett ordentligt samtal med chefen om omplacering för att lösa situationen.

  • Anonym (Frågande)

    Så det är två kollegor som mobbar och manipulerar dig?
    Vad jobbar du med?

  • Anonym (XX&)
    Anonym (en vecka) skrev 2024-04-03 21:10:02 följande:

    Men du kan ju vara hemma en vecka utan läkarintyg. Under den tiden tar du ett ordentligt samtal med chefen om omplacering för att lösa situationen.


    Bra tips. 
  • mammabitch

    Du kan absolut vara hemma några dagar och landa lite, men problemet finns ju kvar så om du inte kan byta jobb  så behöver du kontakta din arbetsgivare och be om en plan för hur du och kollegorna ska kunna samarbeta.

Svar på tråden Vill bli sjukskriven pga depression