• Anonym (TS)

    Viktgräns på hästar

    Läste precis en vild diskussion om ridskolor som satt en gräns för människors vikt som ska rida på hästarna. 


    Vikten va 95 kilo och många känner sig kränkta och att man behandlar personer med övervikt illa, trots att krav är till för hästarna. En del hävdar att det även ställer till det för män som väger mer. Många män i min omgivning är mellan 180-190 cm och väger Max 85 men oftare runt 75 med en längd på 185?.

    Hur kan man inte förstå att det handlar om hästen? Lite som att om en hiss av säkerhetsskäl inte tål mer än 350 kg säger vi? och så skulle någon väga mer än detta och då skulle det vara kränkande. 

    Kan man inte få prata om djuren? 

  • Svar på tråden Viktgräns på hästar
  • Anonym (Elin)

    Folk är idioter.

    På vår ridskola har de en stor häst som kan ta lite tyngre vikter, men även den hästen har en gräns.

    Är man så överviktig så får man köpa/hyra en häst som kan ta ens vikt, eller köra istället. 

  • Anonym (?)

    Ibland måste man lära sig trycka på ignore-knappen.

  • Jemp

    För att maxvikt för hästar inte är någon exakt vetenskap. 


    Nu var den här relativt hög och jag är inte emot per se, men det debatteras mycket just pga olika åsikter och att vissa har väldigt låg maxgräns. 

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Jag fattar inte de som protesterar mot detta. Vill de framstå som djurplågare för att få rida? Som du skriver, viktgränserna är för hästarnas skull, och ridskolehästar slits ut lättare. Därför måste man ha marginal uppåt. Man kan inte ligga på gränsen och belasta hästen hela tiden. (Och ja, jag vet att mycket annat spelar in. Längd, ridvana mm).

    Vad inkluderande ridskolor däremot borde göra, är att skaffa några större hästar som klarar högre vikter. Men även där finns ju en gräns. De största hästarna på ridskolan i vår kommun tar max 90 kg.

    För några decennier sen var detta inte ens en fråga. Det ansågs självklart att inte belasta djuren för mycket, och de flesta kunde ändå rida. Men nu är det många fler som väger för mycket? 

  • Anonym (Stor)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-05 15:47:13 följande:

    Jag fattar inte de som protesterar mot detta. Vill de framstå som djurplågare för att få rida? Som du skriver, viktgränserna är för hästarnas skull, och ridskolehästar slits ut lättare. Därför måste man ha marginal uppåt. Man kan inte ligga på gränsen och belasta hästen hela tiden. (Och ja, jag vet att mycket annat spelar in. Längd, ridvana mm).

    Vad inkluderande ridskolor däremot borde göra, är att skaffa några större hästar som klarar högre vikter. Men även där finns ju en gräns. De största hästarna på ridskolan i vår kommun tar max 90 kg.

    För några decennier sen var detta inte ens en fråga. Det ansågs självklart att inte belasta djuren för mycket, och de flesta kunde ändå rida. Men nu är det många fler som väger för mycket? 


    Jag älskar hästar och att rida.
    Men jag är överviktig och vet att en häst inte skulle må bra av att ha mig på ryggen. Jag funderar på att ringa en ridskola och fråga om jag jan komma och pyssla om hästarna och ryckta dem och rensa hovar m.m

    Folk behöver se fler filmer och bilder med överviktiga turister som rider på åsnor. De får slita ont och de blir ofta misshandlade om de inte orkar röra på sig.
    Det är samma sak med hästar, deras ryggar orkar inte hur mycket som helst. Det blir tryck på lederna i benen.

    Övervikt och barn är ett känsligt ämne.
    Vi vet att barnen blir större och större men det är tabu att prata om att de behöver röra på sig m.m.
    Det slår åt att de svälter sig i stället.
  • Anonym (Hästtjejen)

    Viktgränsen är inget nytt det har man haft i minst 30 år barn rider ponnysar som vuxna inte kan rida exempelvis.  Jag tror det är ett fåtal individer som klagar högljutt som inte vet så mycket om djur. 


     

  • mammabitch

    Självklart ska hästarna inte bära mer än de klarar, Som relativt tung skulle jag aldrig sätta mig på en liteb ponny eller en gammal häst som tappat alla muskler.  Där jag rider finns dock ett flertal hästar av den större och viktbärande typen, den största har faktiskt en gräns på 110 kg (hon är enorm!) och dit har jag en bra  bit kvar. Om jag ska rida utomlands kollar jag alltid med stallet att det faktiskt finns en häst som klarar min vikt innan jag bokar.

    Inte på något sätt diskriminerande då det finns ett mycket konkret skäl till gränserna.

Svar på tråden Viktgräns på hästar