• Anonym (Ororlig)

    HIV

    Hej, jag är orolig, jag måste få höra vad ni tror. Jag träffade en kille och skulle ha sex men blev inte så riktigt, iaf så nuddade våra kön varandra så han var aldrig inne i mig. Undrar därför hur stor sannolikhet det är att ha blivit smittad av hiv? Han säger inte att han är hiv smittad. Han jobbar i Norge och säger att dom testas för allt om det var en gång i halv året eller 1 gång per år. Måste penis vara inne i fittin för att smittas? 

    Snälla svar tack!

    Mvh

  • Svar på tråden HIV
  • Anonym (Madde)

    Sannolikheten är 0.

    Vi leker med tanken och säger att han har HIV i alla fall och medvetet ljuger och det ändock blir samlag utan skydd.

    Är han välbehandla så är sannolikheten 0. patienter med Hiv i dag som är välbehandlade smittar Inte andra eller är inte skyldiga att berätta att man har HIV.

    skulle du mot förmodan få hiv i dag  Så är det ingen dödsdom. Du lever ditt liv som vanligt och kan vara tillsammans med vem som helst om sjukdomen är välbehandla.

  • Anonym (Ororlig)
    Anonym (Madde) skrev 2024-04-17 11:15:48 följande:

    Sannolikheten är 0.

    Vi leker med tanken och säger att han har HIV i alla fall och medvetet ljuger och det ändock blir samlag utan skydd.

    Är han välbehandla så är sannolikheten 0. patienter med Hiv i dag som är välbehandlade smittar Inte andra eller är inte skyldiga att berätta att man har HIV.

    skulle du mot förmodan få hiv i dag  Så är det ingen dödsdom. Du lever ditt liv som vanligt och kan vara tillsammans med vem som helst om sjukdomen är välbehandla.


    Okej, tack för svar! Men om han inte vet om om han skulle ha hiv? Och är inte behandlad är sannolikheten endå 0 eller är det annat som gäller då? 
  • Anonym (Madde)

    Ja den är obefintlig. Du kan vara lugn, du har nog inte riktigt förstått hur det smittas. 

    Det är ganska svårt att bli smittad. om ni skulle ha oralsex så är det inte ens säkert att du skulle bli smittad, möjligen om du sväljer sperma men det är inte ens säkert då heller.

    Ta ett test om det skulle göra dig lugnare.

  • Anonym (Ororlig)
    Anonym (Madde) skrev 2024-04-17 13:47:57 följande:

    Ja den är obefintlig. Du kan vara lugn, du har nog inte riktigt förstått hur det smittas. 

    Det är ganska svårt att bli smittad. om ni skulle ha oralsex så är det inte ens säkert att du skulle bli smittad, möjligen om du sväljer sperma men det är inte ens säkert då heller.

    Ta ett test om det skulle göra dig lugnare.


    Tusen tack för svar! 🙏🏼
  • Hjelm

    Skulle precis som ovanstående säga att risken att betrakta som i princip helt obefintlig.

    Men är du orolig ska du såklart testa dig, om inte annat för att kunna sudda bort det egna orosmolnet.

  • Anonym (C)

    HIV smittar via blod. När man har sex kan det smitta om båda blöder (vilket inte är särskilt ovanligt - det behöver bara vara ett litet sår någonstans). Om era kön bara nuddade varandra är det nog osannolikt att ni båda skulle ha sår där som kom åt varandra. Varför är du orolig för just HIV?

  • Anonym (Ororlig)
    Hjelm skrev 2024-04-17 14:19:56 följande:

    Skulle precis som ovanstående säga att risken att betrakta som i princip helt obefintlig.

    Men är du orolig ska du såklart testa dig, om inte annat för att kunna sudda bort det egna orosmolnet.


    Tack så mycket för svar!!!
  • Anonym (Ororlig)
    Hjelm skrev 2024-04-17 14:19:56 följande:

    Skulle precis som ovanstående säga att risken att betrakta som i princip helt obefintlig.

    Men är du orolig ska du såklart testa dig, om inte annat för att kunna sudda bort det egna orosmolnet.


    En fråga bara, om man gnider könen några gånger mot varandra också ofarligt? 

    Ska testa mig om någon vecka, tror inte jag är smittad men endå orolig och ju mer jag tänker på det ju mer byggs oron såklart..  
  • Anonym (Ororlig)
    Anonym (C) skrev 2024-04-17 14:21:50 följande:

    HIV smittar via blod. När man har sex kan det smitta om båda blöder (vilket inte är särskilt ovanligt - det behöver bara vara ett litet sår någonstans). Om era kön bara nuddade varandra är det nog osannolikt att ni båda skulle ha sår där som kom åt varandra. Varför är du orolig för just HIV?


    Okej med andra ord ganska svårt att bli smittad, även vid obehandlad hiv? 
    Jag fick en tanke kring det och sen har den grott i huvudet och tänkt mer på det och bara blivit nojig, inget särskilt, tänker egentligen alla olika könssjukdomar.. så inget särskilt just för hiv.
    Tack för svar! 
  • Anonym (Madde)

    Om ni har gnidit kön så hade  jag varit mer orolig för flatlöss än hiv ;)

    Om du har blivit smittad på det sättet så är du ett väldigt unikt fall, även om ni två skulle ha ett litet sår. Du skulle bli ett forskningsobjekt om du har blivit smittad på det sättet.

    Har han däremot ebola, ja då ligger du pyrt till. Men den risken är också obefintlig för då hade du inte suttit och skrivit här på familjeliv:)

    Låt oss säga att du mot all förmodan har hiv. Så lever du lika länge som andra såvida Putin inte får för sig att göra något galet med Sverige, för då ligger vi alla pyrt till.

Svar på tråden HIV