• Inferior

    Så trött och less

    Jag är en ensamstående mamma till två barn under 7 år. Lämnade deras pappas för ca 2 år sedan. Förhållandet var jättejobbigt i många många år. Jag skötte allt med barn, ekonomi etc. Det kom fram att han bedrog mig notoriskt, spelade bort vart enda krona, tog droger. Vi hade varit ett par i över tio år när det här uppdagades. 


    Jag kände mig så fri och lättad när allt var över. För att inse att det aldrig går över. Barnens pappa strular alltid med pengar, tigger pengar, sköter inte umgänge mm. 


    Jag är nu så trött, sökte vård för trötthet och ångest för ett år sedan. Fick bra hjälp, började med antidepressiva. Kom tillbaka lite. Jag har jobbat hela tiden. 


    Men jag mår konstant dåligt i själen, får ingen ro, får dåligt samvete över att jag borde vara tacksam. 


    Har dessutom träffat en underbar man som jag klickar så bra med. Men jag är rädd för att min brist på ork ska skrämma bort honom. 


    Jag är bara så ledsen i själen och hade önskat mig lite frid. 


    Ngn som varit i min sits? När blev det bättre

  • Svar på tråden Så trött och less
  • Anonym (Mamma)

    För det första, se till att få underhållet via FK och tvärvägra att låna/ge en krona! Gör helt klart att spargrisen är stängd och svara inte på sådana meddelanden.

    Tyvärr beror det lite på dina barn när det blir lugnare. De måste bli äldre och mer självständiga först.

    Försök få avlastning genom att använda barnvakt, även om det så bara är för att ge dig några timmars tystnad eller relationstid på egen hand!

  • Inferior
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-23 17:22:34 följande:

    För det första, se till att få underhållet via FK och tvärvägra att låna/ge en krona! Gör helt klart att spargrisen är stängd och svara inte på sådana meddelanden.

    Tyvärr beror det lite på dina barn när det blir lugnare. De måste bli äldre och mer självständiga först.

    Försök få avlastning genom att använda barnvakt, även om det så bara är för att ge dig några timmars tystnad eller relationstid på egen hand!


    Jag får underhållet via FK. Men han säger till barnen att han inte har pengar till mat, lördagsgodis mm. Det gör att äldsta barnet blir oroligt. Jag har slutat swisha nu. 


    Barnen har lite svårigheter. Men inget jag inte kan hantera och det är helt underbara barn. Men självständiga kommer att ta många år. 


    Jag får hjälp att hämta barnen i skola/förskola av mormor så fort jag ber om det. Jag får alltid stöd av min mamma. Men energilösheten i mig gör ont. 


    Tack för att du skrev. 


     

  • Anonym (Mamma)
    Inferior skrev 2024-04-23 17:39:52 följande:

    Jag får underhållet via FK. Men han säger till barnen att han inte har pengar till mat, lördagsgodis mm. Det gör att äldsta barnet blir oroligt. Jag har slutat swisha nu. 


    Barnen har lite svårigheter. Men inget jag inte kan hantera och det är helt underbara barn. Men självständiga kommer att ta många år. 


    Jag får hjälp att hämta barnen i skola/förskola av mormor så fort jag ber om det. Jag får alltid stöd av min mamma. Men energilösheten i mig gör ont. 


    Tack för att du skrev. 


     


    Ja, du får ju hantera barnets rädsla så gott du kan men kan också be honom sluta skrämma barnen, eller kalla honom till möte hos Familjerätten och ta det där.

    Skönt att du har lite stöd iaf :) Misstänker att det inte hjälper helt hundra men en start. Det kan också vara en bra idé att låta barnen sova över hos kompisar regelbundet och så klart skicka dem på läger till sommaren.
  • Anonym (Kram)

    tyvärr är vi nog flera som kommer från liknande situationer och det är kämpigt även efter skilsmässa/separation.
    Det är först då du känner du har orken för en relation som du kan satsa, fungerar det inte just nu så får det vänta.

  • Anonym (Process)

    Det finns inget krav på att vara tacksam och genast återfå all ork "efter" en separation. 

    Särskilt inte när man har barn under 7 och fortfarande "konflikter" eller snarare försök till ekonomiska påtryckningar. 

    Jag vill råda dig att faktiskt förlåta dig själv över att man blir trött av att hamna i situationer som man faktiskt inte vill befinna sig i! Och naturligtvis är det bra att känna tacksamhet, men just symptom på depression är ju just att detta är svårt. 

    Det jag vill skicka med dig är att den jobbiga fasen faktiskt inte är helt över. Just nu läker du efter det akuta skedet och jobbar på såväl överlevnad som att skapa en ny vardag.

    Din brist på ork gör att du behöver lägga den på det viktigaste och på det som ger energi. Jag tänker att du får förutsätta att en vuxen vettig människa faktiskt fattar att du har det tufft. 

Svar på tråden Så trött och less