• nemogirl

    NÄR slutar illamåendet??? :-(

    Är i v 8 (7+2) och igår och förrgår mådde jag JÄTTEILLA, för nån vecka sen så hjälpte det att jag åt nånting för att dämpa illamåendet, men det hjälper inte längre..
    Jag har inte spytt nånting än.. Men det kanske kommer det med?! *vill inte* Jag står snart inte ut...... Postafen kan jag inte ta, är redan supertrött..Vill inte somna på jobbet..

    Idag har illamåendet varit lite bättre.. När slutade ni att må illa? En sak som är bra
    är att jag inte ätit godis på väldigt länge, var typ sockerberoende förut, men nu är jag inte alls sugen, urk.. Men tror ni det kommer när (om) man slutar må illa??

  • Svar på tråden NÄR slutar illamåendet??? :-(
  • Santisen

    Det är omöjligt att säga när det kommer att sluta för dig.
    Tydligen så brukar det bli bättre för många runt v 12-13,men jag har mått dåligt fram till v 15-18

  • missteddy

    mitt illamående slutade nästan på dagen när jag gick in i veka 12. jag spydde inget och måde bara dåligt på kvällen och jag drack vatten och åt isglass för att lindra det.

  • lill linda 82

    endel får dras med illamående en hel graviditet så det är som de andra skrivit omöjligt att veta.

  • aM LeoN

    Mitt illamående slutade också nångång i vecka 18, kräktes ett par gånger om dagen fram tills v 15-16 typ
    Har precis börjat kräkas på morgnarna igen (är nu i v 27)

    Åt isglass och melon för att lindra det lite!
    Hoppas att det går över snart!

  • Heidi1

    ett litet tips som funkade för mig...jag åt efter 1½-2 timmar lite åt jag varje gång..

  • Maerion

    v 39 här, mår fortfarande illa så gott som varje dag. inte på samma sätt, men ändå..

  • Smulan 76

    Jag kanske inte ska svara.....för mitt illamående och mina kräkningar gick aldrig över. joo när dottern var född då förståss. Mådde konstant illa och kräktes minst en ggr/dag ända tills förlossningen. Fick Lerigan comp utskrivet men det jälpte inte. Hoppas att du slipper gå igenom samma sak. Tror de flestas illamående går över runt vecka 12. Det sägs ju att man mår mer illa när man väntar tjejer. Det stämde iaf på mig för när jag väntade sonen mådde jag inte illa alls.

  • nemogirl

    snyft, hur står/stod ni ut... har ni sjukskrivit er för ert illamående?? Det var väldigt nära jag gjorde det igår, men fick tvinga mig till jobbet.. Usch, finns ju nästan inget värre än att må illa, man orkar/vill ju inte göra nånting..

  • miss kitty

    mådde spyilla fram till vecka 13-14 nånstans, då blev jag mycket piggare (förutom nån vecka senare när jag blev förkyld istället) och kräkningarna upphörde. Men jag tycker fortfarande jag mycket lättare blir åksjuk, har sämre aptit och måste äta på regelbundna tider för att må bra. Sen får jag fortfarande en del halsbränna, samt är trög i magen och sånt får man nog dras med hela graviditeten eftersom hela matsmältningsapparaten ger plats åt bebisen.
    När man tänker på allt som händer i kroppen är det ju inte alls konstigt att man mår olustigt till och från - det tycker jag kan vara en tröst att tänka på bortsett från det lilla miraklet i magen förstås. Sen sa min barnmorska en sak jag hängde mig fast vid: om mamman mår mycket dåligt är det ett tecken på att kroppen jobbar mycket för att bebisen mår bra. Nu finns det ju dom som mår superbra hela graviditeten och har bebisar som mår hur fint som helst. Men jag tänkte ändå att "ju sämre jag mår, desto bättre mår bebis" och det gjorde verkligen susen många gånger!

    Några tips mot illamående (som hjälpte mig):
    sea-band
    ingefära (t.ex riva och dricka som te)
    citron
    is och isglass
    mineralvatten
    halstabletter

    Massor med lycka till med graviditeten!!

    (Å just det, jag går snart in i vecka 22)

Svar på tråden NÄR slutar illamåendet??? :-(