• Nind

    Hjälp mitt barn har kolik!

    Hej!

    Jag har en liten dotter på snart två och en halv vecka som har börjat få anfall av kolik på nätterna. Hon skriker och har tydligt ont och masserar man hennes mage så fiser hon. Jag har provat mediformdroppar i ett par dagar nu men de verkar inte fungera så bra. Är det någon som har några tips på hur jag kan underlätta för min dotter?!

    Kramisar.

  • Svar på tråden Hjälp mitt barn har kolik!
  • limpan

    Minifom är i regel jättebra....men det kan dock ta några dagar till inann du ser nån bättring. Där emot så brukar det hjälpa lite om man bär den lilla på sin arm...så att hon ligger med magen neråt mot din arm...det brukar underlätta så att det inte gör så ont. Så var det för oss med vår son....men senare visade det sig att han inte hade kolik utan att han fick för lite när jag ammade honom....så därför hade han ont i magen och vart ledsen. (är du orolig för att hon får för lite mat..så prova lite ersättning i en flaska...fast du kanske inte ammar...vad vet jag).

    Annars i svåra och jobbiga fall så finns det faktiskt kolikmedicin som läkaren kan skriva ut...men det gör dom inte i alla fall...

    Lycka till! från en som vet hur hjärtskärande det är att höra de små liven skrika förtvivlat av smärta.

  • Anna m Elias och Selma

    Jag tipsade just frida om "Nells hälsorum" där Nell skriver om olika teer man kan dricka och ge till barnet. Det hjälpte Selma oerhört mycket och rekommenderas!!! Jag både drack amningste själv och gav te direkt till Selma.

    Här är adressen: w1.855.telia.com/~u85547960/

    Kram anna

  • Anna m Elias och Selma

    OJ! Jag såg just att det är försäljning på sidan jag tipsade om... Då klassas det väl som reklam??? DET var inte min mening. Anmäler man sitt eget inlägg eller?

  • Anna m Elias och Selma

    Jag har anmält mig själv nu så om ni oxå tycker det var olämpligt att skriva länken så behöver ni inte anmäla om ni inte vill.

    Kram Anna

  • Anna m Elias och Selma

    Här kommer recepten på amnings-te och "kolik-te":

    Amnings-te:
    krossa 1 tsk anis, 1 tsk kummin & 1 tsk fänkål och lägg i en te-kula. Häll på ½ lit kokande vatten och låt dra i ca 5-10 min. Lägg oxå i en påse Friggs Kamomill-te. Drick morgon och kväll. Du kan oxå ställa in teet i kylskået och dricka kallt om du hellre vill det.

    Te till barnet:
    Krossa 1½ tsk fänkålsfrön och lägg i en kastrull tillsammans med 3 dl vatten. Låt sjuda tills det är ljusgult. Du kan lägga ner en Friggs Kamomill-tepåse mot slutet.
    Jag förvarade teet i en nappflaska och så fick Selma dricka lite ur den innan amning. Du kan börja med en tsk och sedan öka på efter behov.

    Ingen reklam där iaf!

    Kram Anna som inte ska skriva fler inlägg i denna tråd nu

  • Sofie

    Man kan värma en vetekudde försiktigt i micron som man sedan lägger på bebisens mage utanpå kläderna. Det är lätt att sy ihop en själv, den kan även användas till att värma upp spjälsängen, barnvagnen etc med : )

  • Mammatill2

    Minifom droppar tyckte jag var bra till min pojke när han var liten men det tar i regel ca 1 vecka innan man märker någon bättring.

  • luna77

    hej har haft samma peoble som du men ända sedan sedan Alma föddes. Provat minifom och att utesluta mjölk ur kosten och magmassage och visst har det hjälp lite men nu håller ja på att läsa barbaboken av Anna Wahlberg och hon menar på att barnet vill ha mert mat och tuttarna häger inte med i mjäölkproduktionen vilket gör att bebisen inte blir riktigt mätt och blir ledsen skrikig sväljer luft och får magont. Jag har börjat att följa hennes matråd att matningen ska få ta längre tid. Hon har en speciell modell man ska följa. jag ska ge den tre dagar och se vad som händer. Återkommer om den funkar.........
    Kram Isabel

  • Nind

    Tack snälla ni för alla tips och råd. Jag ska prova alla och bita ihop och hoppas att Minifom hjälper vart efter.

    Kramisar.

Svar på tråden Hjälp mitt barn har kolik!