• Fallolivia1

    Vilka regler gäller vid strandtomt? Hjälp!!

    Finns det någon som vet vilka regler som gäller för strandtomt?
    Har en lite stuga vid en sjö. Vi har dock inte strandtomt men vi har cr 50 m till vattnet. Grannen som bor framför oss har strandtomten och när jag frågade häromdagen om vi fick gå längs med hans strandkant svarade han att regler för detta var att har man strandtomt så äger man vattnet också en 60 m ut.
    Så det skulle betyda att simmar jag förbi hans hus så måste jag 60 m ut för att inte ligga i hans vatten?????
    Kan detta stämma??? Har jag inte rätt enligt allemansrätten att gå längs med vattenbrynet? Det trodde jag. Finns här någon som vet??

  • Svar på tråden Vilka regler gäller vid strandtomt? Hjälp!!
  • The Man

    Akllemansrätten ger dig rätt att tillfälligt beträda annans mark och vatten. Man får till och med tillfälligt angöra annans brygga, campa ett dygn på annans mark osv. Däremot gäller andra regler för t ex fiske o liknande. en tumregel säger att man inte ska gå närmare annans fastighet än cirka 75 meter. Men, om det finns en skymmande häck/hög plantering som skymmer insynen till fastigheten kan man även gå närmare än de angivna 75 meterna.

  • Eofrysina

    Så vitt jag begripit så finns det ibland undantag från allmänningregeln på 10 m. Detta gäller dock bara mycket gamla strandfastigheter. Vanligtvis får man inte lov att avskärma allmänningen överhuvudtaget.

  • Eofrysina

    Nu har jag kollat

    Fastigheter inom detaljplanelagt område som är tillkomna och bebyggda före 1975 är undantagna många av strandskyddsbetsämmelserna. Ibland kan nyare fastigheter få dispens från strandskydd (ex. få lov att stängsla in strand), men länsstyrelserna är ålagda att vara mycket restriktiva med dispenser.

    Tänka vad man kan sysselsätta sig med när man inte kan sova

  • Fallolivia1

    Oh vad snälla ni är!!
    Då kan jag dra slusats:
    Huset är byggt på femtiotalet, så då gäller regeln för hus byggda före -75.
    (Jag kan bada från hans brygga). Tyvärr så blir det problem med 75 m från huset då de har cr 10 m till vattnet.
    Finns det någon annan som vet hur det är det där med 60 m ut i vattnet?

  • Eofrysina

    Jag tror inte att man kan hindras att bada eller ankra med en liten eka inom den radien. Däremot är det väl möjligt att den marken ingår i fastigheten.

  • Fallolivia1

    Bra och veta då det ibland inte är helt lätt när man har barn som inte förstår var tomtgränserna går.

  • Ugly

    Som jag fattat det är hela grejen med strandskyddet att man inte ska förhindra friluftslivet eller typ framkomsten för rävar, ankor, spridning av olika blomster osv. Ett exempel på att hindra friluftslivet är att om du har ett båthus vid vattnet, får du inte bygga om det till, säg, en bastu - eftersom du då gör båthuset till en mer "privat" byggnad som gör att känslan av stranden blir mindre allmän.

  • A10 Thunderbolt

    Det här är en såndär fråga som genererar 100 omika svar. Ska försöka ben ut det lilla jag tror mig veta. Först och främst måste man betänka strandskyddet. På många håll är det 300 m. Där gäller allemansrätten även 300 m ut i vattnet. Låt nu antaga att någon mot förmodan fått dispens att använda denna mark till att uppföra en brygga så är den med största sannolikhet allmän. Skulle markägaren mot förmodan fått ett exklderande beslut om särskild egen nyttjanderätt ( privat bygga t.ex ) så gäller detta ändå inte strandskyddet 300 m ut. Nu finns det dispans ( undantag ) där man kan få beslut att frångå strandskyddet. Då har man teoretiskt rätt att sätta upp förbudsskytar med jag skull gissa att även desa skyltar måste ansökas om och få tillstånd för. Om nu allt detta är gjort ( alltså allmänheten är ju inte tankeläsare skyltar måste finnas ) så är det ytterst osäkert att detta i sig skulle ha påverkat fisket i första hand. ( även om markägaren äger vatten längre ut än de antagna 300 m. )

    Vad gäller fiskerätt är den inte per automatik kopplad till strandtomterna utanngenom urgammal hävd i de fall resp länsstyrelser inte gjort ett nytt beslut. Denna hävd är normalt fördelade utedäfter markinnehav och i den mån de varit med i de byggder där en byastämma förr i tiden delade upp fiskerätten. Antingen fick man det eller så fick man det inte. På modern svenska säger vi enskilt vatten = rätten har funnits att ingå att dela på fiskerätten. Det i sig ger ett procentuellt innehav. Nu till the Kicker. Det har ingen btydelse heller därför fiskerätten i dag är av beslut från länsstyrelserna överlåtna genom lag till förvaltningsområden. Sk fiskevårdsområden. Dessa områden styr allt genom föreningsstämmor enl föreningslagstiftningen. Phuuuu men det är mkt mer t.ex vissa kan ansöka om att utgå FVF men det är mkt troligt att det inte går. Praxis är nämlingen att en FVF sköter vattnet mest. Där gäller även att markägaren har samma skyldighet att visa upp giltigt Fiskekort till en Fisketillsynsman på samma sätt som man visar Körkort till en Vägpolis. Med andra ord. Det enda markägaren äger i realiteten är rätt att automatiskt bli medlem i Den lokala FVF och nyttja sin rösträtt. I övrigt är det noll skillnad på enskilt privat vatten och privst person. Jag äger själv halva daläven flera km men har inga större rättigheter att mota bort någon . Däremot får jag fiska med nät. Men även där gäller samma regler. Samma mängd fisk som vilken som hellst. 20-30 firrar max per år. Personligen står jag på pöbelns sida....klart som f-n man måste kunna få våldgästa o fiska men vi alla måstecha fiskekort, även jag som stor markägare med stor strand och vattentomt.

Svar på tråden Vilka regler gäller vid strandtomt? Hjälp!!