• Splach

    Bulldog hjälp behövs.

    Japp nu är det så att jag har börjat fått intresse av Bulldogs, egentligen är det schäfrar som ligger mej varmt om hjärtat, men då jag inte har möjlighet att mortionera en schäfer så pass mycket som dom behöver, så har jag övervägt att en Bulldog skulle passa mej perfekt.. tycker det är riktigt eleganta hundar.

    Men undrar lite vad det är för skillnad på Americansk bulldog osv.. ?
    Och vart man kan få tag på dom, har kollat blocket, men det fanns bara några få annonser, jag vill ju kunna komma hem och se hundarna i dess rätta miljö.. träffa föräldrarna osv..

    Ni med bulldogs, var köpte ni dom? är det någon här som föder up dom?
    och vad är det jag ska kolla efter?.

    Tacksam för hjälp

  • Svar på tråden Bulldog hjälp behövs.
  • Familjen P

    Gå in på SKK:s sida (svenska kennelklubben) Där kan du få all information du behöver och betydligt mindre risk att råka på en oseriös uppfödare!

  • JaneDoe

    Fast det finns ju lite olika typer av bullog. Fransk, engelsk och amerikansk. Vill själv ha en amerikansk, de är så fina, fast stoooora. Den amerikanska är inte godkänd som ras av skk har jag för mig, och den kan nog vara lite krävande. En väldigt tuff hund som kräver en fast hand! De kostar en hel del, är nog fortfraande relativt ovanliga i sverige...

  • Ancha

    Amerikansk bulldog är som sagt inte en godkänd ras i Sverige om den inte har blivit det på sista dagarna vill säga

    Det finns juh som sagt några bulldogar att välja mellan.. själv så tycker jag Fransk bulldog är super fina.

  • JaneDoe

    Hittade detta på royal canins hemsida:

    Engelsk bulldog

    Storlek : 30 - 40 cm
    Vikt : Hanhund: 24 - 25 kg Tik: 22 - 23 kg

    En engelsk bulldogg är en energisk, modig, robust och förnäm. Trots dess skrämmande utseende är den kärleksfull, lugn och tyst hund med god karaktär. Den är en fantastisk lekkamrat för barn och binder sig starkt till sin ägare. Strikt träning erfodras.

    Detta är en hund som behöver fast dressyr, mycket utrymme, motion och regelbunden borstning

    Fransk bulldog

    Storlek : 25 - 35 cm.
    Vikt : 8 - 14 kg.

    Eftersom den är aktiv, djärv, tuff och har en stark vilja lämpar sig fransk bulldogg bra som vakthund. Den är väldigt tillgiven, intelligent och snäll och är ett underbart husdjur som behöver mycket kärlek och uppmärksamhet. Den är snäll mot barn men aggressiv mot andra hundar. Kräver hård och tidigt men varsam, övertygande träning.

    Den perfekta stadshunden som anpassar sig väl till att bo i lägenhet. När man går ut och går med hunden måste man lära den att inte dra i kopplet, annars kan den utveckla en klen gång. Den hatar att skiljas från sin ägare. På grund av den korta nosen kan den ha svårt att andas, särskilt när det är varmt. Måste borstas dagligen när den är inne i perioder då den fäller. Den måste även badas varannan månad. Ögonen och vecken i ansiktet måste skötas regelbundet.

  • JaneDoe

    Missade att du ville ha en hund som krävde lite mindre motion. Då hade jag nog inte satsat på en amerikansk, de är väldigt aktiva och kräver en hel del motion...

  • Splach

    Vill helst ha en engelsk bullgod, då dom passar mej bäst..
    Älskar att hålla på med hjärngympa på hundar, vilket dom kräver mycket av..
    Det dom inte får ut genom mortion måste dom få ut på annat sätt, så med andra ord kräver dom mycket hjärngympa..
    Dom är även väldigt smarta djur..

    Har läst på lite om bulldogs idag, och den engelska, är den jag gillar mest, den är liten och knubbig..
    Den Americanska är lite högre lite smalar..
    Och den franska är som en terrier fast bulldog
    Så resonerade jag i alla fall..

    Däremot är ju priserna skyhöga 12000kr får man vara god att lägga ut MINST.. men å andra sidan är kejsarsnitt ett måste för dom, då dom inte kan föda själva..
    Och hur helsosamt det är i längden för en hund, det vet jag inte..

  • ängeln83

    En engelsk bulldog kräver faktiskt en hel del motion, tro det eller ej. en bra balans mellan motion och "hjärngympa"

    Kolla på www.vovve.net och under uppfödare, så hittar du dom seriösa.

  • Splach

    har varit in på Skks hemsida, och skrivigt mejl till några och frågat om dom kommer ta valpar från sida hundar någongång under hösten, början på nästa år..
    Då jag inte vill ha en valp just nu, utan vill vara säker på att det är rätt hund för just mej osv.
    Men fick som svar av två st "vi har inga valpar tillsalu".. sen inget mer..
    Kändes inte så seriöst med dom längre då!
    Finns det ingen som kan tipsa om en SERIÖS person?

  • Kennel

    det finns ju som sagt väldigt många olika bulldogs...
    men vill du ha en mindre aktiv bullis,rekomenderar jag engelsk eller fransk bulldog.
    jag själv är uppfödare av fransk bulldog.
    men tyvärr är just de två doggarna,fruktansvärt svåra att få tag i och kostar oxå därefter.

Svar på tråden Bulldog hjälp behövs.