• salsajenny

    Hur blir det tvillingar?

    Jag, min man och en kompis till mig hade en diskussion för ett tag sen, och var inte riktigt överens.

    HUR blir tvillingar till? Spermier? Ägg? Enäggstvillingar? Tvåäggstvillingar? Finns det mer än en möjlighet på varje "sorts" tvilling? Vet nån någon bra sida man kan gå in och kika på angående detta?

  • Svar på tråden Hur blir det tvillingar?
  • Morrizz

    Det är alltid förekomsten av ägg som avgör tvillingar. Antigen att det finns två ( eller flera) ägg vid befruktningstillfället eller att ett ägg delar på sig ( sk enäggstvillingar).

  • Umeboshi

    Som sag så är det alltid ägget/äggen det hänger på. Men för att dra den korta versionen:

    Två ägg + två spermier = tvåäggstvillingar

    Ett ägg + en spermie + delning = enäggstvillingar

    Sedan kan man ju ha lite "tur" och få denna variant:

    Ett ägg + delning + 2 spermier = minns inte vad det kallas... men det händer väldigt sällan i alla fall!

  • salsajenny

    Okej, tack för det! Det lustiga är att vi var tre pers som hade för oss att vi lärt oss i skolan att det var två sperimer som hann fram samtidigt till ett ägg, och att det då blev enäggstvillingar....men forskningen har ju gått framåt, kanske lärde dom ut "fel" för 15-20 år sen? Eller så minns alla tre helt tokigt...

  • Lisabowall

    Nej om 2 spermier träffar Samma ägg blir det en äggs tvillingar för jag sitter på lektion och vår NO lärare sa det boom

  • Nylny
    Lisabowall skrev 2014-05-27 11:22:46 följande:
    Nej om 2 spermier träffar Samma ägg blir det en äggs tvillingar för jag sitter på lektion och vår NO lärare sa det boom
    Skulle detta vara sant så skulle enäggstvillingar kunna vara av olika kön eftersom spermierna är antingen X eller Y. Men eftersom bara EN spermie befruktar ett ägg som delar sig får de alltid samma kön och arvsanlag.
Svar på tråden Hur blir det tvillingar?