• cocacarro

    ni som jobbar hemifrån!

    skulle vara intressant och höra vad det är för jobb ni har

  • Svar på tråden ni som jobbar hemifrån!
  • Gaja
    madif skrev 2006-08-07 22:18:19 följande:
    Gaja- Fick du reda på om man fick sälja det via butik osv?
    ja visst kan man men problemet kommer att kunder får vänta för det blir svårt att skicka in en åt gången så mitt tips är homepartys tror inte riktigt på butik med dessa varor
  • princess177

    Gaja: Jag är relativt ny inom detta. Men hur hittar du alla människor, nätverkar?

  • Gaja
    princess177 skrev 2006-08-08 13:01:32 följande:
    Gaja: Jag är relativt ny inom detta. Men hur hittar du alla människor, nätverkar?
    nej vänners vänner osv några har jag träffat här på FL
  • gulligaanna

    Xyra och Lisano: Har ni pluggat till journalist eller nåt annat, annan utbildning?
    (har länge fuderat på detta om man kan skriva utan att vara utbildad, om man får jobb då? o hur får man jobb. tar man själv kontakt med tidningarna man intresserar sig för och kollar om det finns nåt?) Tacksam för svar =)

  • Lisano

    Xyra: Jag skriver för VeckoRevyn (är filmredaktör med eget uppslag i varje nummer + lite andra artiklar typ musik) och för Gringo (bilaga i Metro + magasinet Gringo Grande). Sen har jag haft/har olika redaktörsuppdrag för Stockholms filmfestival. Har varit igång typ ett år, men först senaste halvåret rullar det på så jag klarar mig. Det är verkligen krångligt med allt administrativt runt eget företagande- å andra sidan himla kul när man märker hur mycket nytt man lär sig! Vilka skriver du för?

    Gulligaanna: Jag har en fil.kand. i Medie- och kommunikationsvetenskap (från JMK/SU) med inriktning information i text och bild samt journalistik, så jag har läst 20 p journalistik men inte hela journalistutbildningen. Det är klart du kan skriva utan att vara utbildad, men jag tror det är lättare att "komma in" om du har en examen. Men är du grym på att skriva så ser ju tidningarna det och vill ha dig ändå. För att få jobb tar du kontakt med tidningarna, presenterar dig själv och överöser de med smart skriva artikelförslag. En bra grej med att gå journalistutbildning är att du får kontakter (främst genom praktiken) som du kan utnyttja om du vill börja frilansa sedan. (Jag har aldrig haft någon praktik och saknar det...)

  • Konvaljen

    Lisano:

    jag skriver också för Veckorevyn, men inte regelbundet utan bara frilans. Har även skrivit för Aftonbladet. Har precis dragit igång firman och kan inte leva på den ännu.

    Gulligaanna: jag har ingen journalistutbildning men uppenbarligen gillar tidningarna mig ändå... Man har en eller helst tio artikelideer som du drar för redaktionscheferna. Man får ligga i som en iller, ringa och påminna, bekräfta mail etc. Är dett väldigt jagande helt enkelt. Men kul

  • Lisano

    Xyra: Vad roligt att du också skriver för VR! Då har säkert "sett varann" i tidningen kanske?

  • Konvaljen

    Lisano:

    nja, min första artikel har inte varit med än, de har köpt in några stycken men tror den första kommer i höst. Riktigt schysst att ha ett redaktörsjobb, inte illa pinkat måste jag säga.

    Det är kul att skriva för VR, synd bara att de betalar rätt dåligt...

  • gulligaanna

    Vad är en rimlig artikelidé?
    Om nån vill ge exempel?

  • Konvaljen

    ledsen gulligaanna, men artikelidéerna får du komma på själv, det är liksom grundregeln om du ska börja jobba med detta. Jag bjuder inte andra på ett knäck...tyvärr!

  • gulligaanna

    Vill man ha svar så måste man fråga. Inga frågor inga svar. Tanken var inte att snylta på nån, men SORRY!

  • Konvaljen

    gulligaanna:

    ber om ursäkt om det lät "hårt", inte meningen. Som sagt, köp lite tidningar inom den nisch du vill skriva och läs nogrannt. Så gjorde jag då jag skrev min första för Veckorevyn, köpte en tidning och läste och därefter fick jag massor av idéer.
    Är dock en jättehård bransch, har blivit av med idéer tidigare så nu är jag mer restriktiv

  • gulligaanna

    Xyra: Jag tackar Dig så mycket för tipsen du gett. Jättebussigt. Kul att det går så bra för dig!

    En fråga till: (svara inte om man inte vill) Man måste väl vara lite mer detaljerad när man ringer upp en tidning än att bara säga tex: Jag skulle vilja skriva om resor, jag skulle vilja skriva om mode osv... Det är väl lite för stora områden. Är det bäst att snäva av ännu mer? Ännu smalare område.

  • Konvaljen

    gulligaanna:

    du kan inte säga så, du måste ha en färdig idé. Jag har nyligen gjort ett jobb för Aftonbladet om prostitution, då hade jag i princip artikeln klar då jag ringde. Tidningarna kommer aldrig att säga att "jo med visst gulligaanna, du kan ju skriva om X eller Y". Du måste tänka ut hela artikeln själv innan du ringer tidningen.

    Poängen med att de anlitar dig är ju att det är billigare för dem att betala en frilansjournalist 6000 + moms istället för att låta någon av deras egna journalister göra det.

Svar på tråden ni som jobbar hemifrån!