• lillastoraZ

    minneslund, från när???

    här sitter jag och funderar.. har fått hört att fråv v17 så hamnar små änglar i munnerslund.. är det någon dom har någon aning om det är då? isåfall har jag två små där..

    ska inte sjukhuset informera om det???

    *klyven*

  • Svar på tråden minneslund, från när???
  • Semla74

    Detta har ju debatterats rätt nyligen. Jag vet inte vad som gäller vid sena MF men jag har läst att vid aborter efter v 12 så är Socialstyrelsens råd att fostret ska kremeras och spridas i minneslund. Men det är sjukvårdspersonalen som bedömer om och när det är lämpligt att ta upp frågan med kvinnan som aborterat (www.rfsu.se/news_en-US.asp&pageLayout=1&First=110#13427). Bl a RFSU vill att riktlinjerna för detta förändras och jag tror att det är under arbete faktiskt. Så om detta stämmer så: nej sjukhuset måste inte informera om det, vilket jag personligen tycker är fel.

    Om det är viktigt för dig att veta så kan du säkert ringa sjukhuset och fråga var dina änglar är spridda.

    kram

  • penapöna

    När Eric hade dött sa de att barn från v 12 hamnar i minneslunden, ibland även tidigare också. De kremeras tillsammans oavsett om det är abort eller missfall. Det tycker jag är jättefint!

  • lillastoraZ

    Tack för svaren!!

    betyder mycket för mig..

    fast jag tycker att det är IDIOTISKT att inte sjukhusen ska behöva upplysa om det!!

    jag var i v 17+5 samt 18+0 när jag fick missfall..

    just då kändes det inte något speciellt.. men ju längre tiden har gått och ju mer man har varit här inne så börjar tankar komma fram, känslor lika så..

    kanske känslorna som börjar välla fram nu skulle kommit då, om man visste att det fanns ett ställe dit jag kan gå..

    nu blir jag yr..

    är det verkligen så att jag är en änglamamma??

    vet inte vad jag ska tänka, känna eller göra..

    ska iallafall ringa sjukhuset och höra om och vart!!

  • penapöna

    Kanske är det så att det är bra att släppa fram känslorna, att tänka.

    Ring kvinnokliniken, eller kuratorn på kvinnokliniken, eller sjukhusprästen och be om upplysningar om vad som hände med dina barn. I vilken minneslund de vilar.

    Om det gjordes en obduktion så ska det protokollet därifrån finnas i din journal som du kan begära att få ut också.

    Visst borde sjukhusen upplysa, förstår inte varför de gör det.

    Jag räknar dig som änglamamma, hur du räknar dig får du själv bestämma.

    Kram

  • dagdrömmare

    vår kille föddes i vecka 19+1 och vi hade urna och spred hans aska i minneslund hade också kunnat väla en grav men då på en särskild kyrkogård.

Svar på tråden minneslund, från när???