• Pyret1

    hur gör man?

    Jag undrar hur man gör med minneslunden. Sätter man ner blommor som man gör i vanliga fall eller sätter man lösa snitt blommor i en kruka? Vet inte vad jag ska ha för blommor med mig då jag går till minneslunden.

  • Svar på tråden hur gör man?
  • Lilla Mjau

    Hej

    Theodor ligger inte i minneslund, utan har "vanlig" grav så att säga. Men när vi varit och tittat i minneslunden som finns här så har vi sett att folk satt blommor i vas och även lagt lösa blommor på marken. Man får inte plantera, inte här iaf.

    Kramar
    Anna


    Många säger sig ha sett en ängel. Jag har hållit en i min famn...
  • fennon

    Det kan skilja sig åt mellan minneslundarna, Adrian ligger i vanlig grav men min pappa ligger i minneslund. Där får man sätta blommor i gröna små vaser som tillhandahålls av kyrkogården varsomhelst i minneslunden. I andra minneslundar har jag sett att man har kunnat lägga blommor på bara angivna platser o att det finns speciella anordningar där man ska sätta sin blommar i vaser.

    Kramar !

  • Ängla88

    I vår minnes lund kan du sätta blommor i vas...plantera i rabatten...sätta ljus på marken, i lyckta m.m
    Tror som agt att det är lite olika.. Ring och fråga vad som gäller hos er så du inte känner att det blir fel när du går dit..
    Kram

  • Lilla Mjau

    Pyret1: Ja ring till kyrkan dit minneslunden tillhör. Jag har ringt pastoratet om jag haft frågor. Har dom inte kunnat svara på dessa har de slussat mig vidare till kyrkovaktmästaren/kyrkogårdsarbetarna. Kram


    Många säger sig ha sett en ängel. Jag har hållit en i min famn...
  • Millenium

    Du borde ju kunna som ex köpa en liten rosbuske i kruka som man kan köpa i affären och sätta den i minneslunden när den fortfarande sitter kvar i krukan. För då planterar du den ju inte utan den står på marken i krukan.

  • Majban

    JAg håller med om att ring och kolla med kyrkoförvaltingen som har den minneslunden, för det verkar vara olika från kommun till kommun. Jag gjorde misstaget att inte läsa vad som gällde för minneslund, utan gjorde som andra när jag var dit, Tog med en egen lykta. I 2 år har jag haft den stående där utan att något hänt o sen plötsligt så har dom tagit bort alla, de var snopet. JAg kände mig otroligt lurad när jag kom dit o Svantes lykta var borta. Det kändes inge kul, hoppas att du inte gör samma misstag som jag.

  • Stina M

    Ring till den kyrkogården eller det krematoriet som minneslunden finns på. Vaktmästeren där ska kunna upplysa dig om alla funderingar du har. Pastoratet kan ge dig tel. nr dit.....
    Lycka till

Svar på tråden hur gör man?