• klangsan

    Akta Graco Duologic för och nackdelar?

    Har funderingar på att köpa en Duologic men är det nån som har en sån som kan berätta för och nackdelar?

  • Svar på tråden Akta Graco Duologic för och nackdelar?
  • Lotten

    Jag har inte duologic men jag kan säga jag har varit nöjd med acta graco öht. Har aldrig haft några problem med produkterna

  • Flissi

    Vi har den! Jättenöjd!
    Superenkel att montera, bra med de olika "lägena" vår dotter är 10 månader & vi ändrar läge när hon sover/är vaken.
    Sitter jättefint i den & smidigt att spänna av/på spänna bältena osv.
    Enkelt att lyfta ur "baljan" & på den finns det hjul så man kan dra den i ett handtag (som en rullresväska) har inte använt den detaljen så vet inte hur skumpigt det blir, men funkade bra inomhus.

    En liten nackdel är att det övre nackskyddet skymmer sikten på passagerarsidan, men har iåförsig inte kollat om andra oxå gör det, Kan tänka att de flesta stolar är rätt höga.
    Så vi ska skaffa en extra backspegel för att kunna se bättre!

  • Tonx

    Flissi; Kul att ni är nöjda!
    Vi funderar nämligen starkt på att köpa en sån till lillen i magen!
    Har förvisso kvar dotterns Akta Autobaby som inte är gammal alls (dotter än 11 månader) men eftersom vi ändå kommer bli i behov av en ny stol så småningom så tänkte vi skaffa en sån redan från början! :)

  • Jen81

    Jag har förstått att själva babyskyddet i Duo logic är en insats i den stora hela stolen.. man måste alltså ta ur "kuddar" som gör att stolen blir större ju större barnet blir.. tycker det verkar ok om man har fler barn sen innan och inte vill ha fler, för barn nr 1 och nr 2 kan ju inte dela på den.. iom att det bara finns en bas. Själva babyskyddet kan man inte ta ut och använda som vilket annant babyskydd som hellst för det är som sagt bara en insats av kuddar. Det betyder också att man inte kan bära med sig Duo Logic in till affären etc hur som hellst pga att den är så stor. Stolen är lika stor så att en fyra åring skall få plats i den även när du har ditt spädbarn i den.. hmm hoppas du förstår.. lite svårt att förklara. Sen har jag dessutom hört att om du monterar in Duo Logic i en bil som har Isofixfästen (öglor in under sätet) så måste man vända barnet tidigare frammåt vilket enl. tradition inte är vanligt att göra i Sverige pga säkerheten. Detta pga att barnets ben inte får plats vid ca 3 års ålder om det är vänt med näsan in mot sätet.

    Hoppas det gick fram ngn info..
    Lite svårt att förklara..

  • Flissi

    Nje....lite fel beskrivet av Jen81,
    Kuddarna sitter löst, inte alls krångliga att lossa, (man ser den kuddinsatsen på bilden på folksamsidan) Själva babyskyddet är preis som ett vanligt babyskydd. Man drar upp handtag från sidorna & lyfter ut ur bilen. Möjligtvis att den är något tyngre än ett babyskydd, vi hade rock a tot innan vi fick våran & kanske var den lättare, men inte så jag reagerade på det.
    Själva övre nackskyddet sitter på själva ramen till babyskyddet/stolen, så den följer inte med ut när man lyfter ur babyskyddet. Utan bara själva korgen, precis som ett vanligt babyskydd.
    Det är lutningsinställningen som gör att barnet kan växa med stolen. Finns tre lägen som man ställer in den i.
    Akta garco Duologic går inte vända framåt överhuvudtaget utan ska  & kan endast monteras bakåtvänd. Fram eller bak i bilen.
    Vi har provat stolen på en stor 3-åring & han satt hur bra som helst i den!
    Bilderna på Folksams sida är väl inte de bästa, kanske finns bättre på acta Gracos egna sida.

  • Bondfia

    Kompisen köpte en sådan, till sin 10 månaders, vi har 2 ettåringar, och jag bara säger - jag SKA ha två sådana! lika smidigt som ett babyskydd, man kan dra den efter sig som en shoppingvagn med hjul, gissa om det vore bra till tvillingar?? Dessutom kan barnen ha dem till 4 år!

    Ok, man kan kanske inte ärva den till barn 2 osv, men om man ändå hade vanligt babyskydd till ettan så???

    Sedan, när barnet växt ur den, kan man ju köpa bältesstol, finns många bra, och om man jämför med kombistolarna, som ska kunna vändas, är de värdelösa framlänges! Som alla andra kombigrejor - inte så bra till nåt...vingliga uslingar, man vill ju inte behöva ha dem fastspända i bilen om  de är tomma, men det behövs, för de välter lätt, de flesta av dem!


    (¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • cicci85

    En nackdel med den är ju att den bara är godkänd till 18 kg!! Då bör man ju köpa ytterligare en bakåtvänd stol så barnet kan sitta bakåt tills 25 kg, då man måste vända barnet framåt...

  • cicci85

    haha, det såg jag inte hur hittar man så gamla trådar?

  • Finesse

    Fast bondfia skrev ju i den igår oxå.. kan vara bra för henne att veta det.. jag skulle inte rekommendera nån med 1-åringar att köpa den.. min 15 månaders satt sååå mkt bättre i en hi-way än duologicen.. nu är hon 3 år (snart) å sitter fortfarande jättebra i hi-way.


    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Bondfia

    Nähä! Kollade inte det!
    Men mina är ganska små, 7 resp 9 kg, så de kan säkert sitta i den tills de är 4 år. Vår 4-åring väger 17 kg...borde alltså fodra dem bättre...


    (¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Finesse
    Bondfia skrev 2010-09-28 18:54:48 följande:
    Nähä! Kollade inte det!
    Men mina är ganska små, 7 resp 9 kg, så de kan säkert sitta i den tills de är 4 år. Vår 4-åring väger 17 kg...borde alltså fodra dem bättre...
    4 kanske ja.. men barn bör sitta bakåtvända tills dom är 5 år.. jag tycker personligen det är bättre att satsa på en större stol när dom är så stora..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Joico

    Jag håller med Finesse. Jag hade inte köp Duologicen om den inte ska användas från nyfödd.

  • Seat

    Jag har haft duologic 2 till bägge barnen. Varav minstingen fortfarande använder den. Vi har köpt två stycken så vi har en i vardera bil.

    Duologic 2 är den bilbarnstol som jag rekommenderar allra mest! Bärhandtagen kan man fälla ner i stolen och så finns det små hjul och ett teleskophandtag så man kan dra/skjuta stolen och slippa bära längre sträckor. Och så är det tre olika lägen.

    Läge 1,2 och 3.

    Stolen blir lite stum när man drar den på småhjulen men det funkar riktigt bra inne i en affär tex. En grusig väg är inte att rekommendera.

    Dom tre olika lägena är för barnens olika åldrar.

    Barnen ska ligga i läge 1 till 1års ålder sen flyttar man upp till läge 2 till 2års ålder sen flyttar man upp i sittande läge, läge 3 till 4år ålder. Man ska absolut aldrig någonsin flytta mellan lägena beroende på om barnet sover eller är vaken. Lägena finns där av säkerhetsskäl så barnet sitter i rätt vinkel vid en eventuell olycka.

    Har man fel läge vid en olycka och barnet tar skada kan man nog ha svårt att leva med det i tanken resten av livet!

    Jag bytte stol när äldsta barnet var 3år då jag ansåg att han vuxit ur stolen då den är rätt komprimerad mot ryggstödet i bilen. Jag har svårt att tänka mig att en 4åring skulle kunna sitta bra i stolen då dom vid den åldern är så pass långa att dom får sitta med benen i en väldigt hög vinkel.

    Men stolen har vunnit priser som säkraste barnskyddet flera år i rad.

    Att stolens nackstöd skulle skymma höger sidospegel beror helt på vilken bil man monterar den i.

    Jag har en Seat Leon Stella -05 och den skymmer lite men man ser fortfarande om man vrider på huvudet 2g till och min hustru har en peugeot 307 -02 och där har man full sikt i spegeln.

    Jag rekommenderar stolen till 110% och kan garantera att man blir nöjd :)

    Det är värt varenda krona som stolen kostar.

Svar på tråden Akta Graco Duologic för och nackdelar?