• Peppa

    låångsamt på apoteket?

    Är det bara jag som alltid blir frustrerad över hur långsamt allting går på apoteket. Ingen verkar vilja vara det minsta effektiv. Visst är det viktigt att allt blir rätt, men kom igen... lite högre tempo måste de väl klara av? eller??

  • Svar på tråden låångsamt på apoteket?
  • ming
    Mallan76 skrev 2006-10-02 08:09:07 följande:
    Avskaffa apoteksmonopolet NU! Hoppas alliansen kan få till en ändring snart!
    Håller med!
    Kossan af Svammel
  • E l l a

    Håller med jag med! Lite konkurrens hade verkligen inte skadat!

  • 1982

    Blir riktigt ledsen över vissa inlägg här... Ni har ingen aning om hur det är stå bakom disken på apoteket! Tät bemanning? VAR?? Jag är iaf skakig av stress nästan varje gång jag går från jobbet...
    Är inte själv receptarie men jag vet hur noga det är med att allt ska bli rätt vid receptutlämning. Folk kan ju för fan DÖ om man tar fel på en siffra! Inte konstigt att det tar lite extra tid. Det är ju inte som på typ bolaget där man bara kan hämta grejerna och ta betalt. Det ska skrivas in i datorn, klistras etiketter, skrivas på mm


    ~Mamma till Embla ღ född 060404~
  • 1982

    Dessutom måste de kolla att det som läkaren skrivit på recepten är rätt! Stämmer inte dos eller styrka med FASS så måste det ringa och dubbelkollas osv. Allt är ju för kundernas säkerhet och ändå får de bara skit för allt jobb de gör...


    ~Mamma till Embla ღ född 060404~
  • ming
    1982 skrev 2006-10-02 11:56:21 följande:
    Blir riktigt ledsen över vissa inlägg här... Ni har ingen aning om hur det är stå bakom disken på apoteket! Tät bemanning? VAR?? Jag är iaf skakig av stress nästan varje gång jag går från jobbet...Är inte själv receptarie men jag vet hur noga det är med att allt ska bli rätt vid receptutlämning. Folk kan ju för fan DÖ om man tar fel på en siffra! Inte konstigt att det tar lite extra tid. Det är ju inte som på typ bolaget där man bara kan hämta grejerna och ta betalt. Det ska skrivas in i datorn, klistras etiketter, skrivas på mm~Mamma till Embla ღ född 060404~
    OT, men om du mår så dåligt av stressen på ditt jobb kanske du bör fundera på att byta yrke.

    Grejen är ju det att de kan ju åtminstone försöka se ut som att de försöker skynda sig.
    Kossan af Svammel
  • 1982

    ming - Jo har funderat på det MÅNGA gånger. Men var ska jag jobba då? Det är inte så "bara" att byta jobb. Förutom stressen och folks negativa inställning så trivs jag super!


    ~Mamma till Embla ღ född 060404~
  • ming
    1982 skrev 2006-10-02 12:23:13 följande:
    ming - Jo har funderat på det MÅNGA gånger. Men var ska jag jobba då? Det är inte så "bara" att byta jobb. Förutom stressen och folks negativa inställning så trivs jag super!~Mamma till Embla ღ född 060404~
    Jag vet att det inte "bara" är att byta jobb, men om du mår så dåligt av det så kommer du så småningom att bli utbränd. Tro mig, jag vet.
    Kossan af Svammel
  • LaFontaine

    Mitt apotek har infört nästan samma system som snutte och snuttan berättade om. Sist jag var där satt en man och väntade. Fem personer stod bakom disken varav två stod med armarna i kors och tittade ut genom fönstret. Effektivt! Det tog 20 minuter innan jag fick min medicin och ytterligare tio i kön för att få betala.

    Personalen är allt som oftast hemskt otrevliga. Min sambo som aldrig kan vara tyst har påpekat detta flera gånger för dem. Bland annat kan de sitta och smaska med sitt tuggummi i ansiktet på en. Sambon klev då fram till kvinnan i fråga, lade huvudet på sne, log och frågade om det var nikotintuggummi hon tuggade på. "Vad spelar det för roll", fräste hon tillbaka. Hade jag smaskat tuggummi och varit otrevlig mot mina kunder i klädbutiken hade jag fått ta min väska och gå.

    Så, nu har jag hävt ur min avsky mot mitt apotek

  • Fru Humla

    ja alltså jag funderar ju på att utbilda mig till receptarie men arbetsplatsen känns inte helt lockande.
    jag förstår att dte är viktigt at det blir rätt å att de måste kolla å så men det måste ju vara något fel i systemet då det tar sånt tid. tillexempel om man går in på apoteket å man ser direkt ca 6 pers. en har kassan om det blir kö så väntar de ALLTID tills det är mer än 5 pers i kö innan de öppnar en kassa till.
    där jag jobbar är dte så att 2 personer i rad är en kö å då ska det öppnas en kassa till om man har nån. vi är ox¨å ofta för några som jobbar å kan inte öppna en kassa till.
    jag kan naturligtvis bara svara för mig själv å mina skift men går det så drar man undan kön på en gång innan folk har hunnit vänta medan man får den uppfattningen på apoteket at om det är sagt att det är okej att vänta i 10 min så får alla göra dte oxå., det går inte att ta emot nån på kortare tid. jag har jättemycket mediciner och är därför ofta på apoteket. dte är tyvärr lika varje gång på de 3 olika apotek jag brukar gå på.
    oxå frågar de alltid har du haft denna medicin innan å man svarar ja så frågar de så du VET hur man gör å man svarar jaaa, då ska de ändå visa för säkerhets skull. ja men jag har haft den i flera år jag veeeet...aja, typ....men de där har inte väntat 10 min än så jag kan visa....
    näe men nästan sååå!

  • Davemeight

    För att svara på varför det tar långt tid är för att personalen som pluggat 3 eller 5år inte vill riskera att bli av med sitt leg bara för att hjälpa er att komma ut från apoteket några minuter tidigare. för att läkare har skrivit fel recept. Varför ska dom stressa och riskera det? En farmaceutisk kontroll utförs vid varje receptutlämning. Ta reda på vad en sån innebär så kan du komma tillbaka sen 

  • Sanna43
    missteddy skrev 2006-09-29 22:26:14 följande:

    pga paketet går inte in i brevlådan sambon frågade pga han har mycket medcin  och det är inte alltid han hinner att hämta det  och de sa att han kunde inte få det när han bor i lgh pga hans burkar går inte in i brevinkastet


    Jag bor i lgh med brevinkast och köper mediciner online. Du väljer bara budbee eller instabox Home. Dessa alternativ finns tex på apotea.se
  • Sanna43
    missteddy skrev 2006-09-29 22:26:14 följande:

    pga paketet går inte in i brevlådan sambon frågade pga han har mycket medcin  och det är inte alltid han hinner att hämta det  och de sa att han kunde inte få det när han bor i lgh pga hans burkar går inte in i brevinkastet


    Jag bor i lgh med brevinkast och köper mediciner online. Du väljer bara budbee eller instabox Home. Dessa alternativ finns tex på apotea.se
  • Davemeight

    Frågan är om det är bättre med sengångare som gör ett noggrant jobb eller om det är bättre med snabb apotekspersonal som missköter den farmaceutiska kontrollen. Dvs obligatoriska 5 min kontrollerad av läkemedelsverket genom ständiga mysteri shopping och inspektioner. Är de värt o riskera 5år utbildning för att fåfänga personer som dig ska gå några minuter tidigare från apoteker

Svar på tråden låångsamt på apoteket?