• L jung

    hopplöst att hitta hyreslägenhet för 23årig dotter!!

    Min dotter har en lägenhet nära centrala gbg och har nu sen början av året  försökt att få ett byte till västra sthlm.  Vi hittade i maj månad ett fantastiskt bra byte, och skickade in alla papper omgående. Vi fick en månad senare reda på att byte inte blev accepterat pga att min dotters hyresvärd,HSB, inte ville ha honom.  När jag ringde till dom sa dom att han aldrig i livet kommer få lägenheten, men problemet var inte ekonomiskt eller anmärkningar eller i polisregistret??!!
    När jag pratade med killen som ville byta, så var han helt oförstående, för till honom säger dom (fortfarande!!) att det handlar om ekonomin.  Han försöker därför ordna med borgenär, bra betalt jobb mm. (Inte lätt när han måste pendla till gbg för varje arbetsintervju!) Jag tycker det känns som hsb antingen är  rasister (för han är från marocco) eller så vill dom ha dotterns lägenhet för sig själva, för den är dessutom ovanligt billig i hyra!!!

    Blir vansinnig o tokig på att detta nu pågått ett halvår, utan att man kommit ett enda steg frammåt.

    Vi har även under tiden haft lägenheten ute på annons, men vi får INGEN som nappar!! Vi är därför HELT beroende utav detta bytet!

    Känner för att ge hittelön till den som hittar min dotter en lägenhet i västerorts områdena, för hur länge kommer man ha vuxet 'barn' hemmaboende?? Det är ju dessutom jobbigt för henne.....

    Tänker skicka in anmälan till hyresnämnden, för jag känner att jag MÅSTE verkligen få reda på varför karln inte blir accepterad!!!  Dom får hjälpa mig!

    Nån som haft med hyresnämnden att göra ?
    Nån som har en hyreslägenhet att tipsa om??? haha!!

    Var bara tvungen att skriva av mig!!


    lägenhet önskas!! dagens skämt i dagens sverige!!
  • Svar på tråden hopplöst att hitta hyreslägenhet för 23årig dotter!!
  • MrsMurphy

    Hej! Kan du specifisera vilka områden i västerort som hon söker lägenheter i?


    Går allt för lätt blir man fort dum...
  • Jasusu

    västerort om sthlm säger inte mig så mycket iofs.
    Har ni provat bostadsgiganten och bostadstips?

    nä...då tycker jag att ni ska gå vidare!!
    Vad har ni att förlora på det?

  • Jasusu

    jo jag tycker att det låter skumt att hon inte får nått alls...

  • Tjimtjom

    Om man bortser från att HSB uppför sig som idioter emot killen som är intresserad av att byta, kan hon inte ställa sig i nån intern kö hos HSB? Dom har ju alla gånger lägenheter här uppe åxå

  • L jung

    Problemet är väl att hon inte känner att hon har tålamod att bo hemma längre... och hyreslägenheten i gbg som hon har får hon bara hyra ut andrahand fram till augusti sen måste hon bestämma sig vad hon ska göra... ... så det börjar krisa sig alltså.  Ska man behöva att säga upp lägenheten i gbg? Hon har ju sitt liv i sthlm plus jobb här. Känns tämligen hopplöst. Har börjat tappa hoppet själv, men visar inte det för henne. Försöker hålla mig positiv framför henne att 'SJÄLVKLART får du lägenhet snart...'' osv... hmm

    Lättja77
    Områden hon söker i är Blackeberg (som börjat bli jäkligt populärt alltså!!) Råcksta, Åkershov, Bromma osv... längst gröna linjen västerut alltså, samt sundbyberg, solna, huvudsta.  Det enda område hon är negativ till är om hon hamnar ända ute i hässelby, eftersom hon får så lång resväg till jobbet... Hon jobbar i Mörby centrum.

    Noblesss
    bostadsgiganten och bostadstips har jag aldrig hört talas om... vad är det? Ska söka på google......

    GUD så skönt det var att 'prata' av sig!!!

  • sSARAa

    Ring wallenstam.
    De finns massor av lgh ledig här i råcksta.
    Bara att tjata lite på dom så brukar de mest gå.
    //Sara

  • L jung

    Menar du det sSARAa??  Jag bor ju nära Råcksta... detta ska jag göra imorgon bitti !!

  • sSARAa

    Det är bra de.
    Jag bor själv inom wallenstam och vet att de står mkt tomt, borde vara i deras intresse att hyra ut lgh.

    Har du pratat med dom än?
    Lycka till

  • L jung

    sSARAa

    Ringde precis wallenstam, dom hänvisade till deras hemsida.  Först till kvarn som gäller på de lägenheterna.  Hälften hamnar tydligen där och hälften hamnar hos kommunala bokön.  Där är det ju hopplöst.  Vi får se till att logga in tidigt varje morgon helt enkelt, för att klicka på objekten.

    Önskar mig själv lycka till !!! haha

  • Konvaljen

    ällkå:

    jobbar som uthyrare och jag tror inte att det hjälper om du anmäler din dotters hyresvärd. De har nämligen full frihet att godkänna bytet eller ej, det är alltid upp till hyresvärden.

  • sSARAa

    Ällkå:
    Jag tror de fungerar igenom att tjata lite. vet många som har fått lgh igenom att ringa ofta och inte genom hemsidan.

    Men jag håller tummarna för dig och dottern

  • L jung

    Xyra

    Är det verkligen så? Är det inte så att det måste vara en giltig orsak till ett nej? Annars kan det ju bli väldigt personligt val av hyresvärden. Diskriminering osv....

    Hyresnämnden tyckte att jag skulle anmäla så att dom kanske överväger att ändra sig istället för att ta det vidare?... usch, jag vet varken ut eller in... vet bara att min dotter o kille får panik snart om dom inte får eget.... *suckar djupt djupt*

  • Duckan74

    Hon söker lgh i ganska attraktiva områden, Solna, Sumpan, Bromma, men visst borde bytet gå igenom tycker man. Verkar ha blivit svårare att göra byten. Tycker att ett samtal till hyresnämnden är på sin plats. Hör vad de säger om fallet.

  • L jung

    Duckan74

    Hyresnämnden tyckte jag skulle anmäla.... jag blir så orolig över sånt men känner ändå att jag måste för att kanske få avlslut åtminstone....

  • Konvaljen

    ällkå: gör absolut en anmälan ändå, det är ju alltid bra att få saken testad. Men dessvärre är det ju så att det är långt ifrån alla bostadsbolag som har så kallad öppen ansökning, jag skulle tro att de allra flesta (särskilt mindre, men även stora ex. i Malmö) selektivt väljer vilka de vill ha. Sedan kan man ju diskutera om det är bra eller dåligt, men så är det iallafall.

  • Duckan74

    Om du anmäler och det blir en process, bered er på att det kan ta väldigt lång tid innan det är klart.

  • L jung

    puffar....

    behöver mer åsikter/råd.... börjar bli ohållbart det här!!!


    Behandla andra så som du själv vill bli behandlad.....
  • L jung

    jaha... då sitter man och väntar på kallelse till möte med hyresnämnde och HSB!!!  Nu tänker lilla jag ta mig an att att gå emot stora HSB....hmmm... undrar hur detta ska gå... men känns som en sista utväg!!


    Behandla andra så som du själv vill bli behandlad.....
Svar på tråden hopplöst att hitta hyreslägenhet för 23årig dotter!!