• Splach

    Självmord, är det själviskt eller inte?..

    Är självmord själviskt?
    Jag blir ofta irriterad på människor som säger att det är själviskt med självmord, att alla mår vi dåligt någon gång, men man får väll ta tag i det osv..

    Dessa människor TROR jag inte har mått så pass dåligt någon gång, dom som får det att låta så lätt, att det bara är att ta tag i sina problem söka hjälp mm..

    Dessa människor vet troligen inte hur det är att må dåligt, och då menar jag inte i en dag, en vecka, eller en månad, utan att må psykiskt dåligt i år, att kämpa för att överhuvudtaget gå up är vardagen..
    Då är det inte lätt att söka hjälp, att ta till dom krafter som behövs för att få hjälp, när man inte ens har kraft ork eller lust att gå up, att gå på toa, att äta mm..

    Att då påstå att självmord är själviskt? nej det tycker jag inte...

    Det sägs att det är själviskt för att man lämnar sina nära och kära bakomsej, ja men mår man så pass dåligt så finns det inte så många nära och kära, om det ens finns, så man tror i alla fall att det inte finns någon att lämna bakom sej, och vem ska man tänka mest på? sej själv eller på alla andra?

    Själv tycker jag inte att självmord är själviskt, har själv varit där, mått så pass dåligt att tanken på självmord var en vardag, att vilja försvinna dö, åka bort, var det enda man önskade skulle hända, när man ber på kvällen om att man aldrig mer ska vakna up..

    Jag mådde dåligt då, men hittade min räddning, och mår nu bra, men om du träffade mej, skulle du aldrig ana att jag mådde dåligt då, inte glada trevliga lättsamma Linnea som aldrig tycktes ha några bekymer..

    Det är det som är skrämmande, dom människor som är gladast leer mest, är oftast dom människor som mår sämst, men ingen vet det, ingen ser det, ingen tycks vilja se det..

    Att då tycka det är själviskt att avsluta sitt liv, år av lidande, tycker jag är själviskt sagt att dom som säger att det är själviskt, för det är inte själviskt..

    Vad är mest själviskt, att leva för att andra människor inte ska behöva gå igenom en sörje stund, och samtidigt må så förbaskat dåligt själv att man inte vill något, att leva för att andra människor är själviska och inte vill släppa taget

    eller att ta självmord, och få frid, att låta andra människor sörja en stund?
  • Svar på tråden Självmord, är det själviskt eller inte?..
  • blackangel

    Eris: Det är sant.. De borde satsa mer pengar på sjukvården så att fler kan få hjälp. Många som söker blir tyvärr hemskickade med ett recept i handen, men det är inte alltid den hjälpen som behövs för någon som är självmordsbenägen.

  • Eris

    Nä de e sant, j tycker de e super bra när folk tar tag i sitt liv o verkligen söker hjälp för de dem mår dåligt av å då e de ju skit irriterande att dem inte får den hjälpen, skit piss....
    Som j sa tidigare, j förstår en människas tänkande runt omkr sj.mord o speciellt när dem inte får hjälp när dem verkligen vill ha, men sen som sagt att själva handlingen utgörs finns inte riktigt med på min lista....
    Men det e synd, riktigt j*a synd att de ska behöva gå så långt....
    Ja menar alla människor är lika värda(förrutom våld.t.män, osv)o tycker att alla ska ha lika stor rätt att leva....

  • Splach

    Eris nu råkar det faktiskt vara så, att jag har sett några döda människor, varvid det inte har varit vackra syner, såsom halvt utbrända kroppar mm..

    Hur jag nu har kunnat göra detta, behöver vi inte gå in mer i detalj på!

    vist stannar sådana syner kvar i huvudet på en, men det är en sak när en person har blivigt mördad, då är det oftast inte trevliga syner, och en annan när någon tagit självmord, man kan göra det på ett fint sätt..

    Och det finns faktiskt fina och dåliga sätt att ta självmord på, att hoppa framför ett tåg, kanske inte är det finaste, men att avsluta sitt liv fint, tex överdos av sömnmedel så man somnar in i sängen man la sej i..

    Klart är det aldrig kul för personen som hittade en, men ja ambulanspersonal, poliser mm, har faktiskt gett sej lite in i leken själva..
    Och även poliser kan säga nej till att se en död människa, då kopplas en annan polis in, som klarar av det bättre..

    Nog behöver man ha ett starkt psyke för att sitta och vakta en död kropp eller ta hand om den osv, men samtidigt, mådde personen så illa att den tar livet av sej själv, kan man se det fina i det hela, man kan se att nu slipper den lida mer, den har det bättre som det är nu..

    Att ta självmord är inte själviskt, mår man så dåligt att man tar självmord, ja då har man mått dåligt länge, och det är inget man kommer på över en natt..
    Man har visat tecken på att man har behövt hjälp, men ingen har kunnat/velat hjälpa en, så är det då själviskt av den personen att avsluta sitt lidande, för att det inte finns tillräkligt mycket hjälp att få, och för att man inte orkar ropa efter mer hjälp? nej det tycker jag inte..

    Då är det mer själviskt att inte förstå varför någon tar självmord, att bli arg för att personen ville avsluta sitt lidande, bli arg för att personen inte ville fortsätta lida "leva"

    Att ens våga ta självmord är något enbart en väldigt modig person vågar, en sak man brukar säga, är att en person som säger sej vilja ta självmord gör det aldrig, det är ett rop på hjälp, ett desperat rop på hjälp, en person som inget säger, den vågar ta självmord..

    Är det verkligen egositiskt att ta självmord?
    när man mår så illa att man ens funderar på att dö? när man inte känner att det finns folk runtomkring en som bryr sej, man känner sej som en börda för alla, det känns som om alla skulle få det så mycket bättre om man bara försvan, att man själv och alla andra skulle få lugn och ro, och frid om man bara försvan, är det själviskt?
    Är det själviskt att inte vilja leva längre, pg av att en annan människa vill det?
    då är det väll mer själviskt av denna människa, att inte hjälp den människan som lider, eller inte förstå, att vilja att människan ska forsätta lida, för att man själv ska slippa sörja en nära vän, eller nära släkting?

    Vad är egentligen mest själviskt? att låta en människa lida, eller förstå att den får ro?

    Vist ni tycker det är ego att låta någon hitta ens kropp, men som någon skrev, man kan välja ut vem som ska hitta den, man kan göra något fint av det hela, välja någon som skulle förstå, att nu har man fått ro, och som skulle bli lättad och kanske glad, över att personen inte behöver lida längre..

    eller så sköter man det på ett snyggt sätt, och ser till att ingen kropp finns att hitta..

    Som man brukar säga, man vet inte vad man har förens man förlorar det, nej men om folk öppnade ögonen, och hjälper dom som mår dåligt, så kanske det inte skulle finnas så många människor som mår så pass illa..

    För om man lever i omgivningen av en människa som mår dåligt, märker man det på ett eller annat sätt, bara det att man öppnar inte ögonen och hjälper denna personen!

    Ingen hjälpte mej, jag fick kämpa mej tillbaka själv, många viste, eller anade hur jag mådde, men fick jag någonsin hjälp? nej, om någon öppnade ögonen och hjälpte mej, så kanske min vardag inte hade varit att tänka på självmord..

    nu är jag en av dom lyckliga, en av dom som hittade mitt sätt att komma tillbaka på, som hade glöden kvar, tyvär finns det dom, där glöden slocknat för länge sedan, och aldrig mer kommer komma åter..

  • puss

    eftersom de flesta gör det för att de tror att dess anhöriga får sdet bättre utan dem, så nej, det är inte själviskt.
    de gör de ju av omtänksamhet mot sina kära, ofta.

  • vackrastarflow

    jag har lite svårt med det här att göra det på ett "fint" sätt alternativt "dåligt". många väljer det dåliga. varför? - sannolikheten att man faktiskt lyckas gå igenom med sitt självmord är större. när man tar tabletter vet man aldrig, nästa minut kanske någon kommer in oberäknat och så kommer hela historien med magpumpning etc. tåg är ganska definitivt. och vem kommer att lida då? jo inte är det en polis eller vårdpersonal som kör tåget, eller som sitter i vagnarna. att hänga sig lyckas många gånger också. tänker på mannen som hängde sig i brandtrappan utanför ett hus där jag bodde. det var ingen polis eller vårdpersonal som hittade honom när de var ute och gick med hunden. eller mannen som en skol- och dagisklass hittade nyligen.

    kanske är det dags att använda ett annat ord än själviskt, för som sagt, även jag förstår vilket sinnestillstånd dessa människor är i, och att det har gått mycket mycket längre än det stadiet då man tänker på andra. vilket ord vet jag inte dock.

  • Vargtass

    Varför är det så många som tar självmord som ger den där sista sparken i magen det sista de gör? Ringer precis innan tåget kommer... så stackaren i andra sidan luren får leva sitt liv med ljudet från när dess nära blev påkörd och krossad av tåget. Eller att skicka ett sms när det är försent med ord som personen som får det aldrig kommer kunna få ur sitt huvud? Är det de som vill straffa? Blivit sårade och ger igen med det värsta tänkbara?

  • ahlcec

    Vargtass - Är det så vanligt då? Det tror inte jag faktiskt. Dessutom är det väl inget konstigt att lämna ett brev för att ta farväl?

  • Vargtass

    ahlcec: Jag pratar inte om avskedsbrev, för det vill man ha! Min vill veta och få en förklaring för att komma vidare. Jag menar det här sista telefonsamtalet eller sms:et som gör livet så jobbigt för den som får meddelandet... Vet inte om det är supervanligt, men det förekommer ofta. De två självmord som jag varit med om i min närhet, en nära släkting (familjemedlem) och en vän så gjorde båda så på olika sätt. Ex... Vännen ringde upp sin fd kille och sa: Så här låter det när livet tar slut....! Och sen kom tåget, pang. Varför? och hur mår killen nu? Men det var väl avsikten?

  • Zanzan
    Splach skrev 2006-11-14 11:18:15 följande:
    Är självmord själviskt?
    Jag blir ofta irriterad på människor som säger att det är själviskt med självmord, att alla mår vi dåligt någon gång, men man får väll ta tag i det osv..

    Dessa människor TROR jag inte har mått så pass dåligt någon gång, dom som får det att låta så lätt, att det bara är att ta tag i sina problem söka hjälp mm..

    Dessa människor vet troligen inte hur det är att må dåligt, och då menar jag inte i en dag, en vecka, eller en månad, utan att må psykiskt dåligt i år, att kämpa för att överhuvudtaget gå up är vardagen..

    Då är det inte lätt att söka hjälp, att ta till dom krafter som behövs för att få hjälp, när man inte ens har kraft ork eller lust att gå up, att gå på toa, att äta mm..

    Att då påstå att självmord är själviskt? nej det tycker jag inte...

    Det sägs att det är själviskt för att man lämnar sina nära och kära bakomsej, ja men mår man så pass dåligt så finns det inte så många nära och kära, om det ens finns, så man tror i alla fall att det inte finns någon att lämna bakom sej, och vem ska man tänka mest på? sej själv eller på alla andra?

    Själv tycker jag inte att självmord är själviskt, har själv varit där, mått så pass dåligt att tanken på självmord var en vardag, att vilja försvinna dö, åka bort, var det enda man önskade skulle hända, när man ber på kvällen om att man aldrig mer ska vakna up..

    Jag mådde dåligt då, men hittade min räddning, och mår nu bra, men om du träffade mej, skulle du aldrig ana att jag mådde dåligt då, inte glada trevliga lättsamma Linnea som aldrig tycktes ha några bekymer..

    Det är det som är skrämmande, dom människor som är gladast leer mest, är oftast dom människor som mår sämst, men ingen vet det, ingen ser det, ingen tycks vilja se det..

    Att då tycka det är själviskt att avsluta sitt liv, år av lidande, tycker jag är själviskt sagt att dom som säger att det är själviskt, för det är inte själviskt..

    Vad är mest själviskt, att leva för att andra människor inte ska behöva gå igenom en sörje stund, och samtidigt må så förbaskat dåligt själv att man inte vill något, att leva för att andra människor är själviska och inte vill släppa taget

    eller att ta självmord, och få frid, att låta andra människor sörja en stund?
    Splach har du lust att chatta lite? Om du lever. Jag känner likadant som du. Jag har just skrivit ner en lång harrang till en jäkla snubbe som inte ens vill vara min kille. För då hade han ju skiljt sig. Nu beror inte detta på honom utan jag bara känner så.

    Jag skrev att det finns inget o leva för o att jag har inget o ingen, inget värt att leva för typ så då borde jag väl fatta? Om du har lust kan du höra av dig på mail så kan vi bu bestämma hur vi ska prata. Jag är inte bekväm att ringa en främling bata så du vet.
  • Zanzan
    Vargtass skrev 2006-11-16 10:33:24 följande:

    ahlcec: Jag pratar inte om avskedsbrev, för det vill man ha! Min vill veta och få en förklaring för att komma vidare. Jag menar det här sista telefonsamtalet eller sms:et som gör livet så jobbigt för den som får meddelandet... Vet inte om det är supervanligt, men det förekommer ofta. De två självmord som jag varit med om i min närhet, en nära släkting (familjemedlem) och en vän så gjorde båda så på olika sätt. Ex... Vännen ringde upp sin fd kille och sa: Så här låter det när livet tar slut....! Och sen kom tåget, pang. Varför? och hur mår killen nu? Men det var väl avsikten?


    Ja förmodligen. Jag har inget o leva för och jag skiter faktiskt i dom. Jag är inte nöjd med nån utav dom. Vi bråkar o jag antar att dom finns där för mig för att dom måste. Hur skulle dom annars stå ut med sig själva om jag dog? Jag har inga kompisar eller vänner jag har varit med om fruktansvärda saker oxh hela mitt liv är egentligen ett skämt. En psykolog hjälper ingen.... inte familj o pojkvän heller om man inte är lycklig.

    Oroa er inte jag ska inte dö. Jag ska inte heller försöka må bra för sånt kommer inifrån. Jag ska forysätta och nån gång kanske jag får något inom mig. Från nånstans.
  • Zanzan

    Det är inte själviskt eller nånting, det är vad det är o inget annat. Det är vad det är. Och inget annat.

Svar på tråden Självmord, är det själviskt eller inte?..