• VIVO

    Hej jag ska börja arbeta som kontaktperson 2 dagar i månaden (helger) vad har man för lön?vart hittar jag kollektivavtal??

    Ja det va min fråga det=)

    Hoppas nån kan hjälpa mig för jag har ingen aning alls!

    Kram/VIVO

  • Svar på tråden Hej jag ska börja arbeta som kontaktperson 2 dagar i månaden (helger) vad har man för lön?vart hittar jag kollektivavtal??
  • Bluebell

    Hej!
    Vet inte exakt vad ni har kommit överens om, men det vanliga är att man som kontaktperson får ett arvode och en omkostnadsersättning. Arvodet är så att säga lönen, omkostnadsersättningen ska täcka de extra utlägg som uppdraget innebär, tex mat eller aktiviteter. Det händer i och för sig att man kan bli anställd på timmar också. Prata med uppdragsgivande socialtjänst (för jag antar att det är genom dem du får uppdraget?). Lycka till!

  • Madda

    Min sambo "jobbade" som kontaktperson fram tills för nån månad sedan. Han skulle då ägna 8 timmar per månad åt den här killen - de delade upp det i pass om 2 timmar per vecka, men du har ju annorlunda så det kanske är valfritt. Han fick 560 kr i månaden, av vilket 330 kr var omkostnadsersättnings dvs återbetalning för saker som de gjort ihop tex fotbollsmatcher, bio, fika etc. Rent ut och kvar hade han 230 kr som lön...
    Tyvärr blev det problem med killen som var lite beräknande och fräck, han påstod att de ej gjorde något och att min sambo alltså behöll all omkostnadsersättning för sig själv,m.m. så min sambo valde att säga upp sig. Som tur var hade han iaf sparat alla kvitton - och mitt råd till dej är att du ska vara noggrann med det, kommun begär inte alltid in dem men händer det något som i det här fallet så blir det problem om kvitton ej finns.
    Lycka till iaf!

  • emmasa

    Jag arbetar som kontaktperson och får 500 kr i lön och 547 i omkostandsersättning. Jag träffar då denna person 1-2 ggr i månaden.

  • Majsan81

    Hej, jag undrar hur man går tillväga för att bli kontaktperson. Är det socialtjänsten jag ringer till eller? Någon som vet?

  • piffan

    Frågade min sambo..han är kontaktperson....
    Kontakta socialtjänsten där ni bor,när han ansökte om det så fick han komma på samtal o prata om sig själv,berätta lite om sin bakgrund o vad han har för intressen osv......

  • Majsan81

    Åh tack för hjälpen piffan! Jag ska ringa imorgon!

  • Majsan81

    Åh tack för hjälpen piffan! Jag ska ringa imorgon!

  • Majsan81

    Åh tack för hjälpen piffan! Jag ska ringa imorgon!

  • gurlie

    Jag har vart kontaktfamilj(-person) till en flicka. Jag hade henne en hel helg var 4-5evecka. Från fre efetermiddag till söndagkväll.

    Mycket dåligt betalt. En del var till för att köpa mat och annat till flickan, en annan del var lönen. Totalt typ 1400-skatt. Alltså 1000kr.

    Det fungerade när jag dessutom hade mitt jobb men när jag började plugga kändes det inte värt det.

    Jag bor i solna, har hört att det är bättre betalt i sthlms kommun.

  • piffan

    Min sambo får ut 2300..dom träffas 2 ggr i veckan...av dessa pengar går mycket till deras aktiviteter,kommer inte ihåg hur mycket...dock inte så mycket kvar till själva lönen..men några kr blir det ju..å sen finns ju vetskapen att man ställer upp för nån som inte har det så jättebra o som behöver stöd o stöttning

  • USA111

    Ja jag fick med 2 ggr i månaden men ville ha 4 nu är jag ute på saker typ 8 ggr om månaden 

Svar på tråden Hej jag ska börja arbeta som kontaktperson 2 dagar i månaden (helger) vad har man för lön?vart hittar jag kollektivavtal??