• Anonym

    Fråga om förlossning....

    Jag ska föda mitt första barn i mars och jag börjar bli ordentligt nervös redan nu...

    Den största anledningen till detta är att jag aldrig har gjort en gynundersökning.
    Jag har tyckt att det har varit alldeles för otäckt och därför har det inte blivit av.

    Min fråga till er är hur det egentligen går till vid förlossningen?

    Jag antar att man måste göra en undersökning då, för att ta reda på hur
    öppen man är, men hur exakt går det till då? Är det obehagligt? Gör det ont?

    Måste man göra en undersökning hos BM innan förlossningen? (Jag är i v 22 och ska till BM i början av december nästa gång)
    BM sa att hon skulle börja mäta magen då, hur går det till? Är det något med gynundersökning då?

    Jag är så otroligt stressad över detta, jag har inte pratat med BM om det, det är ju så pinsamt att inte ha gjort en undersökning än, och jag vill inte bli pressad till det, eftersom jag känner ett sånt obehag inför det.

    Kan någon beskriva hur det går till på förlossning och vid de resterande besök hos BM?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Fråga om förlossning....
  • delifi2

    ja behövde inte göra nån gynundersökning när ja var hos bm.
    när dom mäter magen så mäter dom med ett måttband utanpå magen.

    d e d dom brukar göra vid bm-kontrollerna, mäta magen, vikt å urin å blodtryck, men ja tycker d e viktig att du pratar med din bm om d.

    har även pratat med förlossningen å sagt att ja inte vill göra en gynundersökning å hon sa tt då behöver ja inte göra d heller.
    ja vet inte iaf ja slipper för att ja var med om en våldtäkt förra året

  • Aprilia

    Ingen gynundersökning innan förlossningen, om det inte misstänks att du har GBS eller så.

    Jag har med alltid varit rädd för dessa undersökningar, men när vi var på förlossningen så kändes det som det mest naturliga i världen, det var spännande att få veta hur många cm man öppnat sig o så.

    Sen när man börjar få onda värkar, då tänker man inte alls i dessa banor. Jag var livrädd för att skita på mig men under förlossningen slog den tanken mig inte en enda gång.

    Kram

  • Pyris

    Oj, har dom inte gjort en gynundersökning på dig??? Trodde att alla gjorde det minst en gång i graviditeten iallafall...

    Mäter magen gör man på följande vis.
    Du ligger på rygg. BM tar ett måttband och mäter från ditt blygdben till moderkakans överkant. Farligare än så är det inte.

    Sen när det är förlossning så måste dom ju känna hur pass öppen du är och det kan bli många gånger det. Det kan vara lite obehagligt. Jag tyckte att det gjorde jätte ont när man har värkar. Sen kanske dom sätter en tråd-skapell (tror det heter så) istället för ctg, som mäter barnets hjärtljud och mellanrummen och kraften på dina värkar. Den måste dom sätta på barnets huvud.
    Sen efter förlossningen så måste dom ju titta så du inte har spruckit och att du kanske måste sys.

    Sen har du en gynundersökning på efterkontrollen, 6 veckor efter förlossningen.

  • firhilwen

    När BM mäter magen utgår hon från blygdbenet och mäter till överkanten på livmodern med ett måttband.

    Vid senaste förlossningen kände jag aldrig när BM kollade hur öppen jag var, men jag var iofs öppen 9 cm redan vid ankomsten...
    Det kan göra ont men inte nödvändigtvis.
    När man har en etablerad förlossning så är allt annat än att få ut bebisen oväsentligt.
    Du borde prata med BM om att du tycker att gynsaker är obehagliga, det kanske tom borde finnas med i din journal inför förlossningen så att du får rätt hjälp.
    Lycka till

  • Puttran

    En del bm gör gynundersökning och andra inte. Med mitt första barn så gjorde hon en undersökning på det första besöket i v.12. Under min andra graviditet så gjordes inte en enda.
    När man kommer in till förlossningen så kollar bm hur mycket du är öppen. (Bm använder fingrarna att känna med så det är inget instrument)
    Sedan tittar de kanske 1-2 gånger till för att se om du är fullt öppen. Jag tyckte inte alls att det gjorde ont.
    När bm mäter magen så använder hon ett vanligt måttband och mäter från blygdbenet upp till övre kanten av livmodern så det är ingen gynundersökning.

    Hoppas att det var ett bra svar på dina frågor. Annars är det bara att fråga igen. Lycka till!

  • delifi2

    man måste inte känna hur mycket öppen man är
    och man måste inte göra en undersökning efteråt
    å man måste inte på efterkontroll

  • PreMama

    Tala om din rädsla. Denna kommer att visas hänsyn för och allt kommer att kännas mycket bättre. Jag lider också av oerhörda obehag vad gäller gynundersökningar och det respekterades alltid under graviditeten.
    Säkerligen respekteras detta även under förlossningen och kanske behöver de inte kolla hur öppen du är. Åtminstone inte åtskilliga gånger. Under själva utdrivningsstadiet kommer bm förmodligen behöva hjälpa ut barnet men i det läget funderar man inte så mycket över eventuella obehag över att spreta med benen. Lovar.

  • Anonym

    Jag blev undersökt sittande i sjukhussängen. Jag fick sitta med fötterna mot varandra, knäna utåt och benen vilande på sängen - ungefär som när man simmar bröstsim... hmmm... svårt att förklara. Blev ganska paff och lättad över att slippa lägga upp mig i en stol eftersom jag också var lite orolig för gynundersökningarna. Undersökningarna (de var flera) var över på en halvminut max.

  • Trojka

    Hej Ts!

    Här är en till som du!
    Jag hade aldrig vart på någon gynundersökning innan jag blev gravid med 1:an, blev ej heller gynundersökt under graviditeten.

    Så man kan väl säga att det var först när jag åkte in till förlossningen som jag blev undersökt för första gången någonsin. Dom kollade då hur öppen jag var, jag hann aldrig ens tänka på huruvida det var obehagligt eller gjorde ont för jag hade redan såna värkar.

    Efter förlossningen kikade dom förstås hur det såg ut där nere, men då hade jag ju min nyfödda lilla knodd i famnen så inte heller då hann jag reflektera över det obehagliga i situationen.

    Efterkontroll har jag inte gjort någon, pga samma anledningar som du...men som Delifi2 skrev, det ÄR ju faktiskt inget tvång, och jag mådde och kände mig bra.

    Oroa dig inte, känns det obehagligt så säg ifrån. Det är ju DIN kropp! Fast det kanske känns likadant för dig som för mig när man väl är inne på förlossningen? Rätt okej ändå...

    Du fixar det! Kram.

  • AnnaGBG

    Som Delifi säger så MÅSTE man ju ingenting, men det är ju BRA att göra dessa undersökningar... Och du bör ju komma över din stora rädsla, en kvinna bör ju ta cellprov bl a med jämna mellanrum.

    Det kan vara bra att börja "vänja" sig i samband med graviditet och förlossning, för det är ju liksom det minst viktiga i det sammanhanget och du kanske inte ser det som en så stor sak? Kanske...?

    Men säg definitivt till din bm så det finns med i din journal att du är rädd! Annars kan det bli lite småjobbigt när du kommer till förlossningen kanske...för du har nog knappast tid att sitta och förklara det åt höger och vänster...

    Jättemycket lycka till!!

  • My precious

    Hmm tar inte alla cellprov när de blir gravida? Trodde det var så överallt men kanske bara är i vissa delar av landet då...
    För övrigt så tycker jag personligen att man faktiskt skall gå och kolla sig, vill inte skrämmas nu men även om man mår bra och inte känner utav några problem så kan man ju ha "problem" inuti sig. Själv så upptäcktes en cysta på mig vid tidigt skede just för att jag gick på mina gynundersökningar. Tack vare att jag gått där så kunde man ta prover och hålla koll på cystan tills jag fick cellförändringar och då snabbt kunde åtgärda detta genom att ta bort dem via operation. Vill absolut inte skrämmas men bättre att stöta på problemen i tidigt skede då man fortfarande kan göra något åt det är ju min åsikt i det hela :=)

  • lillith

    jag tycker det är jättejobbigt att gå till gynekolog och fasade inför förlossningen när de skulle känna hur öppen man var - men det kändes faktiskt helt ok just då! Stor skillnad mellan barnmorska/gynekolog upplevde jag - barnmorskan var så nätt på händerna - jag kände inget alls därnere - kanske pga värkarna - plus att man blir lite avtrubbad. Mitt under undersökning kom det in en snubbe från telia - jag var halvnaken med en barnmorska mellan benen och halva armen uppe (kändes det som). Fast just då kändes det kul (lustgas) och nu efteråt tycker jag det var lite kul - kanske inte för honom? han hade fått besked att rummet var tomt och skulle testa nåt teleuttag.

  • Zaro

    Ni som inte gjort gynundersökningar, har ni inte tagit cellprov då? Vad läskigt att leva så. Jag är van vid gynundersökningar pga endometrios. Klart det inte är ljuvligt men både kvinnlig och manlig personal är professionell tycker jag. Under graviditeten har jag gjort många pga komplikationer och jag kommer absolut vilja att de gör fler både under och efter förlossning för mitt och barnets skull. Man kan ju få en påverkan på underlivet tex.

  • Anonym (H)

    Beror på vad du egentligen menar med gynundersökning. De kommer stoppa in fingrarna i dig många gånger för att känna hur mjuk/öppen din tapp är. Jag blev igångsatt, så för mig var de tvungna att spräcka vattnet med en lång nål/pinne. Även där var de ju tvungna att gå in där nere på mig. De hade även problem med att se hans hjärtkurva tydligt med mätaren man har på magen, så de fick sätta en på hans huvud istället. Åter igen, in där nere på mig.

Svar på tråden Fråga om förlossning....