• Laminie

    Buddhism

    Hej!

    Jag ska ha prov i Buddhismen snart, någon som har tid att förklara en del saker för mig som jag inte förstår så hade det varit till stor hjälp!

  • Svar på tråden Buddhism
  • Anders80

    Vadå för saker?

    Har läst lite om buddhismen, så jag kanske inte kan "allt" men jag har viss hum om vad det handlar om.

  • Laminie

    Okey, så bra Jag undrar bland annat vad de tre juvelerna är för något? Jag har läst om de men förstår fortfarande inte. Behöver en 'lättare' förklaring

  • Anders80

    Den kommer jag inte ihåg :-S
    (Börjar bra, eller hur) men jag hittade www.mimersbrunn.se/arbeten/5499.asp
    Där det står att det är buddhismens trosbekännelse,

    "De tre juvelerna" är en sorts trosbekännelse. Tillflyktsformeln lyder, "Jag tar min tillflykt till Buddha (den upplyste). Jag tar min tillflykt till Dharma (läran). Jag tar min tillflykt till Sangha (församlingen)."

    Det verkar vara likt den kristna trosbekännelsen, en typ av bön/mantra. Som jag tolkar det
    kolla även in student.educ.umu.se/~d61s0-22/religion/grundtankar3.html

    Det är vad jag hittade efter en snabb Yahoo! sökning

  • Anders80

    Var det något mer du undrade över? Annars hoppas jag att det går bra på provet.

  • Laminie

    Anders80: Jag har faktiskt några frågetecken kvar . Jag förstår inte vad som är det centrala i den Buddhistiska läran?

  • ailin66

    Det beror nog pa vem man fragar.

    Generellt sett sa ar det val att forsta de fyra adla sanningarna och att folja den attafaldiga vagen.

    Malet ar uppvaknande/upplysning - Nirvana - genom att utslacka alla begar och all stravan. Da upphor samsara, cykeln av aterfodsel, oundvikligt forfall och dod (aterfodsel ar for ovrigt inte samma sak som reinkarnation).

    Till skillnad fran inom manga andra religioner finns det enligt Buddhism egentligen inget ratt eller fel, daremot finns det konstruktiva och destruktiva handlingar, dvs Karma. Buddha talade aldrig heller om nagon gud (men det innebar inte att han var ateist).

  • Anders80

    Får nog hålla med ailin, buddhismen är inte EN religon, utan det finns många varanter av den. Men de flesta har principen med att "slippa ur" samsara. Och det betyder inte att man skall tro att allt i livet är jobbigt och tråkigt utan att det finns många höjdpunkter i livet.
    Det handlar om att utveckla sig själv och försöka bli lite bättre hela tiden, och då är det ingen nackdel att ha flera liv på sig. (Väldigt flummigt, men kaffet har inte hunnit börja verka ännu)

  • Healing mamma

    Som Buddhist tar man bla tillflykt i de 3 Juvelerna.

    De 3 juvelerna=Buddha, Dharma och Shanga.

    1)Buddha=Oändligt uppvaknande. (Visdom)
    symboliseras av Prinsen Siddharta som blev upplyst och namnet Buddha betyder den upplyste eller uppväckte. Detta gjorde han genom att meditera och inse att allt han upplevde vare sig posetivt eller negativt var illusioner (liknelse att se på film, det upplevs verkligt men är det inte eller att drömma)Man kan faktiskt likna det vid att livet är som en dröm och att man kan lära sig att vakna upp i sin dröm och veta att man bara drömmer så kan man nå ett slags inre lugn, fridfullt tillstånd. Man blir ej beröd av sina tankar eller forna reaktioner istället har man lärt sig att observera tankarna och se att de inte har någon som helst substans.

    Tex tanken glass är ju inte glassen du har i handen men tanken glass kan skapa en bild i sinnet till glass och du kan förnimma smaken och sedan göra att du faktiskt tar ut en glass ur frysen.
    deassa tankar och Bilder i sinnet är som film på tv eller bio
    --illusioner.
    Vi lider tills det vi vaknar upp ur okunskapen om hur sinnet fungerar. Vi lider för att vi styrs av tanke inpulser och inte vet om det, vi har arga tankar och vips agerar vi argt och tex skriker på någon utan en enda observation av vad som sker.

    Genom att sluta inpuls reagera och inta en neutral position till tankar och känslor kan lidandet minskas okunskap blir kunskap och visdom vaknar upp likt ett frö som gror.

    Lidandet brukar refereras till Samsara och
    befrielsen ur lidandet till Nirvana

    Samsara och Nirvana de är likt Buddha(oändligt uppvaknande) inte destinationer (platser) utan mera som insikter!!
    likt Buddhismen inte så mycket en religion som en metod till befrielse ur okunskap.

    2)Dharma= den Buddhistiska Läran och kunskapen med metoder och tekniker och text. Hur att ta sig ur lidande och okunskap till visdom.

    3)Shanga= De som Praktiserar Buddhistisk kunskap.

    HH Dalai Lama representerar den Tibetanska Buddhismen och han brukar tala om att Buddhism kan liknas vid vetenskapen om sinnet.
    Alltså mera en vetenskap eller metoder ut ur lidande och in i visdom en ,en religion.

    Sammanfattat, centralt i buddhism är viljan att odla ett gott hjärta dvs medkänsla och kärlek till alla varelser och att vilja fria sig själv ur lidande för att sedan kunna hjälpa andra att vakna upp ur lidandet och att bli lyckliga.
    Detta uppnås bla genom att ha ett posetivt tänkande och handlade och undvika negativa tankar ,bilder och agerande.

    Hoppas detta var till hjälp.

    må ni alla som ser texten ha orsak av lycka och vara fria från lidande

    å ö åä

  • Laminie

    Healing mamma: Tack snälla för ditt svar!

    Vet någon vad Theravada, Mahayana och Lamaismen är?

  • Laminie

    ailin: Det har jag men jag tycker ibland att det är krångligare förklarat där

    Har en till jobbig fråga . Jag fattar inte vad som fick Buddha att acceptera att kvinnor fick bli nunnor...

    Jag vet bara att han var emot det men det finns ju kvinnliga nunnor:S

  • Healing mamma

    Jag känner inte igen detta utalande....att Buddha ej gilla nunnor? man ska ju komma ihåg att buddhismen inte riktigt existerade på hans egna tid..du vet likt Jesus tid då fanns ju inte tex bibeln det mesta har komit till efteråt.

    Men ska säggas att inom buddhismen iallafall Tibetansk Buddhism
    finns kvinnliga mästare och oxå nunnor, kvinnor anses, ska behandlas med respect och ha bra position.

    Den historiska Buddha , Shakamuni föddes som prins Sidharta
    han mindes alla sina tidigare liv han viste vad hans mission var och han utförde det.

    Han hade redan uppnåt det sista stegen i de olika graderna av Upplysning och övergick till Buddhaskapet dvs friade sig helt från sitt ego under den livstiden.

    Han levde och undervisade tills 80 års åldern och hade vad jag vet kvinnor och män som studenter, han undervisade efter var persons egna kapacitet och alla fick kunskap..(dharma)till sig just på sin egna nivå fast de lysnade till samma ord så fick vissa stor upplysning och andra mindre under samma undervisning. Detta var hans speciella gåva att tillgodose sina studenter just på deras egna nivå, detta var möjligt då han själv genomgåt alla stadier i andlig utveckling och upplysning och därför viste var, var och en befan sig i sin andliga utveckling då han kunde känna igen det via sin egna erfarenhet och ackumulerade visdom.

    Hans undervisning lever kvar idag i obrutna led av mästare och student, i ord till ord undervisning och i olika texter det finns olika grenar av buddhism i olika kulturer och e anpassade efter dessa länders stil men budskapet och kärnan e samma att vi alla kan fria oss från ignorance och lidande och vakna upp dvs den goda nyheten att det oändliga uppvaknandet möjligt

  • Annika Bengtsson

    Hej! Det är ganska bra att veta att Buddha betyder den upplyste! Här kommer flera tips:


    Att i norra indien uppfans Buddhismen. 
    Att Buddha hette igäntligen Shakyamuni innan han blev upplyst. 
    Att han var en hindu innan han såg världen. 
    Han var en prins och hade fru och barn 

    Mer fakta kommer jag inte säga men lycka till på provet :) {#emotions_dlg.flower}
  • Konservativ
    Annika Bengtsson skrev 2017-10-03 14:30:49 följande:

    Hej! Det är ganska bra att veta att Buddha betyder den upplyste! Här kommer flera tips:


    Att i norra indien uppfans Buddhismen. 
    Att Buddha hette igäntligen Shakyamuni innan han blev upplyst. 
    Att han var en hindu innan han såg världen. 
    Han var en prins och hade fru och barn 

    Mer fakta kommer jag inte säga men lycka till på provet :) {#emotions_dlg.flower}
    Fast man får hoppas att TS inte sliter med detta prov fortfarande. Nu tio år senare.
  • kt h
    Konservativ skrev 2017-10-03 16:01:04 följande:
    Fast man får hoppas att TS inte sliter med detta prov fortfarande. Nu tio år senare.
    Skrattande
Svar på tråden Buddhism