• Oceanpet

    Näsbenet saknas! Kan det gå bra ändå?

    Hej!
    jag har precis gjort Nupp/Kubb osv (i Hong Kong, dar det heter nagot annat) och fick bra resultat pa blodprov, hjartats kamrar, magsack och nackspalt osv (1/2000) men lakaren kommenterade att han inte kunde se nagot nasben. Det var inte sa att fostret lag at "fel" hall, utan att det verkade saknas eller inte syntes annu.
    Nu efterlyser jag saklart andra som inte sett nagot nasben men dar allt slutade "lyckligt" och jag undrar lite over hur det kommer sig att nasbenet ibland inte ar sa tydligt.

  • Svar på tråden Näsbenet saknas! Kan det gå bra ändå?
  • Vinterbaby

    2,3 hade min bebis i nackspalt och det var inte "dåligt enligt min bm. Näsben fanns (och stod i papperet) och blodprov togs +min ålder 34 år och jag fick 1/8000.

  • LillaMilou

    I vilken v. gjorde du testet? Man kan ju göra det redan i v. 10 och då kanske det är svårare att se näsbenet? Vi gjorde testet i v. 12+6 och fick risken 1/22800, de såg näsbenet.
    Rekommenderar de dig att göra fostervattensprov nu?

  • Bidrottningen

    Oceanpet, det finns bara ett sätt för dig att dämpa din oro och det är att gå vidare med fostervattensprov eller moderkaksprov. Avsaknad av näsben är ju, precis som en del innan här har skrivit, något som kan indikera på att det finns en risk att ditt barn har DS. Men så tidigt som NUPP och KUB göres så kan det finnas en del saker som faktiskt inte syns tillräckligt tydligt på UL.

    Jag själv gjorde KUB (NUPP + blodprov och ålder sammantaget vid riskbedömningen) och fick riktigt dåligt resultat 1:66. Jag blev helt skräckslagen och hade några helvetesveckor fram till fvp. Nu vet jag att jag väntar på en frisk liten flicka och det känns MYCKET skönt.

    Man ska komma ihåg detta när det gäller KUB och NUPP att det är aldrig annat än en riskbedömning. Även med fint ultraljud där man kan se en liten nackspalt och även lokalisera näsbenet kan det faktiskt finnas fall där man missar att upptäcka DS. Så vill du få ett svar som ger dig säkerhet till 100 % så rekommenderar jag att du går vidare med antingen fvp eller mkp. För mig kändes det i vart fall viktigt att kunna njuta av kvarvarande graviditet istället för att gå och oroa sig. FVP-svaret hjälpte mig väldigt med detta.

  • Oceanpet

    Hej alla och tack for era svar!
    Jag gjorde mitt test i vecka 12, och det kan ju vara mojligt att nasbenet ar sent utvecklat...?
    Det kan tydligen ocksa vara sa att det inte syns men att barnet inte har ett kromosomfel. Min lakare sa att hans riskbedomning efter de andra proverna var 1/4000 och den gick ner till 1/2000 efter detta prov, vilket ju fortfarande ar jattebra. Det ar bara det att de enda jag hort talas om dar nasbenet inte syntes, de fick just barn med kromosomfel, sa jag hade blivit sa glad att hora fran NAGON dar nasbenet inte synts men allt slutade normalt.
    Det verkar dock inte finnas nagon sadan dar ute (var ar ni?), och jag gissar att de flesta barnmorskor inte kommenterar nasbenets vara eller icke vara om de andra proven ar normala - dumt att oroa folk i onodan.
    Jag maste flyga till ett annat land for att kunna utfora fvp, vilket ar lite for bokigt, sa jag har bestamt mig for att inte oroa mig. Vad som kommer, kommer

  • Oceanpet

    Hej alla och tack for era svar!
    Jag gjorde mitt test i vecka 12, och det kan ju vara mojligt att nasbenet ar sent utvecklat...?
    Det kan tydligen ocksa vara sa att det inte syns men att barnet inte har ett kromosomfel. Min lakare sa att hans riskbedomning efter de andra proverna var 1/4000 och den gick ner till 1/2000 efter detta prov, vilket ju fortfarande ar jattebra. Det ar bara det att de enda jag hort talas om dar nasbenet inte syntes, de fick just barn med kromosomfel, sa jag hade blivit sa glad att hora fran NAGON dar nasbenet inte synts men allt slutade normalt.
    Det verkar dock inte finnas nagon sadan dar ute (var ar ni?), och jag gissar att de flesta barnmorskor inte kommenterar nasbenets vara eller icke vara om de andra proven ar normala - dumt att oroa folk i onodan.
    Jag maste flyga till ett annat land for att kunna utfora fvp, vilket ar lite for bokigt, sa jag har bestamt mig for att inte oroa mig. Vad som kommer, kommer

  • Oceanpet

    Hej alla och tack for era svar!
    Jag gjorde mitt test i vecka 12, och det kan ju vara mojligt att nasbenet ar sent utvecklat...?
    Det kan tydligen ocksa vara sa att det inte syns men att barnet inte har ett kromosomfel. Min lakare sa att hans riskbedomning efter de andra proverna var 1/4000 och den gick ner till 1/2000 efter detta prov, vilket ju fortfarande ar jattebra. Det ar bara det att de enda jag hort talas om dar nasbenet inte syntes, de fick just barn med kromosomfel, sa jag hade blivit sa glad att hora fran NAGON dar nasbenet inte synts men allt slutade normalt.
    Det verkar dock inte finnas nagon sadan dar ute (var ar ni?), och jag gissar att de flesta barnmorskor inte kommenterar nasbenets vara eller icke vara om de andra proven ar normala - dumt att oroa folk i onodan.
    Jag maste flyga till ett annat land for att kunna utfora fvp, vilket ar lite for bokigt, sa jag har bestamt mig for att inte oroa mig. Vad som kommer, kommer

  • Oceanpet

    Hej alla och tack for era svar!
    Jag gjorde mitt test i vecka 12, och det kan ju vara mojligt att nasbenet ar sent utvecklat...?
    Det kan tydligen ocksa vara sa att det inte syns men att barnet inte har ett kromosomfel. Min lakare sa att hans riskbedomning efter de andra proverna var 1/4000 och den gick ner till 1/2000 efter detta prov, vilket ju fortfarande ar jattebra. Det ar bara det att de enda jag hort talas om dar nasbenet inte syntes, de fick just barn med kromosomfel, sa jag hade blivit sa glad att hora fran NAGON dar nasbenet inte synts men allt slutade normalt.
    Det verkar dock inte finnas nagon sadan dar ute (var ar ni?), och jag gissar att de flesta barnmorskor inte kommenterar nasbenets vara eller icke vara om de andra proven ar normala - dumt att oroa folk i onodan.
    Jag maste flyga till ett annat land for att kunna utfora fvp, vilket ar lite for bokigt, sa jag har bestamt mig for att inte oroa mig. Vad som kommer, kommer

  • Buffa

    Jag hittade några sidor med google med dessa ord "avsaknad av näsben"

    Tyvärr har jag själv inga svar till dig.

  • Lovileia

    bara en lite OT fråga, men vad heter NUPP testet hos dig? Bor själv i Indien och kanske heter det samma

    Lycka till

  • Lever i väntan

    Jag har alltid blivit "retad" för att jag inte har något näsben. Alltså min näsa ser HELT NORMAL ut, men när jag trycker på den blir den alldeles platt för att jag saknar näsben.
    Så det är svårt att säga hur det blir för just ditt pyre, men jag är säker på att han/hon blir ursöt hur som.
    Att du inte ser näsbenet behöver alltså INTe betyda att det ser annorlunda ut när den kommer ut.

    Lycka till!

  • Lever i väntan

    Jag har alltid blivit "retad" för att jag inte har något näsben. Alltså min näsa ser HELT NORMAL ut, men när jag trycker på den blir den alldeles platt för att jag saknar näsben.
    Så det är svårt att säga hur det blir för just ditt pyre, men jag är säker på att han/hon blir ursöt hur som.
    Att du inte ser näsbenet behöver alltså INTe betyda att det ser annorlunda ut när den kommer ut.

    Lycka till!

  • Lever i väntan

    Jag har alltid blivit "retad" för att jag inte har något näsben. Alltså min näsa ser HELT NORMAL ut, men när jag trycker på den blir den alldeles platt för att jag saknar näsben.
    Så det är svårt att säga hur det blir för just ditt pyre, men jag är säker på att han/hon blir ursöt hur som.
    Att du inte ser näsbenet behöver alltså INTe betyda att det ser annorlunda ut när den kommer ut.

    Lycka till!

  • Lever i väntan

    Jag har alltid blivit "retad" för att jag inte har något näsben. Alltså min näsa ser HELT NORMAL ut, men när jag trycker på den blir den alldeles platt för att jag saknar näsben.
    Så det är svårt att säga hur det blir för just ditt pyre, men jag är säker på att han/hon blir ursöt hur som.
    Att du inte ser näsbenet behöver alltså INTe betyda att det ser annorlunda ut när den kommer ut.

    Lycka till!

  • Morrizz

    Oceanpet - vad skönt att du hittat din väg och släpper oron. Slappna av nu och njut av din graviditet.

  • Oceanpet

    Hej GrodansMamma: Det heter "Triple Scan", tror de syftar pa att de mater nackspalten (1), samt gor blodprov dar de mater 2 olika substanser. Jag bor i Filippinerna och gjorde provet i Hong Kong.

  • Oceanpet

    Haha, nej.
    Vi har bada ganska stora nasor och ar inte asiater. Jag laste att just asiatiska fosters nasben syns samre men jag har klamt pa oss bada och vi har rejala nasben. Attans

  • Lovileia

    Tack Oceanpet, ska kolla om det kanske kan heta detsamma här

Svar på tråden Näsbenet saknas! Kan det gå bra ändå?