• jama80

    Jobbigt besked

    Fick min MVC-journal idag efter att frågat efter den ända sedan Kevin dog den 22 juli 06 (ni kan läsa om det på min sida).

    Jag väntar ju nu Kevin syskon och i vecka 30, det kom fram när jag var i tolfte veckan att Kevin föddes för tidigt pga GBS.
    Jag förstod då inte varför de hade fått reda på det så sent och varför de inte kunde se det direkt.
    Men idag fick jag alltså alla journalerna även förlossningsjournalen.
    Då ser jag att det står att den 2 maj har de fått svar på en urinodling och den visar att jag har GBS och att jag har blivit behandlad för den och att jag ska behandlas som GBS koloniserad som innebär extra kontroller.

    Men saken är att jag inte har en aning om detta och har inte fått någon behanling, vet bara att jag lämnade inett urinprov som jag aldrig fick svar på och då trodde jag ju att det var bra.
    Jag hade alltså GBS redan 2 månader innan Kevin föddes och hade jag bara fått pencelin som det stod att jag har fått så skulle Kevin förmodligen leva idag.

    Jag tycker det känns fruktansvärt att ett sådant misstag har begåtts, det är mycket värre att veeta att det beror på att någon har gjort fel än att det bara hände.
    Ska träffa kuratorn imorgon så får vi se vad vi ska göra men det känns som man vill få rättvisa på det här så det inte är fler som råkar ut för det här.
    Sånt här får inte hända och det känns så hemskt att detta misstag har gjort att vi får leva utan våra underbara son.

  • Svar på tråden Jobbigt besked
  • Ängeln Casper

    Visste ni att det gjordes en undersökning förra våren i Umeå. De tog prov på alla gravida under någon vecka och ska utefrån detta se om det finns någon mening med att börja göra som i tex. USA dvs. ta prov på alla som blir gravida.
    Jag har inte hört vad de kommit fram till än. Men jag hoppas de ska börja ta prov på alla gravida.


    Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & en på väg
  • jama80

    Ängeln Casper:Vad bra att de gjorde en undersökning i Umeå det visste jag inte och jag hoppas att de beslutar att göra provet på alla gravida.

    MeandHim:Kanske en dum fråga men vad är HSAN för något?

  • tindra 2006

    Jag tycker som MeandHim att du ska anmäla det till HSAN för så här ska det inte få gå till.


    Madde,mamma till ängeln Nicklas och tre jordbarn
  • Tessah

    Beklagar verkligen !! ursh va hemskt, ingen ska behlva förlora sitt barn!!! *krama om massor* Jag tycker HELT KLART ni ska anmäla så där får de ju bara inte gå till!

    Nej, folk tar inte GBS på allvar i sverige! som ni säger om dom skulle kunna ta prover på alla gravida kanske dom kan rädda barn som annars dör av GBS.
    Bor i Umeå och här togs de inga urinodlingar på mej år -05.
    Jag hade jätte mycket sammandragningar f.o.m v14 när jag väntade gossen , mycket onda också.
    Ingen fattade varför förns han var på väg ut vecka 32 DÅ togs de urinodling som visade GBS. Efter en vecka fick läkarna stopp på värkarna.
    Fick 2 omgångar av antibiotika innan GBS försvann.
    Nästa gång ja blir gravid ska jag banne mig KRÄVA urinodlingar då och då!...
    Finns en jätte bra tråd om detta med GBS där det diskuteras.
    --->www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html

  • jama80

    Tessah: Vilken tur att de hann upptäcka att du hade GBS i tid och att du fick behandling för det.

    Jag väntar på att min kurator ska höra av sig med en tid för att prata med en oberoende läkare så att vi kan gå vidare och göra en anmälan.
    Tackar för allt stöd!

  • jama80

    Nu har jag äntligen haft mitt samtal med kuratorn och en läkare.
    Gynläkaren sa att det fanns saker hon tyckte kunde ha gjorts bättre men tyvärr så finns det inga bra riktlinjer om vad man ska göra eller inte göra när det gäller GBS.
    Barnmorskan har alltså ingen skyldighet att ta GBS på allvar eftersom det är så ovanligt att något sådant här händer.

    Det var kanske inte vad man ville höra men man får bita i det sura äpplet och ändå fösöka göra sitt bästa för att detta inte ska hända någon annan.
    Jag tänker fortsätta kämpa för att GBS ska behandlas på allvar.

    Tack för allt stöd som jag har fått!

  • gambler07

    Problemet med GBS är just att man inte vet när det är farligt, då man kan ha det utan symtom, just därför skall det tas på allvar....

    Tycker det verkar helt galet att de säger att barnmorskan inte har någon skyldighet att ta GBS på allvar.

    Då behöver man inte heller ta cancer på allvar för alla dör faktiskt inte av det.
    Misstolka mig rätt nu!!!! Drar bara en dum paralell. Man kan inte resonera så....

    De arbetar inom vården och den betalar vi för, varje sjukdom skall tas på allvar.


    * med en ängel i mitt hjärta *
  • ellebelle

    det är ju skandalt. detta måste ni ju anmäla.
    beklagar vekligen.

  • bebisImagen

    stå på dej nu tänk på alla som är gravida!
    det kanske är just dåu som får sjukvården att ändra sig, man vet aldrig när bägaren svämmar över...

  • k82

    det va den sötaste pojk ja sett... jag beklagar sorgen... vad orättvist. styrkekramar till er o grattis till graviditeten...

  • maddson

    Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd= HSAN

    Kanske kan kuratorn hjälpa till med en Lex-Maria i stället? Det heter så när sjukvården anmäler sig själv för att få bättre rutiner i liknande fall. Som att ert fall blir prejudicerande alltså, kan vara skönt kanske?

    Beklagar er förlust!!! Oerhört tufft!

  • jama80

    Tack för alla svar!
    Vill bara berätta att Kevin har blivit storebror till en liten William. Den 26 maj föddes han och förlossningen gick bra, han blir mer och mer lik sin storebror för varje dag som går.
    Vi är oerhört lyckliga för lile William samtidigt som man saknar Kevin ännu mer för den person han var man vill ju ha dem båda två.
    Jag ska ta tag i anmälningen lite senare när det lugnat ner sig lite här hemma det är ju fullt upp nu med den lille.

  • Desimanda

    Grattis!
    Vad skönt att det gick bra denna gången!
    Kevin är säkert mycket stolt över sin lillebror.

    kramar från en annan ängla mamma

    Tänka att han föddes nästan på min föddelsedagen 27 maj  *L*


    Mamma till ♥ 2 jorda pojkar ♥ och en ängla flicka ♥
  • maddson

    Grattis! Det värmer i hjärtat att ni har fått ett syskon som kan fylla upp livet igen. Härligt att han liknar sin bror! Ta all ork till att mysa och njuta av William. Jag är inte änglamamma men är var dag rädd att förlora någon i barnaskaran så jag läser om andras förlust och försöker bearbeta min rädsla... Grattis igen och tack för att du delar med dig! Stor KRAM från en fembarnsmamma i åldrarna 2 månader till 15 år. (säger man så?...hmm)

  • vico74

    Jaa, det är hemskt när man har mödra- och sjukvården att skylla på att ens barn dog. Jag säger bara: ANMÄL! Både din bm och den läkaren som skulle ha skrivit ut receptet. Något gick ju uppenbarligen helt fel. Även om det inte leder någon vart är det en bearbetning och en känsla av upprättelse när man skriver anmälningarna. Så känner jag i alla fall.
    Får beklaga så jätte mkt.
    Kram från *Nellies* mamma

  • vico74

    Ser nu att ni fått ett syskon till Kevin och vill då oxå säga GRATTIS!
    Vill bara säga att du har 2 år på dig med anmälningarna innan det blir för sent.
    kram igen...

Svar på tråden Jobbigt besked