• Mamma Zara

    Hur fixar man till ett englas fönster så det blir som dubbelt?? hmmm

    Hej...
    Vi bor i en gammal kåk som vi håller på att renovera. I ett av rummen finns det ett fint gammalt fönster som är en halvcirkel, vi skuell vilja behålla detta men det är bara ett englas och drar kallt på vintern.. kan man fixa till detta på något sätt el må¨ste man byta hela fönstret? vore synd för det är verkligen toppen fint annars... De förra ägarna har bara satt en glas skiva framför, men det känns inte så kul för jag vill kunna öppna det så man får in luft..
    Någon som vet??

    Mvh Zara

  • Svar på tråden Hur fixar man till ett englas fönster så det blir som dubbelt?? hmmm
  • Sencha

    Tyvärr har jag uppfatta det som att det tråkiga svaret är: det gör man inte.

    Förr gjorde man just som du beskriver: man hade innerfönster som man satte dit på vintern. Då blev det dubbla glas, men inte öppningsbart.

    Efter att ha luskat runt och försökt hitta lösningar, bytte vi slutligen våra englasfönster mot nytillverkade i gammal stil. Det går ju t.ex. att specialbeställa ett sånt fönster som du beskriver (fast det kostar en del).

  • Venusmannen

    Allting går ju, men kostnaden för att göra någon speciallösning på ert befintliga fönster är kanske nära vad ett nytillverkat (i samma stil) kostar.

    Tag kontakt med en riktig glasmästare, för mer råd.

  • abnocto

    Det borde gå. I vårt nya hus är det tvåglasfönster men där har ägarna satt på ett extra "lager" på en altandörr så det blivit 3-glas. Vet tyvärr ej vem som gjorde det men det borde varit en fönstertillverkare då det inte är standardmått.

  • Tessa606

    Min sambo e glasmästare och säjer att det går att fixa men det blir inte så snyggt och ganska dyrt.

  • Ickan

    En del målarfirmor alt glasmästeri renoverar gamla fönster och byter glaset mot ett tvåglasfönster. Och de gör det snyggt men det kostar ungefär lika mycket som ett nytt fönster.

  • Hampus74

    Hej!
    Det var länge sedan tråden skapades men jag har ett alternativt svar på din fråga.
    Det går att sätta in tunna polyten/akryl-skivor mellan glasen. Jag beställde en rulle från ett ställe jag inte längre hittar, men jag vet hur man gör och vad som krävs.
    Jag skar ut bitar som passade innerkanten på det delade fönstret. Sen silikonade jag fast det men lämnade en 50 mm glipa uppe och nere för kondens. Man såg inte att det satt en plastskiva emellan och skillnaden var ENORM. Jag kan tänka mig att om man har äldre fönster med dåliga u-värden och sätter två skivor (en på varje fönsterdel) så halverar du u-värdet alla dar i veckan. Och det är billigt och går fort. Det behöver ju inte vara tätt då det är ytornas strålningskyla som är orsak. Inte som många tror, kanterna runt om. Om det inte tydligt blåser in så är det ytorna som är boven. Med de tunna plastskivorna hindras strålningskylan och luften emellan blir ett isolerskikt. Luften står still.
    Tjockleken har väldigt liten betydelse här så man kan använda 1 mm på plasten. Man skulle i princip kunna använda gladpac men det är lite väl klåparaktigt och fult. 😂😂 Men som jag gjorde är jättestor skillnad och syns inte. Samt att man kan öppna fönstren som vanligt.
    Lycka till!

Svar på tråden Hur fixar man till ett englas fönster så det blir som dubbelt?? hmmm