• LiselottePCOS

    Får man landstingsbridag för generandehårväxt där du bor ?

    Landstingsbridrag för generandehårväxt  (hirsutim ) där du bor ?

    Tänke vi kan hjälpas åt att göra en list över landsting som ger bidrag för att ta bort hår. Många frågar mig efter det. Vilken typ av bidrag ges i ditt landsting, vet du något mer om relerna

    1 Stockholmsläns landsting, bidrag till  diatermi
    2
    3
    4

    OSV.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-19 10:59:29:
    Landstingsbidrag för generandehårväxt (hirsutism ) där du bor ?

    Tänkte vi kan hjälpas åt att göra en lista över landsting som ger bidrag för att ta bort hår. Många frågar mig efter det. Vilken typ av bidrag ges i ditt landsting, vet du något mer om reglerna?
  • Svar på tråden Får man landstingsbridag för generandehårväxt där du bor ?
  • LiselottePCOS
    Regler för diatermibehandling i Stockholmsläns landsting

     


    SLL (Stockholmsläns landsting ) har i vissa fall åtagit sig att svara för borttagning av generande hårväxt för dem som bor i landstingsområdet. Detta innebär att patienten vid anlitande av hudterapeut med certifikat för diatermibehandling, efter läkarremiss från hudklinikerna vid Karolinska  Universitetssjukhuset Huddinge eller Södersjukhuset betalar en avgift motsvarande sjukvårdande behandling 70 kr i dagsläget (juni 2007, högkostnadsbeloppet är 900kr) Har man frikort blir det gratis.



    Diagnoskriterier:
    PCO AGS Androgenproducerande tumörer där annan specifik behandling ej är genomförbar Cuchings syndrom akromegali prolaktinom läkemedelsutlöst generandehårväxt (antiöstrogener, epilepsibehandling, progestoron, cortison, psykosbehandling)

    Remisshantering: Patienter som uppfyller diagnoskriterierna ska remitteras till hudmottagningen på "HS" eller "SÖS”. Remissen ska innehålla diagnos och resultat av genekologisk eller endokrinologisk undersökning. Hudläkare bedömer medicinska fakta och hårtäthet och svara tillsammans med kurator för remisshantering och kontakt med vederbörande hudterapeut. Remissen avser högst 30 behandlingar inom 9 månader från remissdatum. Behandlingen anses ha övergått i underhållsbehandling när behandling sker högst en gång per månad. Sådan behandling betalas av patienten själv.


    Hudterapeuten ska till remitterande hudläkare utföra remissvar innehållandes resultat av behandlingen.


    Fotnot: 1999 beräknade kostnaden vara 1,5-2 miljoner kr per år för diatermi vid hirsuitism och beröra 150-200 kvinnor per år.


    Källa: Stockholms läns landsting, hälso- och sjukvårdsnämnden, HSN 1999-11-30p 13 Tjänsteutlåtande 1999 11 30.

  • LiselottePCOS

    Det görs, jag kollade detta i maj-juni  i år. Gå till din gyn och be om remiss till hud på HS eller SÖS.  Om det ej går be din läkare på VC om hjälp med remiss till hud. Ta med texten jag skrev till läkaren nästa gång. Det är hdudäkaren  och även kurator som sedan avgör om din hårväxt är tillräckligt kraftig för att du ska få bidrag.

    Skrev även om detat i min blogg på Passagen i juni,lusläs där: blogg.passagen.se/liselottepcos

  • LiselottePCOS

    Annars så får du hänvisa till bestållarkontorvråd som är en instans hos landstinget, de som gett mig info i år. har namn på en handläggare där, du får skriva priavat meddelande om du vill  ha namnet så kan du ge läkaren det.

  • Kiimen

    tack så jätemycktfö ditt svar. det var en hudläkar jag pratade med. fick reiss till haninge hudklinik pga all acne jag har. hon skickade en remiss till uddinge angående ärrbortagning och så men det var hon som sa att man inte tar bor år längre. men då gör jag så att jag pratar med min läkare på vc i stället..

    Kram på dig och tack en en gång

  • Siu

    Behöver verkligen hjälp me min hår växt kan du skicka vem man vänder sig till står inte ut längre

Svar på tråden Får man landstingsbridag för generandehårväxt där du bor ?