• Annastar

    Hur hantera/vad göra? 10 månader...

    Har en dotter på ganska exakt 10 månader som gnäller o gnäller o gnäller. Hon blir ledsen o arg vid matbordet, samma sak när man ska byta blöja. Hon bara vrider sej o kan börja gråta hur som helst. Hon har från början varit envis och lättirriterat litet barn som vet vad hon vill, men nu är det värre än nånsin. Hon "morrar" så fort man inte går med henne (vilket vi gör ofta men kan faktiskt inte gå så hela dagarna, ajaj ryggen) o så fort nåt inte passar slänger hon sej bakåt o skiker. Hon börjar gråta bara man säger nej till henne ibland och hon blir uttråkad väldigt fort när hon sitter med sina leksaker. jag har hjärnsläpp o kommer inte på vad mer man ska göra. vi läser för henne, det gillar hon. hon kan sitta själv med sina saker korta stunder, åla omkring på golvet e kul ibland. hon kryper inte utan ålar. Verkar inte speciellt intresserad av att ta sej upp själv eller gå längs möbler o såntdär.

    Är det nån som känner igen detta? hur ska man hantera situationen? hon kan ju inte sitta i knät heöa dagarna o inte ens där e hon nöjd jämt. Vad ska jag sysselsätta henne med mer? Tar gääärna emot tips


    ♥Tindra 060925♥
  • Svar på tråden Hur hantera/vad göra? 10 månader...
  • Annastar

    jag tror nog med mer på en fas. min lilla har alltid varit envis o haft hett temperament men nu är det värre än nånsin. fasar inför 3-års trotsen frågan e ju om man ska ha dom i famnen hela dagarna, låta dom sitta o gråta o skrika o va arga, morra o gnälla. man ska völ försöka va lugn o säga NEJ bestämt men det e så frustrerande ibland att va glad o låta positiv när hon e sådär


    ♥Tindra 060925♥
  • Min skrutt

    min dotter är oxå snart 10  månader och hon har oxå ett hett temperament och är envis. Ett tag var hon oxå väldigt klängig och bara stod och drog i mina byxor, särskillt om man skulle diska eller laga mat men nu när hon har lärt sig att krypa och resa sig upp så är hon mycket mer harmonisk och kan sitta lite själv och leka eller krypa runt och leta smulor
    Det med att kasta sig bakot och skrika på skötbordet känner jag igen...blir hon sur kan hon kasta sig bakåt eller oxå på magen och försöka bita i golvet men det slutar ofta med att hon gör illa sig och blir ledsen. På skötbordet är det en ständig kamp och speciellt om hon är trött.
    Men jag tror oxå att det mycket är en fas men sedan är ju alla olika. Hon är ju en blandning av dig och pappan, ni kanske oxå är envisa eller så?


    Mamma till Ebba 061005
  • Celiniz

    Har oxå en 10 månaders tjej som är precis likadan! Har inga bra tips på vad man ska göra. Man orkar ju inte hur mycket som helst... Hoppas det bara är en kort period som är såhär!Glad Vi får stötta varandra så länge!

  • Annastar

    ja vi får göra det. haha ja jag har ju själv hett temperament så jag antar att hon släktas på mej, även fast det tar emot att säga men jag försöker va så glad mot henne jag kan o ändå blir hon så sur. och vredesutbrottet hon fick igår... jag trodde ärligt inte att 10 månaders kunde bli så arga! hon skriker o kastar saker o kastar sej bakåt... cheeeses... what to do liksom? sambon o ja bara kramade henne o skrattade. aldrig sett henne så arg!


    ♥Tindra 060925♥
  • The Viksan

    Låter otäckt bekant det där Misstänker att vår Ida är missnöjd för att hon vill ta sig iväg och gå, men inte kan riktigt själv än. Därför är hon nöjd när man går omkring med henne. Så jag räknar med att det släpper när hon lär sig att gå *hoppas*.

    Det där med skötbordet är oxå ett mysterium, för det är bara hemma hon är så. Det räcker med att man kommer in i badrummet så börjar hon skrika. Är man däremot borta är det inga som helst problem att lägga henne på skötbordet...


    ♥ Ida 061001 ♥
  • Annastar

    haha skönt d finns fler tokungar ja jag tror med d blir bättre när tindra lär sej gå själv, för det e d roligaste som finns just nu. går så mkt som möjligt med henne men orkar faktiskt inte hela dagarna. ja dom e roliga dom små liven


    ♥Tindra 060925♥
  • onehappen

    vår har alltid velat bli buren mycket och sällan varit nöjd själv. så vi skaffade en mei tai-sjal, för att det skulle bli skönare att bära, bästa investeringen nånsin den funkar fortfarande när han är 14 mån, då kan han sitta på ryggen när han blir så gnällig o bara drar i en och inget är bra.

    Sen när han var ca 8 mån var han extra gnällig, bara tjurade o skrek *hela* tiden! då fick vi tips från bvc att han kanske helt enkelt var hungrig! så vi ökade på mellanmålen och portionerna och sen blev han jätteglad snacka om att känna sig taskig, men han vill och behöver verkligen äta som en varg för det mesta, vi hade inte fattat det. Har du provat det?

  • Annastar

    Det är inte maten som e problemet här. Vi låter henne äta till hon inte vill ha mer o nu e hon inne i en anti mat period o äter endast en halv burk till lunch o middag (om man har tur)


    onehappen skrev 2007-07-25 21:46:15 följande:
    vår har alltid velat bli buren mycket och sällan varit nöjd själv. så vi skaffade en mei tai-sjal, för att det skulle bli skönare att bära, bästa investeringen nånsin den funkar fortfarande när han är 14 mån, då kan han sitta på ryggen när han blir så gnällig o bara drar i en och inget är bra.Sen när han var ca 8 mån var han extra gnällig, bara tjurade o skrek *hela* tiden! då fick vi tips från bvc att han kanske helt enkelt var hungrig! så vi ökade på mellanmålen och portionerna och sen blev han jätteglad snacka om att känna sig taskig, men han vill och behöver verkligen äta som en varg för det mesta, vi hade inte fattat det. Har du provat det?
    ♥Tindra 060925♥
  • gravid31år

    Det där känner man igen :) Vi har en son på tio månader som oxå har ett hett temprament och blir jätte sur om han inte får sin vilja igenom. Dem kan verkligen säga ifrån när det inte passar dem så tips är ju alltid bra att få........

  • Sarah2018

    Har precis samma situation 😊. 10månader envis flicka har jag också har! som gnäller jämt håll på att googla om det och såg din inlägg.haha . ❤️ hoppas att de blir mjukare snart . Det vore roligt om man kunde följa upp folm som är i samma situation och se hur det har gått för dem😋.

  • Anonym4848

    Vår dotter har varit likadan sen födseln typ. Väldigt aktiv och hett temperament, otålig. Nu är hon lite över 1,5 år och det har blivit jättemycket bättre sen hon började gå ordentligt. Hon har nog varit missnöjd över att inte kunna göra saker liksom. Fortfarande mycket humör men iaf glad i grunden numera :)

Svar på tråden Hur hantera/vad göra? 10 månader...