• Fjuttan82

    Måste tempen vara hög för att vara gravid?

    Hej hopp,
    Jag undrar ifall tempen måste höjas för att man måste vara gravid. Är det någon som kan svara på detta? Någon som varit med om det?

    Tack!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-15 20:30:27:
    Förtydligande:
    Jag undar ifall tempen måste höjas när man är gravid.

    Såg att jag kanske formulerade mig lite konstigt

  • Svar på tråden Måste tempen vara hög för att vara gravid?
  • lia76

    tempen måste höjas för att man måste vara gravid?
    Hur menar du då?


    Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Fjuttan82

    Jo jag menar att man kan ju använda tempmetoden och då går det ut på att man tempar vaje morgon för att se vad man har för temp.
    Det som jag har läst om detta så har man en högre temp när man är gravid än vad man har i vanliga fall.

    Det jag försöker fiska efter är om den inte måste höjas om man skulle vara gravid utan att den ligger kvar på normaltemperatur.

    Hohpas att du förstod vad jag menade

  • Åsa med 3

    Tempen höjs när man har ägglossning, det är vad jag har hört iaf...

  • lia76
    Åsa med 2 skrev 2007-08-15 20:29:01 följande:
    Tempen höjs när man har ägglossning, det är vad jag har hört iaf...
    Precis, vid ÄL höjs tempen med kanske 0.5grader...
    Men att tempen höjs när man är gravid har jag aldrig hört

    Tempen kan juh stiga eller sjunka lite då och då... Och att den stigit lite en dag betyder inte att du är gravid...

    Så tyvärr så kan du inte gå och ta tempen varje dag och ha det som att du blivir gravid när tempen är höjd en dag...
    Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • skogsbär

    Tempen höjs 0,5, morgontemp alltså, vid äl. Blir ägget inte befruktat så sjunker temepen och när den är tillbaka till det normala igen så kommer mensen. Men om tempen fortsätter att vara högre än i normala fall och man inte får sin mens så är det ju ett säkert kort att man är gravid... typ, eller?

  • Fjuttan82

    Jag försöker bara att förstå min kropp. Jag tror nämligen att jag hade BIM i måndags och har fortfarande inte fått min mens. Jag har haft molande värk och ont i svank. Har hela tiden trott att den ska komma vilken dag som helst men inget händer? När jag heller inte har någon höjning på min temp så tycker jag inte att jag kan vara gravid.

    Det är väl så att vid äl så höjs temp och skall sjunka vid BIM gör den inte det så är man med största sannolikhet gravid, vad jag har läst iallfall.

    Men det är väl bara att vänta och se tyvärr, någon gång visar ju om man är gravid eller ej.


    lia76 skrev 2007-08-15 20:32:57 följande:
    Precis, vid ÄL höjs tempen med kanske 0.5grader...Men att tempen höjs när man är gravid har jag aldrig hörtTempen kan juh stiga eller sjunka lite då och då... Och att den stigit lite en dag betyder inte att du är gravid...Så tyvärr så kan du inte gå och ta tempen varje dag och ha det som att du blivir gravid när tempen är höjd en dag...
  • Fjuttan82

    Ja det har du rätt i, tyvärr....Men då är det alltså inte så att man kan vara gravid fastän att tempen är "normal"?


    skogsbär skrev 2007-08-15 20:38:47 följande:
    Tempen höjs 0,5, morgontemp alltså, vid äl. Blir ägget inte befruktat så sjunker temepen och när den är tillbaka till det normala igen så kommer mensen. Men om tempen fortsätter att vara högre än i normala fall och man inte får sin mens så är det ju ett säkert kort att man är gravid... typ, eller?
  • lia76

    Först har man en temp... sjunker lite innan ÄL. Sen vid ÄL så höjs den kanske med 0.5 grader... Sen om man blivit befruktad så kan tempen höjas och sen behåller kroppen den tempen

    Så det kan ju visa att man är gravid oxå...
    Blir inte ägget befruktat så sjunker tempen igen... Men blir det befruktat så borde tempenm hålla i sej och kanske stiga oxå...

    *klurar vidare*


    Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Eelle

    hm.. jag hade inte höjd temp när jag va gravid, inte om jag inte va sjuk alltså.

  • Fru Svedberg

    jag har legat på 36,6-36,8 hela tiden sen äl den 24juli fick mensen nu den 10-12 aug men nu har jag molvärk å mår jätte illa å tempen ligger på morgonen på 36,8 kan man va gravid då eller

  • lia76

    gan vara gravid så tempen mornalt brukar sjunka efter man haft ÄL.
    Men det är bara vad jag luskat ut genom att googla lite


    Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • AC 76

    Min temp brukar ligga runt 36,4-36,6. Den senaste veckan ligger den mellan 37,2-37,6

  • Ehlda
    Fjuttan82 skrev 2007-08-16 19:13:59 följande:

    Tack för alla svar!

    Det kan vara ett tecken.


    Hur gick det?
Svar på tråden Måste tempen vara hög för att vara gravid?