• bizzy

    Hörde att 80% av kvinnorna spricker vid förlossning!

    Kan det verkligen stämma? Later ju otroligt mycket! (även fast det stod att de flesta bara spricker lite men ändo). Non som vet? Moste inte det göra jätteont?

  • Svar på tråden Hörde att 80% av kvinnorna spricker vid förlossning!
  • Curlie

    Jag sprack och fick sy 4 stygn. Det gjorde SVINONT. Var det värsta med hela förlossningen. Notera dock att jag födde utan bedövning. Har man tagit EDA eller bäckenbottenbedövning så gör det nog inte lika ont.

  • Ljuvaliv

    Men det är ju skinnet som går sönder, det är inte särskilt konstigt att det inte håller det trycket. Och ont? Nu har jag bara läst ts så vissa kanske skrivit motsatsen, men jag kan säga att jag hade knappast hade känt det så ont som värkarna gör mitt i allt. Jag blev visserligen klippt (antagligen bedövad, jag vet inte) men jag kände inget alls av det, verkligen ingenting.

  • Little Mrs Li

    Det låter väldigt mycket med 80%, och vad räknas som att spricka i de 80%?
    Jag har två barn och fick endast "skrapsår" som barnmorskan sa.
    Vet inte om det räknas som att spricka? Det gick ju liksom sönder lite?

  • Utvandraren
    maimes skrev 2013-10-12 22:41:52 följande:
    Är det inte alltid barnmorskorna som syr?
    Nej. Första förlossningen var deten läkare och det läkte fantastiskt bra trotts en nästan total spinkterruptur. bm sa att det var så lite och det litade jag tyvärr på Begär att en läkare tittar på det rekommenderar jag.
  • maimes
    Utvandraren skrev 2013-10-13 07:13:11 följande:
    Nej. Första förlossningen var deten läkare och det läkte fantastiskt bra trotts en nästan total spinkterruptur. bm sa att det var så lite och det litade jag tyvärr på Begär att en läkare tittar på det rekommenderar jag.
    Tack för tipset! Det ska jag absolut göra i så fall. Även visa din historia för sambon så även han förstår hur viktigt det är, om jag är för trött för att orka protestera :)
  • ReasonWhy

    Jag hade Eda. Sydde tre stygn. Det gjorde helvetes ont att spricka och sy gjorde fasansfullt ont. Instinkten gjorde att jag ville sparka till barnmorskan. Men jag nöjde mig med att vråla "vad i h-vete håller du på med!" Ist ;) var en arg och trött urmänniska just då...

  • Lindsey Egot the only one

    Ja nästan alla spricker på något sätt. Hos vissa kan det vara en ytlig bristning i översta hudlagret somär den vanligaste bristningen den födande kvinnan råkar ut för hos andra kan de spricka ner till andra och tredje hudlagret och hos visa ända in till muskeln. Dessa sys även de som enbart brustit i första hudlagret. Det kan svida om man kissar och urinen kommer åt bristningen.

  • Anna i Hult

    Jag har aldrig spruckit, tre förlossningar. Vet inte om de var en liten slemhinnespricka första gången, de sved att kissa första dagarna efter. Lite ömt, ja, men inte speciellt jobbigt. Ungefär vad jag hade väntat mig, det var ju ändå et helt barn som kom. Jag är inte avskräckt, men nu blir det inte fler, vi har fem nu och jag är för gammal för fler. Huset är också fullt nu...

  • Cissan

    Mitt barn vägde 2,7 och hade onormalt litet huvud för tiden som det står i min journal. Jag sprack upp i mellan och upp i anal. Sydde mkt. Idag när nr 2 kommer blir det snitt! Har stora problem idag i livet pga första förslossningen så det blir nog en op i framtiden. Av de jag känner så har nog 50% spruckit men oftast bara några stygn. Vet 2 till som haft störte sprickninhar som Mig, men bara den ena med men. Räkna med att spricka lite iaf så hoppas vi på att du inte spricker alls!!!

  • Cissan

    Jag tror inte det är skinnet som spricker när man spricker både inne i anal o slida....


    Ljuvaliv skrev 2013-10-12 22:54:59 följande:
    Men det är ju skinnet som går sönder, det är inte särskilt konstigt att det inte håller det trycket. Och ont? Nu har jag bara läst ts så vissa kanske skrivit motsatsen, men jag kan säga att jag hade knappast hade känt det så ont som värkarna gör mitt i allt. Jag blev visserligen klippt (antagligen bedövad, jag vet inte) men jag kände inget alls av det, verkligen ingenting.

  • Charmed92

    Första förlossningen så blev jag klippt för att min barnmorska tyckte det såg så spänt ut. Enligt henne så var det lättare att sy ett klipp plus att ett klipp var bättre än risken att spricka. Det är svårt att veta om jag ens att spruckit något om hon inte hade klippt. Men klippet kändes rejält! Det brände till som att någon kastat eld där nere men det var över lika fort som det kom.

    Hade en super duktig bm till att sy, hade aldrig några problem. Kände aldrig av klippet. Min egna barnmorska blev väldigt imponerad på efterkontrollen. Hon sa att skulle alla klipp sys sådär då skulle ingen vara rädd för att bli klippt.

  • Lindsey Egot the only one

    Man kan spricka från allt från huden till muskeln. Och vanligast är just att bara huden slits i sär dvs 1mm av det översta hudlagret som ett skrubbsår fast det inte är en lojaste yta som ett skrubbsår utan som om man river isär ett tygstycke. men när det handlar om muskulära bristningar så är det inte alls så många som råkar ut för det.

  • Helly
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-26 21:43:44 följande:
    Man kan spricka från allt från huden till muskeln. Och vanligast är just att bara huden slits i sär dvs 1mm av det översta hudlagret som ett skrubbsår fast det inte är en lojaste yta som ett skrubbsår utan som om man river isär ett tygstycke. men när det handlar om muskulära bristningar så är det inte alls så många som råkar ut för det.
    Nej, det är "bara" ca 25-35% som drabbas av djupa muskulära bristningar. Detta har man kunnat konstatera genom ultraljudskontroller efter förlossningen. Många av dessa bristningar missas dock av vården och får självläka utan åtgärd, vilket kan orsaka stora problem i längden. =((( Vården upptäcker bara ca 10% och det beror på att man inte ultraljudskontrollerar alla föderskor, i många fall gör man bara en visuell / taktil kontroll eller förlitar sig på att kvinnan säger till när hon får problem (men då kan det vara för sent).

    Man kan ju tycka att det är "lite", men jag tycker att det är väldigt mycket. Både att det är många som drabbas av muskulära bristningar, och att det är många som missas av vården.
  • Lindsey Egot the only one
    Helly skrev 2014-01-26 22:10:45 följande:
    Nej, det är "bara" ca 25-35% som drabbas av djupa muskulära bristningar. Detta har man kunnat konstatera genom ultraljudskontroller efter förlossningen. Många av dessa bristningar missas dock av vården och får självläka utan åtgärd, vilket kan orsaka stora problem i längden. =((( Vården upptäcker bara ca 10% och det beror på att man inte ultraljudskontrollerar alla föderskor, i många fall gör man bara en visuell / taktil kontroll eller förlitar sig på att kvinnan säger till när hon får problem (men då kan det vara för sent).

    Man kan ju tycka att det är "lite", men jag tycker att det är väldigt mycket. Både att det är många som drabbas av muskulära bristningar, och att det är många som missas av vården.
    Ja det är tråkigt ochkan håller med att mer resurser behövs inom kvinnosjukvården för att kvinnor ska få ett bra liv efter sin förlossning för hyggligt räcker inte. Men att utföra en ul i underlivet är svårt för att se muskulära bristningar i och runt slidan och analen. Det får bm känna och jag är för att alla bm känner med ett finger i slida/anal för att känna att musklerna är intakta. För det har de kommit fram till att när denna enkla undersökningen görs upptäcks fler skador än att bara använda synen. Och det har de sagt också. Men då måste kvinnan godkänna den också och det jan kännas som ett övergrepp när man precis fött sitt barn och är öm i hela underliv med att få ett finger upp i rumpan också. Sedan är jag även för att ALLA som redan har felsydda underliv ska få reparera sina skador. Men visst sedan finns det de som har så bra läkekött att de läker för fort så de inte läker ihop och då blir det en annan sorts skada. Oftast när de använder tråd som är självupplösande även i det yttre hudlagret så kan de stygnen lossa först innan de inre hunnit läka och lösts upp och då läker det inte. Visst det kommer kosta. Men kvinnor ska inte vara en andra klassens medborgare för utan kvinnans kropp hade inga barn blivit burna. Det är inte bara inom kvinnohälsovården det inte satsas pengar utan det är många saker inom sjukvården där kvinnor diskrimineras. Även inom forskningen görs majoriteten av forskningen på män för män.
  • Gudinnan

    Jag sprack
    7 st styggn vaginalt och 5 styggn anus och 2 st fel sydda ställen som klitoris och blygläppen
    ÄN idag känner jag av styggnen fast det var 8 år sen.
    Men gjorde inte ont att spricka men ont att sy utan bedövning


    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Charlie Mo

    Mig klippte de och det kändes inte alls då sonen legat emot där så länge. Sydde med 6+3 stygn och det har läkt hur fint som helst!

  • Gudinnan
    Charlie Mo skrev 2014-01-30 07:52:27 följande:
    Mig klippte de och det kändes inte alls då sonen legat emot där så länge. Sydde med 6+3 stygn och det har läkt hur fint som helst!
    Blev oxå klippt inte trevligt alls och tång och sugklocka
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Flickan och kråkan

    Tackar min lyckliga stjärna. Vid första och tredje förlossningen sprack jag ingenting. Vid andra fick jag en minimal bristning. Skulle tro att det räknas till "skrubbsårsvarianten". De sa att de inte skulle ha sytt i normala fall, men att det var precis vid urinröret så de la två stygn för säkerhets skull. 

Svar på tråden Hörde att 80% av kvinnorna spricker vid förlossning!