• jannej

    Kvinnor som utnyttjar män sexuellt

    Att män utnyttjar kvinnor sexuellt är något som har fått stor uppmärksamhet de senaste åren och många har arbetat för att lagen för vad som skall anses som sexuellt utnyttjande ska skärpas vilket också har skett för att på så sätt förhoppningsvis få fler gärningsmän dömda.

    Synen på kvinnor som har blivit sexuellt utnyttjade eller våldtagna har förändrats genom tiden, från att ha varit väldigt tabubelagt till att idag vara mer accepterat att tala om. Om en kvinna påstår sig ha blivit sexuellt utnyttjad eller våldtagen så är det sällan som någon ifrågasätter det, inte till en början i alla fall, även om kvinnans trovärdighet i många fall kan ifrågasättas vid ett eventuellt åtal. Om en kvinna känner sig osäker på om hon har blivit utnyttjad eller tafsad på så anser de flesta att hon skall anmäla mannen ändå, man utgår alltså i de flesta fall ifrån att han verkligen har gjort sig skyldig till att ha utnyttjat henne även om så inte är fallet.

    De män som utnyttjar kvinnor sexuellt eller våldtar dem anses av många som mindre stående varelser och många anser att de skall straffas hårt och skoningslöst, lite i stil med dömda pedofiler.

    Däremot är det ytterst sällan man hör talas om kvinnor som våldtar och utnyttjar män sexuellt, det förekommer men då det anses som väldigt tabubelagt så är det sällan eller aldrig som det kommer fram och ännu mer sällsynt att män gör en anmälan till polisen och att kvinnor döms för det. Det finns ett fall i norge där en kvinna har dömts för att ha sexuellt utnyttjat en man men jag vet inte om det finns något fall här i svergie.

    Det finns dem som anser att män inte kan bli våldtagen av kvinnor och som garvar läppen av sig om någon kommer med ett sådant påstående. Likaså tycks många anse att män inte heller kan utnyttjas sexuellt. Jag har läst trådar här på FL där kvinnor har tyckt att det är att anses som fullt normalt att de tillfredställer sig själv sexuellt med hjälp av mannen, fingrar på hans könsorgan eller har samlag med honom trots att han är utslagen eller inte har gett sitt medgivande.

    Hur kommer det sig att synen på kvinnor och män som blir utnyttjade sexuellt och de som utnyttjar dem är så olika. Blir en kvinna utnyttjad sexuellt av en man är det nästan ingen som ifrågasätter det men är rollerna ombytta så verkar åtminstone vissa anse att det inte är något problem utan snarare är att anses som mer eller mindre normalt.

    Så vad anser ni kan män bli sexuellt utnyttjade och våldtagna av kvinnor?

  • Svar på tråden Kvinnor som utnyttjar män sexuellt
  • magnus07

    jannej skrev 2007-08-27 19:29:16 följande:


    Det skulle vara intressant att få siffror på hur många män det igentligen är som blir sexuellt utnyttjade varje år av kvinnor men mig vetligen finns det ingen statistik på det. Jag tror det är betydlig vanligare än vad man tror men då folk tycks ha inställningen att det är sånt man som kille får tåla och ta så är det inte heller många som anmälder det heller.
    Frågan är ifall en sån undersökning skulle visa så höga siffror ändå även om jag oxå tror det är vanligt. Idag har tjejer fått lära sig att dom INTE behöver acceptera att en kille tar på dom på ett oönskat sätt. Tafsar en kille så är det sexuellt ofredande och det får dom lära sig tidigt. Killar däremot har inte alls den bilden i samma utsträckning. Ifall en tjej går förbi och greppar en kille i skrevet så har ingen talat om att han ska bli ledsen/sårad och att det inte är acceptabelt. Killarna har istället fått lära sig att sånt ska vi vara glada för, tjejen var ju intresserad.

    Dit jag ville komma var att eftersom det idag finns så stor skillnad i synpunkt på sexuellt ofredande/utnyttjande mellan könen så tror jag inte att siffrorna skulle bli så höga som dom egentligen borde. Killar måste oxå få lära sig att respektera sin kropp och att dom INTE ska acceptera att vara ett sexobjekt.
  • susannemalmö
    SmurfGirl72 skrev 2007-08-27 19:44:44 följande:
    Då det inte anmäls så mycket på det hållet så vet man inte hur stora siffrorna är.Kanske mer än kvinnan?
    Seriöst??
    Mörkertalet när det gäller våldtagna kvinnor är otroligt stort, i verkligheten (i motsats till den här tråden) blir de flesta kvinnor visst ifrågasatta i ett tidigt stadium och många våldtäkter går aldrig till åtal eftersom det oftast är ord mot ord.
    De flesta som skrivit i den här trådn verkar inte så pålästa i ämnet och ts är väl mest ute efter att provocera.

    Om ni inte orkar läsa raporter, fakta och forskning så kan ni i ala fall läsa "Flickan och skulden" av Katarina Wennstam, finns på pocket, kostar runt 50 spänn..Det kan det vara värt för att lära sig ett och annat innan man uttalar sig..
  • Hadjelina

    är trött och har inte läst ovan inlägg. Men jag anser iaf att det är lika hemskt åt båda håll, och önskar att det ska bli mindre tabubelagt att tala om sexuellt utnyttjande av män och att fler män ska våga anmäla.

  • Black Molly

    Visst kan en kvinna utnyttja en man sexuellt! Men våldtäkt? I juridisk mening innebär ju det att en kvinna med våld ska tvinga sig till fullbordat samlag med en man. Tja, i teorin säkert möjligt.

    Däremot tror jag faktiskt inte att det är så vanligt, som vissa i tråden verkar tro. Som någon skrev, kvinnor "väljer" att förtrycka män på andra sätt än med våld. Håller jag med om.

    I de allra flesta fall då män/pojkar utnyttjas sexuellt är jag helt säker på att även förövaren är - just det. En man.

  • magnus07

    Black Molly skrev 2007-08-31 20:37:11 följande:


    Visst kan en kvinna utnyttja en man sexuellt! Men våldtäkt? I juridisk mening innebär ju det att en kvinna med våld ska tvinga sig till fullbordat samlag med en man. Tja, i teorin säkert möjligt.Däremot tror jag faktiskt inte att det är så vanligt, som vissa i tråden verkar tro. Som någon skrev, kvinnor "väljer" att förtrycka män på andra sätt än med våld. Håller jag med om.I de allra flesta fall då män/pojkar utnyttjas sexuellt är jag helt säker på att även förövaren är - just det. En man.
    Varför är det endast teoretiskt möjligt att en man blir våldtagen utav en kvinna? Tillhör du möjligtvis skaran som tror att stånd endast uppstår vid upphetsning? Isåfall kan jag upplysa dig om att stånd ofta kan uppstå pga nervositet, rädsla och oro vilket med andra ord definitivt möjliggör en våldtäkt.

    Du tillhör definitivt skaran som gör att män INTE tas på allvar i sådana här saker.
  • Black Molly
    magnus07 skrev 2007-09-01 09:55:45 följande:
    Black Molly skrev 2007-08-31 20:37:11 följande:Varför är det endast teoretiskt möjligt att en man blir våldtagen utav en kvinna? Tillhör du möjligtvis skaran som tror att stånd endast uppstår vid upphetsning? Isåfall kan jag upplysa dig om att stånd ofta kan uppstå pga nervositet, rädsla och oro vilket med andra ord definitivt möjliggör en våldtäkt.Du tillhör definitivt skaran som gör att män INTE tas på allvar i sådana här saker.
    Läs mitt inlägg igen. Jo, visst är det i teorin möjligt. MEN jag tror inte att det inträffar särskilt ofta, skriver jag. Och det av andra skäl än potensproblem.

    Jag använde ordet teori eftersom jag inte vet något praktiskt fall. Men som sagt, kan säket hända!
  • Black Molly

    Magnus07: Kan även tillägga att min mening "I juridisk mening innebär ju det att en kvinna med våld ska tvinga sig till fullbordat samlag med en man. Tja, i teorin säkert möjligt." inte heller syftade på potensen, utan på det FYSISKA VÅLD som krävs för att ett brott ska rubriceras som just våldtäkt.

    Ber om ursäkt ifall det låter som att jag tvivlar på män som varit utsatta. Har mer en frustration över hur svårt det är idag att bevisa en våldtäkt. (Det har väl också sina förklaringar, men det är ju en annan diskussion).

  • Tenoria

    jag tror säkert att man män kan bli sexuellt utnyttjade av kvinnor men tror absolut inte det är speciellt vanligt.

    har själv varit utsatt för sexuella övergrepp som ung och vet hur hemskt det är.

    jag tror det är svårt för en kvinna att våldta en man just för att det krävs lite medvetenhet ändå för att få igång en erektion eller har jag fel?
    desutom är ju män mer starka fysiskt...


    - Im living my life through my little princess.
  • Eros Light Love
    Kungkrage skrev 2007-08-27 20:55:58 följande:
    Skulle vilja bli utnyttjad sexuellt.
    Haha, håller med till fullo xD
  • Neko
    Tenoria skrev 2007-09-01 20:09:56 följande:
    jag tror säkert att man män kan bli sexuellt utnyttjade av kvinnor men tror absolut inte det är speciellt vanligt.har själv varit utsatt för sexuella övergrepp som ung och vet hur hemskt det är.jag tror det är svårt för en kvinna att våldta en man just för att det krävs lite medvetenhet ändå för att få igång en erektion eller har jag fel?desutom är ju män mer starka fysiskt...
    Alla män är inte starkare än alla kvinnor...
  • Tenoria
    Neko skrev 2007-09-02 10:26:51 följande:
    Alla män är inte starkare än alla kvinnor...
    iof..det kanske är så...

    tycker det är hemskt oavsett vad.
    oavsett man eller kvinna så blir ju personen förstörd för livet.
    - Im living my life through my little princess.
  • Rindikh

    Regelrätt våldtäkt där en kvinna tvingar sig på en man med våld tror jag faktiskt är mycket ovanligt.

    Naturligtvis har det förekommit! Så ja det händer väl, men på ett år tror jag ändå inte att särskilt många svenska män drabbas av det.

    Men naturligtvis kan tjejer tjata sig till sex. Och naturligtvis kan killen känns sig lika pressad som en tjej på att "ställa upp". Jag har själv varit med om det och gett med mig. Vill inte påstå att jag tagit skada av det. Nån gång i ett förhållande ibland så får man väl ställa upp på den andra. Det tycker jag gäller båda.

    Men jag tycker det är mer sårande när man dissar en tjej ute, eller bryter med en dejt och genast blir attackerad på ett sexistiskt sätt med: -Du kanske är bög?

    Jag har också varit med om att en tjej fått mig att tränga in i henne genom att sätta sig med på mig, trots att jag uttryckligen sagt -Nej, vi borde skydda oss. Hon satt alltså gränsle över mig.

    Det stör mig som fan ärligt talat. Jag har svårt att släppa det! Har varit sjukskriven efter det i några dar och mår inte alls bra. Jag vet inte varför men det stör mig nåt så in i helvete...

Svar på tråden Kvinnor som utnyttjar män sexuellt