• tomcar1

    Älgfluga, vad är det för ett kryp ?

    Hej !
    Idag när jag har varit ute och gått med hunden i skogen, så har flera älgflugor satt sig på mig, men jag har dödat dem. Min man säger att de bits och att det gör jätteont. Att de tappar vingarna för att sedan söka upp något ställe att bitas på. Har någon blivit biten här av sådan fluga ? Gör det jätteont ? Är rädd att någon fluga ska krypa in under kläderna och bita mig.
    /tomcar1

  • Svar på tråden Älgfluga, vad är det för ett kryp ?
  • Alienne

    Jag klädde av mig och duschade-skrubbade mig med svamp till och med-och den faan satt kvar när jag klätt på mig rena kläder! Jag slet av mig jeansskjortan och tog en stor stenklump och anföll skjortan med den-och lyckades ändå inte ha ihjäl jävelskapet! Dom är vidriga!

  • tomcar1

    Nu har det varit lugnt med älgflugor. Hade en svart tjockare väst på mig häromdagen när jag gick i älgfluge-området och då kom det ingen !
    /tomcar1

  • Jeanette 431
    tomcar1 skrev 2007-09-26 17:28:14 följande:
    Hej !
    Idag när jag har varit ute och gått med hunden i skogen, så har flera älgflugor satt sig på mig, men jag har dödat dem. Min man säger att de bits och att det gör jätteont. Att de tappar vingarna för att sedan söka upp något ställe att bitas på. Har någon blivit biten här av sådan fluga ? Gör det jätteont ? Är rädd att någon fluga ska krypa in under kläderna och bita mig.
    /tomcar1
    Det gör inte så ont när dom biter men känns ju. De tar kött från dig.. Det e dom vidrigaste djur ja har stött på. Gillar såna ställen som bakom öron. runt håret mm. Jättesvåra att få bort för de e så tunna å klamrar sig fast. Vatten e bra å använda. Din man har rätt, fast dom biter av sig sina vingar å det gör dom för å stanna. Riktigt svåra å se, nästan omöjliga att få bort. Dom trivs i skogar med mycke barr å ja som göteborgare hade aldrig ens hört om dessa innan ja flytta till Åmål. Där ja å hunden attackerades av såna dagligen.. Vidrigaste ja vart me om, å kan inte med ord beskriva vad det är för slags djur. Dom biter av sig vingarna för å stanna. Snacka om parasit.. Lider med alla djur som inte kan få bort dom. Så de lever med parasiten flera år, då de äter bitar från älgen tex... Säger bara det.... Finns inga kryp mm som e så äckliga som älgflugor. Flera dar senare kan du upptäcka en som gömt sig, trots att man genomgått grundligt hela kroppen, flera ggr. Lycka till
  • Frontline
    Jeanette 431 skrev 2011-05-13 01:51:24 följande:
    Det gör inte så ont när dom biter men känns ju. De tar kött från dig.. Det e dom vidrigaste djur ja har stött på. Gillar såna ställen som bakom öron. runt håret mm. Jättesvåra att få bort för de e så tunna å klamrar sig fast. Vatten e bra å använda. Din man har rätt, fast dom biter av sig sina vingar å det gör dom för å stanna. Riktigt svåra å se, nästan omöjliga att få bort. Dom trivs i skogar med mycke barr å ja som göteborgare hade aldrig ens hört om dessa innan ja flytta till Åmål. Där ja å hunden attackerades av såna dagligen.. Vidrigaste ja vart me om, å kan inte med ord beskriva vad det är för slags djur. Dom biter av sig vingarna för å stanna. Snacka om parasit.. Lider med alla djur som inte kan få bort dom. Så de lever med parasiten flera år, då de äter bitar från älgen tex... Säger bara det.... Finns inga kryp mm som e så äckliga som älgflugor. Flera dar senare kan du upptäcka en som gömt sig, trots att man genomgått grundligt hela kroppen, flera ggr. Lycka till
    Oj det var en väldans gammal tråd du ville svara på...
     
    Men hatar dessa småkryp...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • tomcar1

    Ja, de sätter sig fast med en gång. Jag har lyckats få bort de som börjat sätta sig fast hittills. LIksom fästingar, fyller de någon funktion ?

  • Litet My
    Tröttimössan skrev 2011-06-05 15:19:40 följande:

    Finns de i hela Sverige? Hua! Skrikandes


    Japp det gör de.

    Hamnade på något konstigt sätt mitt i ett regn av såna med hästen...man såg hur de kröp på henne och i mitt tjocka hår. Det blev en ganska snabb ridtur, minst sagt.
  • biten01

    hej har blivit biten .av en älgfluga för 1 1/2 vecka sen.Har fortfarande väldigt mcke klådoa fortfarande brukar det vara så nån som vet mvh Bittan

  • fruvit

    Min sambo hade en i nacken när han bytte blöja på sonen som han fäktade bort (den hade vingarna kvar).

    Senare på kvällen samma dag när jag låg och ammade sonen kom den jäkeln och landade mitt på bröstet på mig!

    Jag fick panik!

    Gav sonen till sambon och slet sen av mig alla kläderna och den satt kvar på bröstet!

    Nätterna innan detta hände fick jag några bett på ena benet som liknar myggbett men de kliar mycket mer och är , kan det vara älgfl utan som haft fest på mig? :P

  • Markus17

    va ute och sprang lite i skogen igår med en polare, när vi stannade och snacka lite så hade jag 5 styckna som satt på min rygg, sen följde dom efter oss hela vägen ut i skogen, dom är helt sjuka på följa efter en!

Svar på tråden Älgfluga, vad är det för ett kryp ?