• mummen

    Uppkörning i Västerås på måndag!

    Och jag är så nervös! Kommer att köra upp i Västerås, en stad jag inte varit mycket i.
    Någon som kört upp i Västerås och vet vilka områden man åker runt i? (Har fått en sista-minuten-tid)

    Ni får gärna berätta hur er uppkörning gick till! Som sagt... jag är såååå nervös!!

  • Svar på tråden Uppkörning i Västerås på måndag!
  • flipperkulan

    Jag bodde i Västerås i 6 år och tog mitt körkort där.
    Det var stadskörning, motorväg (från centrum ut till Hälla ) och landsväg (Irsta). Fick parkera och starta i uppförsbacke (Viksäng) sedan tillbaka till VV. Hela uppkörningen tog 20 minuter, trodde inte jag klarat mig men det gjorde jag trots att jag hade lite bråttom över ett farthinder Oskyldig 

    Lycka till och hoppas du grejar uppkörningen på första försöket!

  • Euphoric

    Körde upp här i västerås för 12 år sen. Första gången med *hon*, en tant som underkänner alla. Troligen är hon pensionerad så oroa dig inte över det. Andra gången med en normal. Då klarade jag det.

    Kan säga att båda gångerna fick jag köra i centrum, på vissa kluriga vägar som finns där. Och har du inte kört där så kan jag säga att börjar du närma dig skrapan etc så håll koll på skyltarna. Mycket enkelriktat och flervägsstopp. Samt en sväng vid skrapan där man måste ligga i höger fil för att göra en "vänstersväng efter rödlyset" och byta fil alldeles innan (vänster fil svänger vänster innan rödlyset). Är man uppmärksam på skyltarna och vart filerna går är det lätt.

  • 8Charlotte5

    Tänk på att kolla!!!!!!

    Uppmärksamheten är det viktigaste.. Man kan göra små fel och klara sig men minsta fel på uppmärksamheten så kuggar man..
    '

    TÄNK PÅ ATT TITTA OCH VRIDA PÅ HUVUDET!!!!! KOLLA MER ÄN VAD DU BEHÖVER!!

    LYCKA TILL DU KOMMER KLARA DET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • annie29

    jag tog mitt körkort i västerås för 3 år sen,bor ej heller där.

    De var mycke rondell körning och motorvägskörning,och landsvägskörning.
    Behövde inte parkera,starta i backe.
    Men de där är väl väldigt olika,beroende på vem du får köra upp med!

    Lycka till!

  • mummen

    Tack för era svar! Ska åka in till Västerås idag och övningsköra i staden

  • Lillstrumpa82

    Körde upp första gången i juli, men kuggade. Fick knappt köra nått alls, ett varv runt cityringen ungefär. Kuggade pga att jag motorbromsade för lite och när jag skulle göra filbyte så inväntade jag att bilen bredvid skulle köra förbi mig innan jag bytte, men skulle enligt honom ha gasat ifrån bilen bredvid och gått in framför den Men fick efter uppkörningen veta av körläraren att han kuggar i stort sett 90-95% av alla som kör med honom första gången. Kul värre! Gubben(skitgubbe!! ) log inte en enda gång, inte ens när han presenterade sig.. Hmm.
    Men sen körde jag i sept, och fick en otroligt trevlig tjej. Körde lite landsväg och vänstersväng från erikslund mot fagersta, förbi vallby, sen cityringen tillbaka mot vv.

  • 8Charlotte5

    du kan väl skriva här när du kört upp..

    Är nyfiken på hur det går


    Nya bilder från Mamma/ Baby träffen =)
  • Dripknot

    TS

    Jag körde upp här i Västerås den 31/5-07. KUGG.

    Ny chans 7/8-07. GODKÄND.

    Från Vägverket var det mest landsvägskörning. Inget inom Cityringen. Backa runt ett hörn. Eco-driving. Stopplikt, högerregel, planerad körning, körning mot mål.

    Tänk på: Titta extremt mycket i backspeglarna! De är superhårda på det. Döda vinkeln! GLÖM EJ! BLINKERSEN. Släng ut blinkers så fort du ska förflytta fordonet i sidled.
    Kör ödmjukt, ta mycket hänsyn till övrig trafik. Det visar på att du kör på ett moget sätt. Alltid plus i kanten.

    Jag fick med beröm godkänt av min Vägverkskontrollant. Jag hade en kvinnlig sådan, väldigt talför och pratsam. Glad men ändå på alerten.

    Stort lycka till! Du måste skriva igen och berätta för oss hur det har gått för dig!

  • mummen

    Jag klarade det!

    Det var inte alls som jag föreställt mig. Körde i ca 20 minuter.
    Åkte i cityringen, finnslätten och hällaområdet.
    Inre säkerhetskontroll fick jag göra. Backa runt ett hörn.

    Hur smidigt som helst!!

  • Lillstrumpa82

    mummen - Grattis grattis! Skönt att det gick bra!

  • Västerås
    Euphoric skrev 2007-10-16 08:42:23 följande:
    Körde upp här i västerås för 12 år sen. Första gången med *hon*, en tant som underkänner alla. Troligen är hon pensionerad så oroa dig inte över det. Andra gången med en normal. Då klarade jag det.Kan säga att båda gångerna fick jag köra i centrum, på vissa kluriga vägar som finns där. Och har du inte kört där så kan jag säga att börjar du närma dig skrapan etc så håll koll på skyltarna. Mycket enkelriktat och flervägsstopp. Samt en sväng vid skrapan där man måste ligga i höger fil för att göra en "vänstersväng efter rödlyset" och byta fil alldeles innan (vänster fil svänger vänster innan rödlyset). Är man uppmärksam på skyltarna och vart filerna går är det lätt.
    Haha!! Nej nej, Kugg-Britt menar du? Nej hon är kvar.
    Anledningen till att hon kallas för det är enkel.
    På den tiden då hon fick det namnet så körde hon endast med privatister.
    Och det är ju känt att privatister oftare blir underkända än körskole elever. På den tiden vart hon alltså tvungen att kugga ca 50% av dom som hon körde med.
    Kugg-Britt kommer nog alltid att finnas på vägverket haha!
  • stiletto

    Jag fick köra upp med kugg-britt!!!! Körde dessutom upp som privatist och svor högt för mig själv när jag fick reda på att jag skulle köra med henne, hon är ökänd i hela stan

    Men det gick bra, fick köra på landsväg och sen tillbaks genom stan. Hon påpekade dock att jag inte skulle ha klarat mig ca 2 månader senare om jag hade kört upp då med tanke på eco-driving. Konstigt efersom jag hade tagit några körlektioner på en körskola och de tyckte det såg jättebra ut men men...jag klarade mig!!

  • Fabijan

    finns någon som har klarat i finspång ? svårt eller lätt ? 

  • Joanaoa
    Lillst­rumpa8­2 Undrar om jag fick samma Kuggare, 
    var han mellan30 o 45 ungfär mörkhårig. Sur, inte ens hälsade på. Helt tvärtom av vad man ser på Trafikverket videos om Sina läraren.
Svar på tråden Uppkörning i Västerås på måndag!