• Litenstor

    Någon som har erfarenheter av p-pillret Cilest?

    Tja, rubriken sa väl allt.

  • Svar på tråden Någon som har erfarenheter av p-pillret Cilest?
  • NoomiNoomi

    Jag äter Cilest nu och jag tycker de funkar bra. Bortsett ifrån värk i brösten innan mens men hellre det än snustorr mellan bena som jag var innan med Folliminen

  • Litenstor

    Tack så mycket för alla era svar. Det verkar som om det är olika hur man reagerar, överlag verkar den största biverkningen vara att det sätter sig på humöret. Hmm, kan jag bli värre än vad jag redan är?

    Hur som helst så måste jag ju prova något när jag har slutat amma. Minipiller och p-stav klarade jag inte av tidigare på grund av alla biverkningar, så när jag kollade runt här angående Cerazette (vilket barnmorskan också skrev ut till mig) så var det många som hade just biverkning i form av blödningsproblem. Så jag vet inte om jag vågar testa Cerazette över huvud taget, utan jag tror att jag väntar tills jag har slutat amma, så jag kan prova vanliga p-piller. Jag är så nojig angående biverkningar men har så svårt att hitta ett bra p-medel.

  • Glasängel

    Jag har ätit cilest.. det var inte förrän när jag slutade jag märkte vilka för och nackdelar de hade. Fördelen var att jag inte fick finnar, nackdelarna kan listas lång... nedstämd, ingen sexlust, illamående...mm...mm men jag tror att olika piller fungerar olika på olika personer (oj så många "olika" ) det beror väl kanske lite på hur mycket av de olika hormonerna det finns i pillerna... Jag kunde inte ha ett piller med för mycket östrogen för då hade jag kronisk svamp! Aj aj!

  • Mamma 80

    Jag hade alla de nackdelar som ni skrivit om ovan!! Blev till och med allergisk frö färgämnet i tabletterna (!!) Bytte sedan till Yasmin, som var himmelriket jämfört med Cilest. De rekommenderar jag varmt!

  • meesa

    Jag fick Cilest mot min PMS. Barnmorskan jag pratade med tyckte att jag borde "göra nåt åt den innan den blev värre". Fråga mig inte hur hon tänkte, då jag tidigare åt Trionetta i många år utan problem. Iaf så blev jag precis som Shassel deprimerad av dem. Det blev riktigt illa innan jag kopplade ihop hur jag mådde med att jag bytt piller. Gick till ny barnmorska som inte kunde begripa varför jag fick bytt piller från början och fick tillbaka mina trionetta. Har varit supernöjd med dem hela tiden. (och när jag slutade med dem var de ute ur kroppen så fort att jag blev med barn på andra försöket *ler*)

  • Konvaljen

    Åt dem några månader, mådde jättedåligt.

    Blev nedstämd och fick världens mensvärk. Var sängliggande 1-2 dagar per månad då jag åt dem.

    Nu äter jag Yasmin igen och det funkar mycket bättre.

  • TindraFlickan

    Jag åt dom i ca 2 år och dom funkade absolut bäst på mig..
    Mådde pyton och fick ett jäkla humör när jag åt andra sorter!
    Lycka till!

  • Tinny

    Tyvärr är det ju så med alla hormonella p-medel att de har biverkningar, och oftast är det inte korta listor med ev. biverkningar heller. Det är ju också så att vi reagerar olika på olika sorters p-piller, hur många det än är som har bra eller dåliga erfarenheterkan du inte på förhand veta hur du kommer att reagera. Något som funkar extremt dåligt för en person kan vara jättebra för en annan.

    Så det bästa du kan göra är att titta igenom listan med biverkningar, och då se vilka som t.ex. är mer vanliga och hur många de drabbar så får du en lite klarare bild av hur vanligt det är att drabbas av vissa biverkningar. Och sedan får du helt enkelt överväga om du är beredd att ta risken att utsättas för dessa biverkningar eller om du tror ett hormonfritt alternativ skulle kunna vara bättre. (Biverkningarna för de hormonella p-medlen är ju ganska lika varandra på allihopa)

    Det enda sättet att ta reda på hur du påverkas av ett p-piller är att prova det själv. Jag åt cilest i omkring 1 år tror jag, och mina erfarenheter är negativa - men det innebär inte att dina också skulle bli det.
    Lycka till.

  • TigerMamma

    Använt dem av och till i två år ungefär.. De är bättre jämfört med annat, bytte till trionetta ett tag och hade konstant mens i en månad. Jätte kul. *saarkasm* Men med cilest är det:

    + Mycket mindre mens
    + Större bröst (hehehe)
    + Mindre finnar
    + Mindre mensvärk och ägglossningssmärtor..

    - Humöret blir till en enda soppa...
    - Typ gråtmild...
    - Tappade bort min ägglossning tillslut.. Fy mardröm..
    - Torrare = Mindre sexlust

    Enda jag kan säga egentligen.. Är att skippa skiten. Jag slutade för någon månad sen och är överlycklig utan de där helvetiska djävulspillerna... *morra*

  • Litenstor

    Ni som har negativ erfarenhet av dessa piller, eller av hormoner för den delen. Hur har ni löst er preventivmedelsfråga?

    För tillfället har vi kondom, då jag inte vill använda cerazette nu när jag ammar. Men kondom är ju bara så pestigt. Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det här.

  • ming

    Tigermamma-> Hur menar du tappade bort din äl? Man har ju inte äl med p-piller.

  • TigerMamma

    Jo, man kan ha ägglossning även med p-piller.. Iofs mer vanligt med mini-piller (?). Men jag kan känna när jag har det, och i början kunde jag känna av det... Men mot slutet bara lade det av, och eftersom jag vill ha barn någon gång väldigt snart fick jag lite panik och slängde pillrena all sin väg..

    Litenstor: Jo... Jag håller med kondom är inge kul, men bättre än ingenting.. Jag tänkte pröva Persona p-dator...

  • M82

    Har haft p-piller ett antal år nu och har ätit dessa i ca 3 år, bytte eftersom de tidigare minskade min sexlust bl.a.

    Tycker cilest funkar jättebra för mig, har inte haft några symptom, har istället fått regelbunden mens och har inte mens mer än i 2 dar, sen är det bara flytningar. Jätteskönt.

    Värt att testa ifall du inte redan gjort det!

  • Imperia

    TigerMamma:
    Men själva poängen med p-piller är ju att dem ska förhindra ägglossningen. Om man ändå har ägglossning så är det ju ingen idé att äta dem då dem inte gör någon större nytta.

  • matildesmamma

    Ja jag har väl testat de flesta sorter av både p-piller och mini-piller. Men det är ju väldigt individuellt hur man mår av de olika sorterna.

    Men för mig så funkade det inte alls med Cilest, blödde 6 veckor i streck. Och efter de 6 veckorna så fick jag sluta med dem.

  • Meline

    Jovars, åt dem i nästan 3 år och var helnöjd tills jag började få genomblödningar och fick byta piller.
    Tyckte inte alls att jag hade några problem med dem innan jag bytte märke och gick ner flera kilo, kissade som en galning (dvs all vätska jag samlat på mig med cilest), och blev gladare rent allmänt. Men det är ju väldigt olika för olika personer.

  • blip

    tigermamma

    jag åt trionetta och på mig gick det jättebra,
    vill förresten tillägga att det kan ta upp till 3 månader
    innan biverkningar som mellanblödningar försvinner....

    såklart inviduellt!

  • TigerMamma

    Blip - Jo, det sade tanten på UM oxå, men jag hade gått under om jag haft det längre.. Lite taskiga blodvärden till att börja med oxå lixom...

Svar på tråden Någon som har erfarenheter av p-pillret Cilest?