• teambe

    Bågra Linnéstaden/Majorna-föräldrar som vill hänga på FL!

    Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden, men jag tänkte att det kunde vara roligt att utbyta lite tips om barnvänliga fik, roliga lekplatser, schyssta restauranger eller snacka om livet i allmänhet. Någon som är på?

  • Svar på tråden Bågra Linnéstaden/Majorna-föräldrar som vill hänga på FL!
  • Kojak

    Jag har inga tips på restauranger som är extra käcka när man har barn. Har tyckt att det har funkat bra på alla ställen som vi har varit ute och ätit på.

    Ett ställe man INTE ska gå till om ens barn inte alltid är helt knäpptysta är Konditori Opera på Linnegatan.
    Vi var tre föräldrar med våra tre bebisar som skulle fika på Glädjebubblan men så var det stängt där och vi begav oss mot Linnegatan för att hitta ett annat fik. Så snubblade vi på  Konditori Opera och frågade personalen om vi fick plats där.

    De visade oss glatt alla sina barnmatstolar och visade var vi kunde sitta men när en bebis blev lite ledsen så blev personalen sur. De sa till oss att vi störde de andra gästerna.
    Till saken hör att det var tomt på stället och lite måste man ju faktiskt tåla.
    Det var bara lite klagande inte några tjut eller skrik.

  • Kojak

    teambe, vi har inte kommit så långt som till att välja skola. Vi skulle nog behöva en likadan omröstning men över bra förskolor i Majorna

  • teambe
    Kojak skrev 2007-12-06 11:54:53 följande:
    teambe, vi har inte kommit så långt som till att välja skola. Vi skulle nog behöva en likadan omröstning men över bra förskolor i Majorna
    Vi har kompisar som är nöjda över den nybyggda som ligger vid Majornas vux eller vad det kallas nu förtiden, jag antar att adressen till förskolan är Allmänna vägen.
  • novemberpyret

    Jag hänger på; har en sexveckors tös, och bor precis i närheten av Starcups och Cafe con leche. Blir ganska ofta en fika där faktiskt!

    Enda nackdelen är att barnvagnarna sällan får plats inne på fiken, och vintertid tycker jag det är jobbigt - den lilla sover ju i vagnen och hon är för liten att lämna utanför känns det som...

    Hur gör ni?

  • allamalla77

    Om vagnen inte får plats så lämnar jag den utanför och bär in dottern (har för mig funkat även om hon sover). Funkar naturligtvis bara om man fikar med nån annan som kan handla åt en. Sen så är jag inte helt bekväm med att lämna vagnen överallt men kring mariaplan tex eller om jag ser den inifrån fiket så går det bra.

    Annars så får man försöka hitta fik där vagnen får plats. Condeco på linnegatan tex, där tror jag att åtminstone fyra vagnar får plats samtidigt. Men är det inte dåligt med fik kring järntorget/linne där vagnen får plats? Eller har jag bara kollat slarvigt?

  • HeleneG

    Café cava är rymligt, men har en skylt för max 3 vagnar på dörren. Fast sist jag var där var det 6 vagnar där inne och ingen verkade bry sig. Det är ju bra :) De har dessutom skötbord på toaletten.

    Jag bor för övring i majorna och min lilla tös är 2 veckor gammal :)

  • teambe

    bra tips nu är Sensus barn/bebisrytmik (grupper från typ från 6 månader till 3 år). Vi går på det på Oscar Fredrik i församlingshemmet, det börjar i slutet av januari tror jag och är på torsdagar. www.sensus.se

  • krabban

    Världens bästa butik med barnböcker,spel,dvd filmer( second hand)!
    Sagobjörnen på Bangatan 40!!

  • Idépappan

    Naturhistoriskas fik har ju rätt mycket av det man behöver: yta, yta, yta, micro, skötrum, utsikt och för barn som börjat knata själva, även lite djur att kuta omkring bland, om än uppstoppade.

    När jag har er alla på tråden vill jag tipsa alla Linné/Majorna-föräldrar om www.myblock.se . Det är en sajt där man hittar och har kontakt med folk som bor runt omkring en. Inte minst är det mycket föräldrar som anslutit sig och om man skriver att man har barn typ "född 07" är det lätt att söka andra med barn i samma ålder. Lätt att fixa nätverk och gemensamma träffar. Bl a finns ett lekplatsnätverk i Haga.

    Man uppträder dessutom under eget namn så sånt som man känner är känsligt här kan stanna under signaturen medan när man vill ge sig till känna för folk omkring en kan man göra det på Myblock.

  • evis76

    hej medborgarplatesen har en enorm lekplats och en öppen förskola med fika och tillgång till toa. Kanon för stora och små.

  • teambe
    evis76 skrev 2008-01-17 17:37:32 följande:
    hej medborgarplatesen har en enorm lekplats och en öppen förskola med fika och tillgång till toa. Kanon för stora och små.
    Var ligger det? Har helt missat!!!
  • Idépappan
    schottis skrev 2008-01-17 15:18:18 följande:
    Och du jobbar där!
    Absolut. Jag var med och startade det eftersom jag tyckte att det är sjukt att man bor så nära varandra (bor själv på Linnégatan), träffas på lekplatsen och ser varandra varje dag - men inte lär känna varandra. Och nu försöker vi få ihop så många som möjligt, primärt i Linné men egentligen var som helst i landet där folk tänker likadant.
  • Idépappan
    evis76 skrev 2008-01-17 17:37:32 följande:
    hej medborgarplatesen har en enorm lekplats och en öppen förskola med fika och tillgång till toa. Kanon för stora och små.
    Har vi en Medborgarplatsen i Göteborg?
Svar på tråden Bågra Linnéstaden/Majorna-föräldrar som vill hänga på FL!