• ny stjärna

    "Får" jag fårga så?

    Min gamla klasskompis har förlorat sin lilla flicka vid förlossningen och vi har pratat endel här på FL, men inte annars.
    Det som har hänt är fruktansvärt och jag kan inte fatta att livet är såhär...

    När man har förlorat ett barn, vill man höra frågan som:
    Hur mkt vägde hon?
    Hur lång var hon?
    Hade hon mkt hår?

    Jag är ju jättenyfiken på den lilla, men är rädd för att fråga.
    Och som mamma kanske man bara väntar på dom frågorna eller tvärtom, blir jätteledsen om jag frågar.
    Vad känner ni?

  • Svar på tråden "Får" jag fårga så?
  • Katta77

    jag har fått en ängladotter för en vecka sen och jag pratar mykt om hur hon såg ut och allt annat runt omkring...för mig är det ett sätt att bearbeta.
    märker att vissa i vår omgivning inte vet vad de ska säga...
    skulle vilja att de frågade istället för att bara se ledsna ut, och skulle jag inte orka prata om henne just då så säger jag till,

    så du ska nog fråga om hon vill prata om det

  • gambler07

    tycker det är jättebra att du vill fråga just sånt

    det betyder ju trots allt att du ser henne som ett litet barn och det är viktigt.

    Annars får man ju bara frågor om vad som hände och varför det blev så osv.

    Det är bra och viktiga frågor som du vill ställa.

    //Linda


    * med en ängel i mitt hjärta *
  • Mijjo

    jag tror hon gärna vill prata och att du frågar om den lilla, jag är själv drabbad och jag pratar gärna om vår bebis som dog. Gör så att när ni pratar så frågar du henne ifall hon tycker det är ok att fråga lite om bebisen,,

  • PandaPrinsessa

    Så fint att du bryr dig om din kompis!


    Alla är vi olika, men alla änglaföräldrar jag pratat med, och även jag själv, har haft ett väldigt stort behov av att få bekräftelse för sitt barn. Om du känner dig osäker kan du ju försiktigt fråga om hon vill prata om sin bebis, men jag är nästan helt säker på att hon vill att du ställer frågor.


    För oss är det så att inget värmer så mycket som när människor runt omkring oss pratar om Vilmer som vårt barn, säger att vi är fina föräldrar, kommer ihåg hans månadsdagar, engagerar sig i att åka till graven, ställer frågor och vill titta på hans fotografier.


    Sen vill jag bara säga att det också är fint av dig att fråga om tips från andra i samma situation i det här forumet. I den här världen behövs det fler som engagerar sig i sina medmänniskors öden och sorger, även om det är svårt.


    Lycka till och de varmaste kramar till din kompis. Livet är orättvist.


    lill-skrutten - vecka 13
  • Schäfer

    Kan bara utgå från mig själv och jag blir alltid så glad och varm i hjärtat när vänner (eller bekanta) frågar om mina änglar?

  • MansonDust

    Fråga på !


    Mamma till Star 021017 & Ninja 060522, samt två små änglar..
  • sisådär

    Ja!
    Jag längtade efter de frågorna. De dök nästan aldrig upp! de är en bekräftelse på att barnet fanns.

  • inez76

    Är också änglaförälder och har inget emot att folk frågar om min lille ängel. Blir snarare glad att få prata om honom.

  • Paulina f69

    Har inte läst svaren, men jag vill bara säga att du är en sån fin vän, som vill fråga de där frågorna - och att du skriver här! JA! Självklart vill man ha de där frågorna, jag ville i alla fall. Det är underbart med de vänner och släktingar som faktiskt vågar fråga, som erkänner barnet, som gratulerar, som förstår att det var ett BARN vi fick, inte bara en sorg...

Svar på tråden "Får" jag fårga så?