• apan

    Hur får pappan mat på sjukhuset?

    Jag frågar å min killes vägnar här. När vi är på BB (Karolinska i Sthlm antagligen) så får ju jag tydligen mat gratis där. Men hur får pappan mat? Kan han beställa och betala eller finns det nån butik att handla i inne på sjukhuset? Måste han åka iväg med bilen till nåt köpcentrum eller hur går det till? Vi kommer nog vara där ett antal dar för jag ska snittas. Det kan vara skönt att veta såna här praktiska småsaker innan.

  • Svar på tråden Hur får pappan mat på sjukhuset?
  • hannamiller

    Hejsan
    Blääää med maten på Karolinska solna.  Jag som ej åt kött då.. fick inte bra mat.. en gång glömde dom bort min mat.. Så bara potatis o lite sallad..
    Så när sambon kom på kvällen så fixade han till med lite mackor.. 
    Jag själv har jobbat i ett stor kök på ett sjukhus.. o där fixade vi till maten o var exktra noga att inte glöma bort...

  • miniGrynet
    sagabus skrev 2007-11-20 10:51:27 följande:
    Hm låter ju inte så trevligt med sjukhusmat. Ska med snittas och kommer ligga på östra ett par dagar och är dessutom vegetarian. Antar att det inte är det lättaste att få kocken att göra enbart en vegetarisk rätt för mig så det kanske blir att bunkra upp med färdigmat att ta med?
    Tror att du ska kunna få vegetarisk mat, men kolla det innan för säkerhets skull!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Fru Indosaurie
    hannamiller skrev 2007-11-20 10:54:52 följande:
    Hejsan Blääää med maten på Karolinska solna.  Jag som ej åt kött då.. fick inte bra mat.. en gång glömde dom bort min mat.. Så bara potatis o lite sallad..Så när sambon kom på kvällen så fixade han till med lite mackor.. Jag själv har jobbat i ett stor kök på ett sjukhus.. o där fixade vi till maten o var exktra noga att inte glöma bort...
    jag åt vegetariskt på KS i augusti förra året, fick supergod mat! älskade allt. Men så var jag rätt hungrig
    Dock så fick jag fisk.. lite konstigt för vegetarianer äter ju inte fisk. Sambon hade köpt en massa färdigrätter på prisextra som han hade med sig.
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • sagabus

    Ja kanske bäst att ta upp det på inskrivningsdagen som är dagen innan snittet...har de ju en chans att framföra det iaf. Måste ju finnas fler vegetarianer som behövt annan kost menar jag :) men man ska väl inte bli förvånad om det inte går att ordna så det blir för hannamiller att man bara får det som serveras till köttet...har man ju varit med om innan när man varit på ställen.

  • sagabus

    hm ja konstigt att en del tror att en fisk inte är ett djur ;) Har med blivit serverad fisk trots att jag sagt att jag är vegetarian hehe.

  • hannamiller
    Fru Indosaurie skrev 2007-11-20 10:58:14 följande:
    jag åt vegetariskt på KS i augusti förra året, fick supergod mat! älskade allt. Men så var jag rätt hungrig Dock så fick jag fisk.. lite konstigt för vegetarianer äter ju inte fisk. Sambon hade köpt en massa färdigrätter på prisextra som han hade med sig.
    Nä jag fick säga till typ nästan varje dag.. eller till dagen efter så jag fick veg..
    Men tur hade man fästmanen där så man fick i sig frukos o att han sen kom på kvällen så man fick i sig natt mackan..
    O att han tog med något att äta..
  • Ezder

    Ojojoj, det är långt kvar men jag hoppas jag inte kommer att behöva stanna inne så länge när det väl är dags... Är vegan (maken också) så det kanske kan vara svårt att få dem att förstå så att man får något att äta, framförallt som man inte kan veta i förvär vilken dag det blir... Färdigrätter funkar ju inte riktigt heller.

    Men men, jag hoppas det finns mikro i a f, vi har ju alltid ett lager av hemlagade lunchlådor hemma i frysen... Om det inte fiins blir det värre... *skriver upp på en lapp inne i huvudet att ta reda på det när det närmar sig*

    Bara de inte prackar på mig köttmat för att de inte förstått att jag inte vill ha den! *Arg vid blotta tanken*

  • arkeologitjejen

    Hej!
    Jag låg på antenatal C23 på KS för någon vecka sedan pga befarad förtidsbörd (gick bra och ligger nu hemma och kniper) i några dagar och jag har bara positivt att säga om maten. Jag är matallergiker och de specialbeställde till mig och hade meny uppsatt på väggen för en vecka i taget. Det fanns massor med mat (fil, mackor, juice etc) att hämta i köket och det fick även sambon äta av. Däremot fick han fixa lunch och middag själv och då kom personalen och berättade var de brukar äta (Astrid Lindgren) för att han skulle få så bra som möjligt. Det fanns även en bistro vid huvudingången vilket inte var långt att gå, men se till att gå dit i tid. De stängde sex, men redan vid kvart över fem hade de tagit bort maten när sambon skulle handla där. Det fanns även kylskåp på avdelningen där man kunde lägga egna matlådor etc så jag tror nog din sambo överlever utan problem.

    Lycka till!

  • Fridolina 82

    Jag skulle vilja veta vad det kostar att ligga kvar?
    För det lär ju itne vara gratis de dagarna man är kvar och äter o så... Eller?
    Jag har ingen koll alls...

  • MrsQ

    Jag snittades och kunde inte gå upp ur sängen, så min sambo fick gå o hämta mat åt mig.
    Han matade mig oxå
    Sköterskorna sa att det var ok att han tog mat och satt i matrummet.
    Jag kunde ju dessutom inte äta så mycket.

  • TereseA

    Här kostar det 60kr per person o natt..så vi äter hur mycket vi vill på BB avdelningen...5ggr var det mat.Frukost,mellanmål,lunch,middag och kvällsbuffe..Dessutom får pappan alltid vara inskriven o bo i samma rum som mamman..om det nu inte är fullt på BB..Men här gör de allt för att pappan ska få plats..Dessutom har vi gratis bilstol i 1 år..Den var sprillans ny..enda stället i Sverige som har det nu...

  • smurfette
    apan skrev 2007-11-19 23:21:11 följande:
    Jag frågar å min killes vägnar här. När vi är på BB (Karolinska i Sthlm antagligen) så får ju jag tydligen mat gratis där. Men hur får pappan mat? Kan han beställa och betala eller finns det nån butik att handla i inne på sjukhuset? Måste han åka iväg med bilen till nåt köpcentrum eller hur går det till? Vi kommer nog vara där ett antal dar för jag ska snittas. Det kan vara skönt att veta såna här praktiska småsaker innan.
    min man blev erbjuden mat från sjukhuset, samma som jag, men fick betala givetvis. det är inte han som föder barn trots allt.
  • arkeologitjejen

    Vad det kostar beror ju på vilket sjukhus man föder på. På Karolinska har jag för mig att det kostade 200 kronor per natt för pappan att stanna kvar. Då ingick säng med lakan, frukost och fika, men han fick skaffa lunch och middag själv.

Svar på tråden Hur får pappan mat på sjukhuset?