• Lilla V

    Hej pappor! Är tjej men behöver pappa-råd!

    Ska försöka fatta mig kort. Jag och min sambo har problem med sexlivet. Jag är gravid i v 37, så just nu är det förståeligt att vi inte har sex kan man tycka...
    MEN, jag tycker han verkar tycka att inte ens kramar och kyssar och smek är någon idé. Jag har försökt säga att det kan man väl ändå hålla igång med...Men han verkar helt ointresserad. Det var lite så innan jag blev gravid också, att jag tyckte han var dålig på den biten, och det blev en ond spiral för då blev inte jag så tänd osv.
    Just nu är det jag som lägger mig tätt intill, kramar och smeker. Han gör det inte. Jag frågade honom idag ifall han inte ens uppskattar när jag gör så. Tillslut kom vi fram till att han tyckte det kunde kvitta. Han var också leden för att han kände så. Han försökte fundera på om det var nu när jag är gravid, att det inte känns naturligt med kroppskontakt. Kan det verkligen vara så? Jag blev jätteledsen.
    Vi säger båda att vi är kära och passar jättebra ihop. Det är vi övens om. Jag ville prata med honom om vad jag/vi kunde göra eller förändra för att han skulle få lusten tillbaka. Men han sa bara att han inte visste alls. Själv tror jag jag skulle få lusten tillbaka just av mer ömhet och så. Men om han inte har lust att ge det, hur gör man då?
    Och kan en del män bli såna att de helt tappar kroppsintresset för tjejen vid graviditet? Jag är dels ledsen att han kanske inte tycker jag är vacker som gravid utan mer motbjudande, och dels ledsen för att jag är rädd att detta ska vara så alltid.
    Sen var dte ju JAG som tog upp problemet också, och som vanligt sa jag att "du kan väl tänka på att ta upp sånt här du med". Om inte jag tar upp något och försöker komma med lösningar, så bara allting fortsätter...

    Några vettiga män som har några vettiga tankar om saken?

  • Svar på tråden Hej pappor! Är tjej men behöver pappa-råd!
  • Nallepigan

    Av det jag har läst så verkar det inte vara allt för ovanligt att det blir så, oavsett anledning. Sen när bebisen är född så verkar det vara tillbaka till det mer "vanliga", att killen är sugen men att tjejen tappar intresset.

  • Lilla V

    Jaha, suck...varför ska det alltid vara så krångligt?


    Nallepigan skrev 2007-12-02 19:06:53 följande:
    Av det jag har läst så verkar det inte vara allt för ovanligt att det blir så, oavsett anledning. Sen när bebisen är född så verkar det vara tillbaka till det mer "vanliga", att killen är sugen men att tjejen tappar intresset.
  • Nallepigan

    Ja du, vet inte hur många ggr jag har frågat samma sak.

  • Elina W

    Hej,

    Skriver detta från min frus inloggning då jag saknar en egen.

    Att det blir lite mindre sex och då framförallt lite längre fram under graviditeten är nog ganska normalt.
    För att prata ur mitt eget perspektiv så har jag nog blivit lite mer tillbakadragen på den biten. Inte för att jag tycker att det är osexigt, snarare tvärt om, min fru är underbart vackert gravid och den utstrålning graviditeten gett henne är helt fantastisk.
    Jag tror att det beror på att man som man inte vill vara påflugen utan mer ha sex på kvinnans villkor och när hon vill.
    Jag vill inte att min fru i nionde månaden ska ha sex med mig enbart för att jag vill utan för att hon själv vill och av den anledningen så uteblir oftast initiativen från min sida.

    Där emot när det gäller att kyssas, kramas och smekas så upplever jag inte att jag har mindre lust, graviditeten är ju ens sista tid tillsammans utan barn och vi myser hur mycket som helst hemma (antar att du kanske inte vill höra det just nu).
    Men jag tror att det är ganska indviduellt, som man kan man nog lätt känna sig lite utanför den relation som du och din bebis har. Jag tror inte det är helt ovanligt att en del män blir mera tillbakadragna, och känner sig lite utanför. Dessutom så har nog din kille fullt upp med annat som snurrar omkring där uppe inför den nya världen som väntar.
    Jag tycker ändå att det är att prata om det och att du berättar hur du känner. Jag tror även att det är viktigt att du gör honom så delaktig som möjligt och släpper in honom i din och bebisens relation.
    Jag försöker vara så delaktig som möjligt genom att alltid vara med hos barnmorskan, vi har gått profylaxkurs och gjort massa andra roligare saker tilsammans.

    Så lite sammanfattat... prata om det, ge honom lite tid och framförallt släpp inhonom i din och bebbens relation och gör honom så delaktig som möjligt.

    Lycka till!

    W

  • Lilla V

    Hm..tack för svaret! Det verkar som om du och m in man är ganska olika typer, men det är ändå intressant att höra andras tankar. För oss är det nästan tvärtom, alltså, jag tycker att jag verkligen släpper in honom så mycket jag bara kan. Tycker det är väldigt viktigt. Vi har också pratat om hur det kan bli sen och att jag ska tänka på det så också. Men problemet är att han engagerar sig inte ett skit. Så jag vet inte om han har så himla mycket tankar om den kommande världen som distraherar...
    Han säger att han ser jättemycket fram emot barnet och att det ska bli bästa dagen i hans liv ovs, så ssåsett är han inte likgiltig. Men det är jag som har fått ta tag i precis allting. Från att kolla efter barnvagn till att fixa säng, skruva ihop den, läsa böcker, öva avslappning, kolla försäkringskassan mm. Det är så himla konstigt tycker jag att han kan vara så o-nyfiken, om man kallar det så. För annars är han ingen likgiltig och lam person utan har mycket "go" i sig. Och jag har verkligen inte tagit över och fixat allt så han liksom inte hunnit med. Jag har frågat om jag iallafall kan få läsa lite ur en bok för honom, samt läsa upp mitt förlossningsbrev, och javisst, det skulle gå jättebra. Men han glömmer ändå av det hela tiden. Så här kan det ju inte fortsä'tta för då blir det ju bara som att det är "mitt" barn. JAg vill verkligen att han ska vara delaktig. Suck! LÅter jättebra att du gått me på profylaxkurs! JAg skulle nog kunna få med mig min sambo, men han hade aldrig nånsin kommit på tanken själv.

    Elina W skrev 2007-12-03 13:11:25 följande:


    Hej, Skriver detta från min frus inloggning då jag saknar en egen.Att det blir lite mindre sex och då framförallt lite längre fram under graviditeten är nog ganska normalt. För att prata ur mitt eget perspektiv så har jag nog blivit lite mer tillbakadragen på den biten. Inte för att jag tycker att det är osexigt, snarare tvärt om, min fru är underbart vackert gravid och den utstrålning graviditeten gett henne är helt fantastisk.Jag tror att det beror på att man som man inte vill vara påflugen utan mer ha sex på kvinnans villkor och när hon vill.Jag vill inte att min fru i nionde månaden ska ha sex med mig enbart för att jag vill utan för att hon själv vill och av den anledningen så uteblir oftast initiativen från min sida.Där emot när det gäller att kyssas, kramas och smekas så upplever jag inte att jag har mindre lust, graviditeten är ju ens sista tid tillsammans utan barn och vi myser hur mycket som helst hemma (antar att du kanske inte vill höra det just nu).Men jag tror att det är ganska indviduellt, som man kan man nog lätt känna sig lite utanför den relation som du och din bebis har. Jag tror inte det är helt ovanligt att en del män blir mera tillbakadragna, och känner sig lite utanför. Dessutom så har nog din kille fullt upp med annat som snurrar omkring där uppe inför den nya världen som väntar.Jag tycker ändå att det är att prata om det och att du berättar hur du känner. Jag tror även att det är viktigt att du gör honom så delaktig som möjligt och släpper in honom i din och bebisens relation.Jag försöker vara så delaktig som möjligt genom att alltid vara med hos barnmorskan, vi har gått profylaxkurs och gjort massa andra roligare saker tilsammans.Så lite sammanfattat... prata om det, ge honom lite tid och framförallt släpp inhonom i din och bebbens relation och gör honom så delaktig som möjligt.Lycka till!W
  • Elina W

    Hej igen,

    (lånar frugans inloggning igen)

    Jag vet inte riktigt vad du ska göra, jag är långt ifrån någon relationsexpert.

    Vad tror du om att ägna en dag/en kväll åt att göra något som du vet att han tycker är kul, jag tror att han kanske skulle uppskatta att göra något med fokus på dig och honom i stället för barnet.
    Så att han ändå känner att ni två fortfarande kan göra saker tilsammans och att allt inte kretsar kring barnet.
    Han kanske känner att det är för mycket barn och förlite honom just nu (vi män kan ju vara lite som barn ibland). På sikt skulle det nog kunna få honom att acceptera och bli mera engagerad...

    W

    W

  • pixerpie

    Bara en liten tanke... Tycker det verkar som om du gjort/ gör allt du kan för er relation. Jag var rädd att jag och min sambo skulle få liknande problem, men han har varit väldigt delaktiv och läst både mina böcker och fixat men... Vi har tidigare pratat mycket om våra uppväxter och våra föräldrars sätt till varandra... Det är ju liksom de referensramar man har om hur vuxna ska bete sig, har din sambo aldrig sett sina föräldrar kramas och pappan kanske bara jobbat medan mamma varit hemma så är det ju hans "verklighet"!

    Lycka till!!

  • Cyberdansken

    Nu kanske det här svaret kommer lite sent för dig, men jag skrivar det ändå.
    Kanske han skulle få lust att ge mera kram, kyss och smek om han visste att det skulle leda till att han fick sex?
    Det finns ju annat sex än bara penetrerar om nu det är besvärligt i V37.
    Många killar tycker det är naturligt att kyss och smek ska leda till sex, har det funkat så för er innan så kan det nog vara svårt att ändrar det på en gång nu när kvinnan är gravid.

    En simpel deal alltså, om han ger dig det du vill ha (smek, kyssar) så ger du honom det han vill ha (sex).

Svar på tråden Hej pappor! Är tjej men behöver pappa-råd!