• MonicaH

    Hur tröstar man någon som har förlorat sitt barn??

    Efter att ha gjort ett misstag, att gå in i en tråd och försökt stötta, men bara fått skit tillbaka, så undrar jag, hur skulle ni trösta någon som förlorat ett barn? Om det vore en syster, vän, mmama, eller bara nån ni känner ytligt som behöver prata av sig?

    Att förlora ett barn är väldigt känsligt, och det värsta som kan hända ågon. Finns det rätt tröstande ord, eller ska man bara lyssna och säga, jag beklagar? Istället för att säga en massa saker som kan tolkas fel?
    Man vill ju hjälpa. Men i en sån känslig situation, kan man själv bli ställd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-15 11:26:44:
    familjeliv.se/Forum-10-211/m27657587-1.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-15 11:33:27:
    Tycker ni att man ska gömma undan bilder på förlorade barn, eller ha dem framme, så alla tvingas se dem när ni har gäster?
    Bode bilderna visas på vanliga mappen på FL eller är det bra att de finns på känsliga bilder?

  • Svar på tråden Hur tröstar man någon som har förlorat sitt barn??
  • Free

    Martina 3 skrev 2007-12-15 12:35:44 följande:


    "Men då får jag väl lära mig att hålla tyst istället. Dock umgås vi dagligen, och hon tycker jag är/var ett stort stöd, och hon VET att jag inte vill dom något illa, och tar det på rätt sätt då antagligen."Jaha, så för att jag sa vad jag tyckte så ska du hålla tyst? Mkt underligt tycker jag.Jag har även hört dessa kommenterar av nära och kära och inte har jag slutat träffa dem för det. Det är inte det detta handlar om utan hur man (enligt mig) ska tänka för att trösta/stötta en som förlorat barn på bästa sätt.
    '

    Nej, ska inte vara tyst. Hon är här just nu och vi bollar igenom det som skrivs.
    Man får lära sig utmed vägen, inte alltid lätt att få till rätt ord på rätt plats. Men absolut ska man tänka sig för.
  • Martina 3

    "Tycker ni att man ska gömma undan bilder på förlorade barn, eller ha dem framme, så alla tvingas se dem när ni har gäster?
    Bode bilderna visas på vanliga mappen på FL eller är det bra att de finns på känsliga bilder? "

    Tvingade att se dem tycker jag inte låter så fint, väljer man att hälsa på hos ngn som (antagligen) skrivit i sin press att hon/han har förlorat barn och att man sen väljer att gå in och titta i fotomappen är man väl inte tvingad?

    Annars tycker jag faktiskt inget alls i den frågan.

  • Lakrits
    MonicaH skrev 2007-12-15 11:19:32 följande:
    Efter att ha gjort ett misstag, att gå in i en tråd och försökt stötta, men bara fått skit tillbaka, så undrar jag, hur skulle ni trösta någon som förlorat ett barn? Om det vore en syster, vän, mmama, eller bara nån ni känner ytligt som behöver prata av sig?Att förlora ett barn är väldigt känsligt, och det värsta som kan hända ågon. Finns det rätt tröstande ord, eller ska man bara lyssna och säga, jag beklagar? Istället för att säga en massa saker som kan tolkas fel?Man vill ju hjälpa. Men i en sån känslig situation, kan man själv bli ställdTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-15 11:26:44:familjeliv.se/Forum-10-211/m27657587-1.htmlTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-15 11:33:27:Tycker ni att man ska gömma undan bilder på förlorade barn, eller ha dem framme, så alla tvingas se dem när ni har gäster?Bode bilderna visas på vanliga mappen på FL eller är det bra att de finns på känsliga bilder?
    Jag tror inte att man hittar rätt ord dessa gånger, jag hade nog inte gjort det. Jag hade försökt funnits för personen, lånat ut min axel om denne vill gråta, och mitt öra om hon/han behöver gråta. Jag hade till och med suttit tyst tillsammans med personen om det behövts.
    I en kris situation, speciellt av detta slaget tror jag inte folk uppfattar efteråt vad folk sa, men dom kommer nog ihop dom som fanns runt dom och inte drog sig undan.. Vilket är vanligt att vissa gör, då dom inte vet vad dom ska säga..
  • BettyJkpg

    Jag blev riktigt upprörd när jag läste dina inlägg i den andra tråden. Vad hade du där att göra? Den handlade om dumma kommentarer från omgivningen, kan mycket väl förstå dom som blev ledsna och upprörda över dina inlägg. Tyckte inte du visade speciellt mycket respekt.

  • Lakrits

    Blev lite tårta på tårta där... jag menar lånat ut mitt öra om personen behöver PRATA

  • BettyJkpg

    Men måste väl också säga att jag förstår vad du menar, att man försöker visa att man känner med människor men det blir lätt fel, MEN tycker inte du behövde ta det i den tråden, det var utanför ämnet...

  • MonicaH
    Toka2 skrev 2007-12-15 12:27:27 följande:
    Just kommentarerna i stil med "Det hade jag aldrig klarat" känns som ett hån. Den passar till någon som har paddlat kanot över Atlanten, eller bestigit ett berg. För vad har man för val som änglaförälder? Vi väljer inte att klara av någonting.
    Det känns nog så just när man tänker på det. Om man skulle förlora ett barn. Jag är inte så stark, men jag hade varit tvungen, jag har ändå människor o familja jag inte vill lämna... Att tex ta självmord o fly är fel
  • aidah
    Tycker verkligen inte du ska gå in och säga sådana saker som att d tycker att de är fördomsfulla och elaka.

    Jag kommer hit när min pappa dog,så pratade någon om att vi skulle få en viss summa pengar,så sa min kusin till mig: 'Jag hade hellre haft min pappa kvar än en massa pengar'...Jag var 10 år...

    Man kan aldrig sätta sig in i en sådan situation och man kan aldrig 'förstå'...
    Finns inget man kan säga som är rätt,men man ska nog hellre LYSSNA och låta personen veta att man finns där.

    Ha det bra
  • MonicaH
    BettyJkpg skrev 2007-12-15 12:52:15 följande:
    Jag blev riktigt upprörd när jag läste dina inlägg i den andra tråden. Vad hade du där att göra? Den handlade om dumma kommentarer från omgivningen, kan mycket väl förstå dom som blev ledsna och upprörda över dina inlägg. Tyckte inte du visade speciellt mycket respekt.
    Alla får skriva i trådar . Och jag visade mer respekt än många andra där inne, det var inte bara mig som folk hoppade på, utan anledning
  • MonicaH
    BettyJkpg skrev 2007-12-15 12:53:23 följande:
    Men måste väl också säga att jag förstår vad du menar, att man försöker visa att man känner med människor men det blir lätt fel, MEN tycker inte du behövde ta det i den tråden, det var utanför ämnet...
    Egentligen var det inte utanför ämnet. Jag läste påhopp av en annan person på sida 3, tog väldigt illa upp då. För att man bär sorg, har man absolut ingen rättighet att spy på andra personer som dessutom inte har gjort något
  • MonicaH
    aidah skrev 2007-12-15 13:06:39 följande:
    Tycker verkligen inte du ska gå in och säga sådana saker som att d tycker att de är fördomsfulla och elaka.Jag kommer hit när min pappa dog,så pratade någon om att vi skulle få en viss summa pengar,så sa min kusin till mig: 'Jag hade hellre haft min pappa kvar än en massa pengar'...Jag var 10 år...Man kan aldrig sätta sig in i en sådan situation och man kan aldrig 'förstå'...Finns inget man kan säga som är rätt,men man ska nog hellre LYSSNA och låta personen veta att man finns där.Ha det bra
    det är väl lite fördomsfullt och elakt, att tro att folk säger saker av elakhet???
  • norgesessan

    Forstår du inte skillnaden på en tråd om tex. amning (där alla kan säga sitt) och en tråd där föräldrar som har forlorat ett ban samlas? Självklart har du rätt att protestera, men inte i deras tråd!!! Då startar man en egen tråd i almenna rubriker...Forlorade barn är för dom som har forlorat barn...(säkert inte enligt skrivna "lagar", men etisk är det så)

  • listo
    Eftersom jag sagt till att andra trådar INTE ska diskuteras, men detta fortfarande fortgår, stängs tråden härmed.

    /Moderator
    Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
Svar på tråden Hur tröstar man någon som har förlorat sitt barn??