• Jahadå

    Hur firar man jul i USA?

    Fick tips om att skriva min fråga här istället :)
    Skulle vilja ha lite tips om hur man firar jul i USA. Tex , vilken julmat äter man? Vad gör man den 24 /26 ? Vad kollar man på för tvprogram? Vilja julsånger sjunger man? Vad gör man på julafton? (deras)

    Ni kanske vet någon bra faktasida på svenska, eller kanske har egna erfarenheter?

    Har googlat men hittar ingen bra sida :/

  • Svar på tråden Hur firar man jul i USA?
  • mamma M

    Nä, jag vet inte heller... Kikade in för jag var själv nyfiken på att se om nån hade kommit upp med några svar, men det verkar inte vara många här som har koll på det.. Åker själv dit imorgon och ska fira jul, så efter den här julen kanske jag vet! Vet iallafall att de äter typ kalkon och söt potatismos med marchmallows... Och de öppnar klapparna 25e, på juldagen istället för 24e som vi gör. Undrar om deras julkalendrar har 25 luckor??

  • SaramedM

    Det är ju betydligt mer logiskt att fira den 25 faktiskt med tanke på vad det är man firar

  • Jahadå

    ja absolut. otrevligt att vi firar hans död .


    SaramedM skrev 2007-12-16 14:27:15 följande:
    Det är ju betydligt mer logiskt att fira den 25 faktiskt med tanke på vad det är man firar
  • Jahadå

    men usch, har dom marchmallows I potatismosen ? :-O
    mamma M skrev 2007-12-16 14:23:40 följande:


    Nä, jag vet inte heller... Kikade in för jag var själv nyfiken på att se om nån hade kommit upp med några svar, men det verkar inte vara många här som har koll på det.. Åker själv dit imorgon och ska fira jul, så efter den här julen kanske jag vet! Vet iallafall att de äter typ kalkon och söt potatismos med marchmallows... Och de öppnar klapparna 25e, på juldagen istället för 24e som vi gör. Undrar om deras julkalendrar har 25 luckor??
  • Jahadå

    Ingen som vet vilka program man kollar på? Har hittat det mesta nu, vill bara veta vad man kollar på under juldagen :)

  • Florida Åsa

    Jag tror inte folk kollar pa nagot speciellt pa juldagen, i detta hushall kollas det pa amerikansk fotboll. Det ar inte som att folk kollar pa Kalle Anka en viss tid eller sa. Kalkon och "sweet potato casserole" (som ar hur gott som helst forresten) ar mer traditionellt att ata pa Thanksgiving (i slutet av november) an pa jul, men manga ater kalkon och skinka till jul (kanske att vissa ater sweet potato casserole pa jul ocksa - vad vet jag).

  • Florida Åsa

    Forresten, det finns vissa filmer som ofta visas under jul...
    kolla har www.questmagazine.com/library_christmas.html

    Sedan far man ju komma ihag att firandet beror pa vad familjen har for ursprung - min man ar italiensk-irlandsk tex och darfor ater vi mycket italiensk mat. Judiska familjer tex firar ju Hannukah istallet och nagra firar Kwanzaa. Sa det ar ju lite olika...

  • Jahadå

    ja absolut. tack så jättemycket för hjälpen :)
    Florida Åsa skrev 2007-12-16 15:34:41 följande:


    Forresten, det finns vissa filmer som ofta visas under jul...kolla har www.questmagazine.com/library_christmas.htmlSedan far man ju komma ihag att firandet beror pa vad familjen har for ursprung - min man ar italiensk-irlandsk tex och darfor ater vi mycket italiensk mat. Judiska familjer tex firar ju Hannukah istallet och nagra firar Kwanzaa. Sa det ar ju lite olika...
  • spacebeare

    har firat en jul i USA var 6 år gammal så så mycket kommer jag inte ihåg men, kalkon med pot mos helt klart. sen var jag helt fascinerad av candycanes i granen!

  • Dixie

    det är väl bara i Sv. man har som tradition att titta på tecknat på julen - vilket egentligen är en konstig tradition!!

    Hur man firar i USA beror nog till stor del på vilket ursprung man har, när jag var utbytesstudent i Usa, firade min värdfamilj genom att äta lasange på julafton, på juldagen vaknar man och då har tomten lämnat julklapparna under granen under natten och på juldagen åt vi kalkon, med tillbehör bla jello!

    Jahadå; "ja absolut. otrevligt att vi firar hans död ." fast julen firar vi ju för att Jesus föddes........ Jesus dog till Påsk!

  • spacebeare

    den där jävla Jellon! enda sättet att få ner den är som shot!

  • yubaba

    ja, dem har 25 luckor pa julkalendern. Men dem anvander inte julkalendern som i sverige. jul kan vara ratt sa mysigt ...jag bor i usa men... dem firar det ej under julafton som i sverige som jag saknar. Jesus foddes den 24 desember ju....
    dem kokar antingen kalkon eller t o m skinka ibland har jag sett. Mycket potatis mos och sant..
    dem har oxa peppar kakor , och bygger sma peppar kakor hus och sant. men ingen lusia eller advent eller lusse katter. Oppnar presenten pa juldags morgon??? vet inte varfor? sen ater middag pa kvallen. folk tittar pa tv jatte mycket har och dem kollar pa fotboll mest. valkommer mer fragor om usa jag har bott har nu for 12 ar!! saknar sverige valdigt mycket...

  • morsigne

    min man jobbade jag och sonen firde med kalkon jag var jultomte

  • Dixie
    Looool skrev 2013-12-03 13:58:57 följande:
    Man ÄTER mat hallå var lite smarta smaron man ar en julgran det är som i sverige

    du tyckte det var en bra idé att svara på ett inlägg från 2007 med ett helt osammanhängande svar.....
Svar på tråden Hur firar man jul i USA?