• blip

    erfarenheter av nuvaring

    ja, undrar helt enkelt om det är någon här som provat nuvaring,
    och vad du tyckte om det?

    mellanblödningar, jobbiga smärtor?

  • Svar på tråden erfarenheter av nuvaring
  • DemonicSmile

    Jag fick äckliga biverkningar. Hade ringen i en månad och det var hemskt. Mådde illa, hade ont i magen, fick underlivssmärtor som satt kvar i tre månader (tog ut den i februari i år) och har fortfarande problem vid samlag ibland, som jag inte haft innan jag använde ringen. Iofs hade jag ingen sexlust heller, så led inte så farligt mycket trots att det var frustrerande och var inte all attraherad av min dåvarande pojkvän längre. Hemska pryl. Nu har jag ett implantat i armen istället, mycket bättre.

  • Erikali

    Hade nuvaring i ett pr. Svampinfektion x4, ont vid samlag, min partner kände av ringen vid samlag och fick ont så fick lov att plocka ut den varje gång vi skulle ha sex. Allt var bara ett himla krångel. Skulle inte rekommendera ringar, dock har plåster funkar bättre för mig.

  • amafor

    nuvaringen ska tydligrnge ökad sexlust enligt min barnmorska... naturligtvis reagerar alla olika av olika hormoner. men jag håller med barnmorskan ????????

  • Emastj

    Fungerade väl helt ok under tiden jag använde den.

    Har alltid haft väldigt lindriga blödningar och inga smärtor. Efter att jag nu slutat med Nuvaringen så är det katastrof.

    Blöder mycket och länge och har därefter mellanblödningar i ca 1 v till.

    Detta sitter i fortfarande trots att det är över 7 månader sedan jag slutade använda den.

    Rekommenderas INTE!

  • Karolinarohr

    Jag har rikliga blödnigar och ganska ont. ni vet när man måste lägga värktabletter vi sidan av sängen när man går och lägger sig för när mensen börjar kan man knappt räta ut sig så man når till medecinlådan och man räknar minuterna tills man får lov att ta nästa värktablett. 
    Har testat 3-4 olika p-piller trivdes inte med någon.
    Även om jag fortsatte ära piller kom mensen.
    Varit utan men då får jag blod och järnbrist. Fått medecin som ska minska blödnings mängden funkade sådär.
    P-stav=mens varannan vecka i ett år gissa om jag hade blodbrist efter det.
    Nuvaring I LOVE IT! man kan göra som med p-piller och sätta in en ny ring och hoppa över mensen och det funkar för det mesta. Blödningarna är 1/4 av tidigare mängd och jag behöver inte längre äta värktabletter!
    Vad gäller sex har jag aldrig upplevt det som ett problem smarare att den kan göra att det blir skönare tycker både jag och partner.

  • Maria8989

    Provat den tyckte den funkade bra inga mellanblödningar

    Mensen va normal

    Men ja blev gravid av den

    ( men det blev jag av nästan allt annat oxå så )

  • Sunset08

    Jag har haft nuvaring i drygt ett år och är nöjd. Märker dock inte jättestora skillnader mellan nuvaring och p-piller (som jag använde innan). Får mens fem dagar efter att jag tagit ut ringen och mensen håller på i ca fem dagar.

    En väldigt stor fördel med nuvaring är ju att man är skyddad även om man är magsjuk då hormonerna inte går igenom magsmältningssystemet för att tas upp av kroppen. De tas upp i slämmhinnorna där nere och man behöver då en lägre dos hormon för att uppnå samma syfte (förhindra graviditet).

    Nuvaringen stör mig vid sex så då tar jag ut den, så länge man inte har den ute mer än tre timmar per dygn så är man helt skyddad. Glömmer man den dock ute eller tar ut den många långa stunder (som överskrider sammanlagt tre timmar) så finns det en risk att man blir gravid.

    Nuvaring är alltså mer säkert då man är skyddad trots magsjuka och man behöver bara tänka på sitt preventivmedel var tredje vecka samt veckan efter den (då man sätter in en ny) istället för varje dag som i fallet mes p-piller.

  • Aliona

    Hade den i tre månader, och det var ett helvete. Deprimerad, arg och ledsen från dag ett. Tankarna gick mellan att dumpa pojkvännen (som jag innan p-ringen var galet nyförälskad i) eller att lika gärna ta livet av mig. Noll sexlust så klart och vi hade bara sex någon enstaka gång, som blev grymt oskönt. Tog bort den och det var som en stor tyngd lyftes. Ett par dagar senare var jag lycklig, kär och kåt igen.

Svar på tråden erfarenheter av nuvaring