• Anonym (ocd)

    Sjukskriven tjej som arbetstränar och nu är gravid...

    För att göra en lång historia kort:

    Blev sjukskriven våren 2006 och blev av med mitt vikariat som jag hade. Har gått i terapi sedan dess och har kommit mycket långt! Är nu så pass återställd att jag började arbetsträna innan jul 2007. Är just nu i första steget av min arbetsrehabilitering, (men när jag är helt friskförklarad har jag inget arbete att komma tillbaka till utan blir arbetslös).

    Jag har precis plussat och om allt går vägen blir det en novemberbebis. Min oro är nu denna:

    Min sjukskrivning går ut i mars 2009 (jag har aktivitetsersättning nu). Vet inte om den kommer att förlängas, beror ju på hur min rehabilitering går antar jag. Om jag inte hinner bli klar med arbetsträningen innan bebisen kommer, blir jag "utkickad" från systemet då? Jag tycker ju att jag i sådana fall borde få ta vid där jag slutade när jag kommer tillbaka från mammaledigheten? Kan man vara sjukskriven och mammaledig samtidigt? Om jag inte hinner bli klar med min rehabilitering innan november, så borde väl min sjukskrivning förlängas i mars 2009? För i sådana fall är jag ju inte färdig behandlad/rehabilterad...

    Jag har ju som sagt många funderingar kring detta... Är det någon som varit i en liknande situation som vill dela med sig av sina erfarenheter?

  • Svar på tråden Sjukskriven tjej som arbetstränar och nu är gravid...
  • Anonym

    Man kan inte vara sjukskriven och mammaledig samtidigt, i såfall måste barnets pappa ta ut FP för barnet.

    När jag blev gravid hade jag varit sjukskriven i fem år och gick på en utbildning som FK betalde.
    Hade allt funkat som det skulle så hade jag precis hunnit bli färdig med min utbildning när barnet skulle födas men nu hade vår lilla beis lite bråttom ut och föddes 1v. för tidigt - min rehabilitering fick alltså avbrytas under tiden som jag var mammaledig.
    När det var dags att återgå efter mammaledigheten fortsatte jag min kurs med ersättning från FK....

    Jag pratade med min handläggare på FK när jag var i v.16-17 och undrade hur det hela skulle lösas så mitt råd till dig är att ta kontakt med din handläggare...

  • Anonym (ocd)

    Lättast är väl att ta kontakt med FK och få klarhet i hur det funkar, men jag känner mig just nu liten och utsatt mot den "stora" försäkringskassan. Väntar nog tills jag passerat vecka 12 innan jag vågar pratar med min handläggare...Ska kanske ta ett första steg och prata med min läkare. Har telefontid med henne i början av april, kanske hon kan göra mig lite klokare på hur det funkar... Jag kan omöjligt vara den enda i Sverige som är sjukskriven och arbetstränar och samtidigt är gravid.

    Någon annan som har erfarenhet?

  • Anonym (Mamma83)

    Hej 
    Hur gick det för dig? Jag är i samma situation och är jätte nervös. 

Svar på tråden Sjukskriven tjej som arbetstränar och nu är gravid...