• Gaytjej

    Olika kliniker i Danmark för insemination

    (Det saknas info från några kliniker, fyll gärna på!)

    KLINIK
    - rutiner
    - ungefärliga kostnader
    - fördelar
    - nackdelar
    - annat värt att veta

    STORK

    - rutiner
    Man bokar tid för inledande joursamtal, och efter det får man börja inseminera bara man har alla smittoprover klara.
    När man kommer dit har man 1 timme åtsatt, och de visar en kliniken. Man sitter ner med den personen som gör insemineringen, och de går igenom proceduren och man kan ställa frågor. Efter detta görs inseminationen och man får ligga kvar på britsen i ca 30 minuter efteråt utan att personalen är där. Man kan ta med musik som man vill lyssna på och där är täcken och kuddar och dämpad belysning.

    - ungefärliga kostnader
    Inseminering okänd donator - 3950 DKK, känd donator - 5700 DKK
    Sen kan man, om man lyckas bli gravid, lägga undan sperma från samma donator om man vill använda det till vidare försök. Det kostar 1600 DKK tror jag per portion, och sen 1500 DKK per år man vill förvara det.

    - fördelar
    Att man får ha en halvtimme tillsammans med bara sin partner efter själva insemineringen.
    Lätt att hitta kliniken och mjuk och trevlig personal. Man kan välja lite karaktärsdrag på donatorn, så som ögon- och hårfärg

    - nackdelar
    Priset.. Stor skillnad på känd och okänd.

    - annat värt att veta
    Om man kommer in på en helgdag kostar det 400 DKK extra.. Deras ÄL stickor var för oss inte helt pålitliga..
    Vi fick titta på spermier i mikroskop, vilket var lite roligt och annorlunda.
    Möjligheter att starta eller gå med i olika kontaktnät genom kliniken. (text av Indigogirl)

    GAIA

    - rutiner
    Man får göra de "vanliga" infektionsproverna hemma i Sverige och skicka ned svaren ihop med en ifylld journal om kostvanor, tidigare sjukdomar etc. Sen bokar man journalsamtal som man kan ha innan eller i samband med första inseminationen. Det var en avspänd historia där man talar lite om förhållandet (bara om man är två antar jag ), att barnet ej kommer ha en pappa och lite om hur man lever sunt kring inseminatiner o graviditet. Vill man ha VUL för att kolla äggblåsor etc så finns det, koster extra. Inseminationen sker i ett lugnt rum med dämpat ljus och tända levande ljus, man blir invirad i filtar efteråt och får ligga kvar så länge man vill. Alla gånger jag har varit där har jag varit ensam ihop med den som inseminerar och "haft kliniken för mig själv", dvs inte träffat nån annan där vilket är skönt, man kan ta lite fika och bara sitta.

    - ungefärliga kostnader
    Priserna är ändrade och nu kostar det 3500 dkk för insemination med känd donator, vet ej om anonym är billigare. Journalsamtalet kostar 500 dkk. Inget extra om man kommer helg/kväll.

    - fördelar
    Priset och att det är otroligt flexibla med öppettider, de öppnar när man kommer. De var tom beredda att ta emot mig på juldagen!! Det är en väldigt familjär stämning och det känns som om de är "kompisar". Den ena bm talar mycket bra svenska dessutom.

    - nackdelar
    Jag ser inga...

    - annat värt att veta
    Kliniken ligger inte i Köpenhamn utan på danska "fastlandet" i Hobro och lättast att ta sig dit är med färja från Göteborg (jag betalade 700 svenska kr tur och retur med bil sist!) och sen tåg eller bil en timme till Hobro där kliniken ligger på promenadavstånd från stationen. Jättelätt att hitta med bil också. (text av Birry januari 08)

    NORDICA

    - rutiner
    Snabbt och enkelt, man fick komma till dom så fort vi skickat pappren med blodprov och gynutreding till dom och de såg att allt var i ordning.

    Journalsamtalet tog 10 minuter via telefon och handlade inte om mitt förållande till min fru utan om inseminationer och vilka hormoner jag ville ha.

    BRA att de (liksom i Malmö) skannar äggblåsor för att räkna och mäta dom för att kunna avgöra mer exakt när en insemination bör göras.
    Men själva mötena med dom var däremot inte superbra... Först kom vi dit för att skanna äggen och de gav oss information om att äggen var tvugna att vara 25 mm innan de vill inseminera, så vi fick vänta 4 dagar fast vi bad att göra det tidigare.
    Och när vi väl kom dit 4 dagar senare för insemination och min ägglossning redan ägt rum, sa den läkare vi fick DÅ att vi inte alls hade behövt vänta till äggen var 25 mm...

    Alla de frågor och ideér vi kom med mottogs lite stressigt, de ville inte direkt vi skulle lägga oss i.

    Fick inte ligga kvar efter inseminationen, skulle upp direkt tyvärr.

    - ungefärliga kostnader
    Priset var 2300 danska. Okänd donator.
    Joursamtal kostar en liten summa också.

    - nackdelar
    Dte kändes tyvärr lite oengagerat och alltfär löpande-band-aktigt.

    -fördelar
    Men just därför kan man komma till väldigt snabbt och inte betala så mycket.(text av susandra, januari 08)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-13 09:05
    www.familjeliv.se/Forum-7-129/m43783701.html

  • Svar på tråden Olika kliniker i Danmark för insemination
  • fremtiden

    Jeg har ikke så mye å tilegge men ville bare si takk for all den nyttige informasjonen som du deler med oss. Vit at det settes stor pris på! Ha en fortsatt fin dag gaytjej :)

  • Gaytjej

    Åh, jag har bara sammanställt vad andra snällt har delat med sig av! :) Men tack ändå och ha en bra dag själv! :)

  • Gaytjej

    Puffar upp - någon som vill bidra med information från klinikerna som saknas eller uppdatera något av det andra?

  • melani

    Puffar upp. Någon som vet en billigare klinik i Köpenhamnsområdet med känd donator? CFC blev ju inte så billigt nu när de erbjuder känd donator för de kräver att man köper sperman själv från spermabank plus betalar frakten=svindyrt.

  • Kronärtskocka
    melani skrev 2013-01-13 01:11:45 följande:
    Puffar upp. Någon som vet en billigare klinik i Köpenhamnsområdet med känd donator? CFC blev ju inte så billigt nu när de erbjuder känd donator för de kräver att man köper sperman själv från spermabank plus betalar frakten=svindyrt.
    Jag skulle tro att alla kliniker har höjt priserna eftersom alla påverkas av lagändringen i Danmark och att det numera bara finns en spermabank att köpa ifrån. Ni har säkert läst, men någon annan kanske inte har gjort det så jag bifogar en länk:
    www.copenhagenfertilitycenter.com/nyheder/news-175.htm

    Förut har det alltså varit två stora spemabanker som har levererat till klinikerna. Nu har Cryos slutat leverera och det är bara Nordic Cryobank /European Sperm Bank kvar och de kräver att kunden själv beställer strån/spermierna till kliniken från dem som spermabank. Alla andra kliniker har samma leverantör så priset för spermierna blir detsamma. Tyvärr. Hoppas ni hittar en klinik ni trivs med trots att det blivit dyrare. Lycka till!
  • PiOmiO
    Kronärtskocka skrev 2013-01-13 23:36:40 följande:
    Jag skulle tro att alla kliniker har höjt priserna eftersom alla påverkas av lagändringen i Danmark och att det numera bara finns en spermabank att köpa ifrån. Ni har säkert läst, men någon annan kanske inte har gjort det så jag bifogar en länk:
    www.copenhagenfertilitycenter.com/nyheder/new...

    Förut har det alltså varit två stora spemabanker som har levererat till klinikerna. Nu har Cryos slutat leverera och det är bara Nordic Cryobank /European Sperm Bank kvar och de kräver att kunden själv beställer strån/spermierna till kliniken från dem som spermabank. Alla andra kliniker har samma leverantör så priset för spermierna blir detsamma. Tyvärr. Hoppas ni hittar en klinik ni trivs med trots att det blivit dyrare. Lycka till!
    Vi har köpt säd från Cryos, och de har levererat till vår danska klinik.
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Kronärtskocka
    PiOmiO skrev 2013-03-09 17:16:14 följande:
    Vi har köpt säd från Cryos, och de har levererat till vår danska klinik.
    Det blev en stor debatt Danmark efter att Cryos slutade att leverera så de ändrade sig och började leverera igen om jag har förstått det rätt. Hade kliniken strån i lager eller fick ni beställa själva från Cryos för leverans till kliniken?
  • PiOmiO

    Vi fick beställa själva från cryos, men nu har jag fattat att de rullar på som vanligt med klinikerna och dess sädlager, att de fyller på kontinuerligt. Det blir såklart billigare att INTE köpa direkt från cryos då klinikerna får mängdrabatt när de köper. Så vi har väl bitit oss i svansen lite, men men.. nu när vi köpt så måste vi använda upp de först innan vi går på klinikens lager. vi fick dock byta klinik då Gryngronlund inte kunde bevara säden på kliniken i väntan på min nästa ägglossning.


    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Kronärtskocka

    Skönt att det rullar på som vanligt och är möjligt att köpa ifrån klinikernas egna lager igen! Underlättar en hel del och blir billigare för de som inte önskar en specifik donator. Lycka till!

  • melani

    CFC verkar ju ha blivit riktigt kassa och svindyra nu efter ändringen med prislistan och tillvägagångssättet med sperman... Känns som man får mer kvalitet genom att anlita annan klinik, både utifrån bemötande och prismässigt..

  • PiOmiO
    melani skrev 2013-04-27 18:37:18 följande:
    CFC verkar ju ha blivit riktigt kassa och svindyra nu efter ändringen med prislistan och tillvägagångssättet med sperman... Känns som man får mer kvalitet genom att anlita annan klinik, både utifrån bemötande och prismässigt..
    Vi var på Sellmer i måndags. Mycket trevliga, bra bemötande. Betalade 6000DKK för öppendonator. 
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • melani
    Insemination med anonym donorsæd (IUID) pr. dag. Patienten køber og betaler selv for donorstrå og får dem leveret fra Scandinavian sperm bank, tryk her
    Kr. 3.500
    Insemination med åben donor (IUID) pr. dag. Patienten køber og betaler selv for donorstrå og får dem leveret fra Scandinavian sperm bank, tryk her
    Hur tänker dem när dem tar samma pris som tidigare när inte sperman är inräknad i priset?
    Känns som dem snabbt kommer bli utkonkurrerade av andra kliniker som erbjuder mer "service"... 
  • melani
    PiOmiO skrev 2013-04-27 18:48:51 följande:
    Vi var på Sellmer i måndags. Mycket trevliga, bra bemötande. Betalade 6000DKK för öppendonator. 
Svar på tråden Olika kliniker i Danmark för insemination