• H A P P Y F E E T

    Samsovning - hur kan ni?

    Lite provocerande rubrik, fast det är inte så illa som det låter

    Ni som samsover med barn äldre än 1 år, hur bra sover ni på natten? SOver barnet mellan er eller på en extra säng intill er?
    Är inte barnet ÖVERALLT när det sover?
    Vaknar ni mycket?
    Om ni samsover, jobbar ni också eller är ni föräldrarlediga?

  • Svar på tråden Samsovning - hur kan ni?
  • H A P P Y F E E T

    La Lola skrev 2008-04-13 11:03:08 följande:


    Är inte barnet ÖVERALLT när det sover?Överallt? Hur då överallt? Varför skulle det vara det?[/citat]

    Frågar för att vår dotter är ÖVERALLT när hon sover Ligger inte still många sekunder, så som jag skrev,,, man får fötter i magen, blir skallad osv därför sover man inte så bra...
    FridaE skrev 2008-04-13 11:06:10 följande:
    [citat]
    happyfeet: Vad har hon för säng?Kanske skulle tänka på en växasäng åt henne för om hon vaknar då och behöver hjälp att somna om kan man lägga sej bredvid tills hon somnar om.Finns ju sidoskydd att köpa till så hon inte ramlar ur.
    Hon har spjälsäng och ja jag har funderat på om vi ska köpa en vanlig säng till henne så kan hon ändå sova i sitt rum (för hon sover ju trots allt bra när hon väl sover,d et är ju bara de gånger hon vaknar på natten och de tär inte så ofta men det är synd om henne ändå!!)
    Kanske ska testa det, men jag är rädd att hon då skulle sova sämre pga att nu om hon vaknar på natten (och INTE är ledsen) så har hon leksaker i sängen och kan leka 15 min o sen somna om av sig själv... o det lär hon väl INTE göra om hon kan gå upp
    Men det kanske är nåt man får ta!
  • Puddingen

    Hej!
    Vi har en 80 säng(dotterns säng) bredvid våran 120 säng...
    Visst är det bökigt ibland då hennes sömn är upp o ner,beroende på om hon är sjuk,har madrömmar,eller det händer mycket för henne vissa perioder i utvecklingen.Hon är 2 år.
    Vissa nätter är jag o hennes pappa helt slut,men jag tror att jag skulle vara det om hon sov i ett annat rum eller i egen säng längre bort oxo.
    Har prövat när hon va mindre att ha henne i egen säng,men jag blev lika trött för det.
    Sen som jag skrivit i andra trådar här,så bor vi ganska trångt så då blir det att hon får dela rum med oss,o de äldre barnen ha eget.(de är 3 äldre syskon som får dela rum)....så det är trååångt!
    Dottern sover längst in mot väggen o det har funkat bra.
    Hon är inte så mycket överallt i sängen,men hon vaknar flera gånger ibland.
    Båda jobbar.

  • FridaE

    happyfeet: Ja, alla barn är så olika ju. Min son han kom ju in till oss om han vakna om natten, han gick inte upp och lekte eller så.Eller så blev han lessen om han drömt nåt och då gick nån av oss in och la sej bredvid tills han somnat om. Men prova kan du ju göra om det inte håller med hur ni har det nu.

  • H A P P Y F E E T
    FridaE skrev 2008-04-13 11:26:55 följande:
    happyfeet: Ja, alla barn är så olika ju. Min son han kom ju in till oss om han vakna om natten, han gick inte upp och lekte eller så.Eller så blev han lessen om han drömt nåt och då gick nån av oss in och la sej bredvid tills han somnat om. Men prova kan du ju göra om det inte håller med hur ni har det nu.
    Funkar nu gör dt ju men jag tycker så synd om henne när vi bär in henne till oss för att hon vaknat och är ledsen och där somnar hon som en stock! Men sen bär vi in henne till sig när vi ska sova för att vi sover så dåligt med henne i vår säng... o då vaknar hon igen.. Och hon blir ledsen och så... hade känts bättre att hon hade fått sova lugnt hela natten. Detta händer ju absolut inte varje natt men det är ändå trist att det ska behöva hända alls när hon alltid sovit hela natter o haft en bra sömn!
  • FridaE

    Happyfeet: Ja, så är det ju. Men det kanske bara är en period som hon har och då kanske ni orkar härda ut ett tag med henne i sängen? Vet hur dte är. Våra barn sover också oförskämt bra om nätterna och har alltid gjort (fast de har iofs till en början samsovit med oss och då är man ju van vid det) och då blir det lite jobbigt och oroligt när de helt plötsligt vaknar om nätterna.

  • Tattates

    :)
    Våran dotter sover ännu delvis hos oss. Hon är snart 9år gammal, fram till bara för kanske 2år sedan sov hon varje natt hos oss. Hon somnar hos sig & kommer när hon vaknar (just ikväll somnar hon i min säng med)

    Jag har sovit bra fram till nu ungefär, nu hux flux har hon blivit så lång att det börjar bli svårt. Annars har det funkat bara fint. det är väl när alla 3 har kommit som det uppstår problem (maken rymmer till barnens sängar då).

    Vi har en vanlig dubbelsäng :)

    Jobbar såklart då föräldraledigheten är slut för många år sedan ;)

  • H A P P Y F E E T

    Ni som har era barn i sängen, somnar de själva i sin säng och sen kommer till er? Eller somnar de i er säng själva, eller måste ni vara med när de somnar?

  • Ellekan

    H A P P Y F E E T skrev 2008-04-15 20:41:48 följande:


    Ni som har era barn i sängen, somnar de själva i sin säng och sen kommer till er? Eller somnar de i er säng själva, eller måste ni vara med när de somnar?
    Olika i perioder. 2,5-åringen har somnat i sin säng medan jag suttit bredvid eller varit nära utanför rummet beroende på hennes önskemål och sedan kommit in på natten. Nu har hon bytt till att somna bredvid mig i min säng. Hon har börjat bli rädd för lejon och mörker. Hon har sovit i egen säng på kvällarna och sen på nätterna hos mig från födseln fram till ca 15 mån, sedan i säng bredvid min. 5-åringen har sovit i egen säng hela nätter ett tag men sedan några månader somnar hon i min säng, ibland själv, ibland sitter jag på sängkanten och ibland ligger jag bredvid och håller om henne. Beror också på hennes behov av närhet för tillfället. Hon sov när hon var nyfödd i egen säng under kvällarna och kom över i vår säng när vi gick och la oss eller senare. Från treårsålder sov hon i egen säng i vårt rum och sedan i eget rum och sen tillbaka i vårt rum. Det har vi tagit allteftersom beroende på flyttar, renoveringar och hur hon har velat. Lillkillen sov första halvåret bara bredvid mig men nu i egen säng på kvällar och kommer över när han vaknar. Största delen av tiden har jag nog legat bredvid mina barn när de somnat, eller suttit bredvid. Korta stökperioder när de varit under året har jag burit dem i famnen till sömns bredvid sängen.
  • Tattates

    H A P P Y F E E T skrev 2008-04-15 20:41:48 följande:


    Ni som har era barn i sängen, somnar de själva i sin säng och sen kommer till er? Eller somnar de i er säng själva, eller måste ni vara med när de somnar?
    Nu är ju min flicka rätt stor men ändå...
    Oftast somnar hon i sin egen säng för att sedan någon gång mitt på natten komma till oss (mig). Ibland dock om hon är lite mer orolig (hon är lite orolig av sig i kroppen då & då) somnar hon hos mig (oss) direkt.
  • Misskicki

    Ni som samsover med barn äldre än 1 år, hur bra sover ni på natten?
    *Vi sover som små bebisar allihopa.*

    SOver barnet mellan er eller på en extra säng intill er?
    *Våran son på 2 år kommer in till oss på natten mellan 2-5 och sover mellan oss.*
    Är inte barnet ÖVERALLT när det sover?
    *Kan vara så men oftast är han så nära mig han bara kan, och jag är van*
    Vaknar ni mycket?
    *Bara när han kommer in*
    Om ni samsover, jobbar ni också eller är ni föräldrarlediga
    *Vi jobbar och står i*

  • Rigmor Mortis

    Dottern sover mellan oss. Visst propellrar hon omkring en del (ibland ligger hon upp och ner i sängen), men skulle hon legat i spjälsängen hade hon väckt sig själv med sitt snurrande och vaknat till ordentligt. Nu väcker hon oss istället - väldigt sällan kanske jag bör tillägga, bara om hon råkar sparka till oss - och skulle hon vakna själv somnar hon om direkt.

    Han jobbar, jag är hemma men går upp samtidigt som min man ändå.

  • MalinEddie

    Hej!
    Vi har tatt på bort ena sidan på spjälsängen men dottern kryper oftast över till oss. Jag tycker det är härligt!
    Visst får hon för sig att leka ibland mitt i natten men detta händer inte ofta. Oftast sover vi alla tre mkt bra.
    Jag pluggar på distans och sambon är föräldraledig, så om vi inte skulle få sova nån natt kan vi ju ta igen det dagen efter.

  • lilla piraja

    ?Ni som samsover med barn äldre än 1 år, hur bra sover ni på natten?
    Jag sover gott!

    ?SOver barnet mellan er eller på en extra säng intill er?
    Min dotter sover mellan oss, 120 säng + 90 säng.

    ?Är inte barnet ÖVERALLT när det sover?
    Nja, kan hamna lite snett ibland, så man får rätta till. Är nog så van vid att hon sover bredvid mig.

    ?Vaknar ni mycket?
    Inte mer än innan jag fick barn (har alltid haft för vana att vakna några ggr per natt)

    ?Om ni samsover, jobbar ni också eller är ni föräldrarlediga
    Jag är föräldraledig.

  • Lyckoprinsessan

    Jag och min dotter samsov tills hon var 5-6 år. Båda hon och jag ligger väldigt stilla när vi sover så ingen av oss störde den andra. Nu är hon 10 år och vi samsov nyligen på en semester. Då var hon inte lika stilla längre utan väckte mig ett par gånger på nätterna. En natt vaknade jag av att hon trillade i golvet...

  • klumpen03

    Har 3 barn i sängen varje natt. Men de somnar alltid i sina sängar förrutom ibland på helgerna när vi ligger allihop i våran säng och ser på film tillsammans.

Svar på tråden Samsovning - hur kan ni?