• Ladycocos

    Vad är bra nivå av progesteron efter trolig ÄL?

    Hejsan!

    Jag har testat progesteron-nivån för att se att jag verkligen ägglossar.. Jag fick 15 som värde, vilket enligt sköterskan visar på att jag har haft ÄL..

    Men vad är normala nivåer? Är det någon som har info om hur högt/lågt värdet ska vara för att man ska ha haft en bra ÄL?? Jag fick det värdet efter en enkelkur Pergo..

  • Svar på tråden Vad är bra nivå av progesteron efter trolig ÄL?
  • Pimpinellan

    15 är lite väl lågt,men kan tyda på äl ändå. Som jag och många andra fått höra bör värdet vara minst 20 för att verkligen visa äl,men det finns de som fått godkänt vid 15 också precis som du.

  • Ladycocos

    Kom på att jag var lite otydlig.. Detta prov togs 3,5 veckor efter sista Pergopillret..

    Vad jag letar efter är info om hur progesteronnivåerna ser ut under hela cykeln..

  • Pimpinellan

    Nivån ligger som högst en vecka efter äl så om ditt var 15 efter 3,5 vecka var det nog bra. Du kan säkert googla dig fram till hur värdena kan se ut över hela cykeln. Det finns inget maxvärde dock,bara undre värde.

  • Ladycocos

    Jag har försökt med Google-tricket.. Men jag lyckas inte hitta några siffror.. Bara info om ATT nivåerna ska gå upp efter ÄL...

  • Ladycocos

    STRÅLANDE Janssonkatten!

    Allt blev MYCKET enklare om man visste att man ska googla på s-progesteron!!!

    Men det skiljer rätt mkt på värdena man hittar: (hoppas att detta blir läsbart...)

    Follikulär fas Luteal fas
    nmol/L nmol/L

    1,0 ? 3,8 2,3 ? 57
    0,95 3,8 -50
    0,6 - 4,7 5,3 - 86
    12

    www.ltkronoberg.se/templates/LtKDocPageRev____35156.aspx

    www.lj.se/index.jsf&nodeId=25091&childId=4756

    www.skane.se/upload/Webbplatser/USiL/Dokument/Division5/VOKlinKemFarm/Analyser/progesteron_p_s.pdf

    193.235.70.189/provtagning/seprog.htm

  • Janssonkatten

    ja det ser lite grötigt ut, men såhär sa min doktor.

    Om man har över 20 (förutsatt att man tar progprovet på rätt cykeldag) kan man räkna med att det varit en ägglossning, och värdet bör inte överstiga 80.

  • talia

    Jo men överstiga 80 får det. Jag hade 100 (7 dgr efter fullt utslag på äl-sticka) och läkaren sa att det var jättebra. En vecka senare visade det sig att jag dessutom blivit gravid.

  • Krusbär

    Progesteronet fortsätter väl att stiga om man är gravid, när det sjunker får man ju mens...?

  • Janssonkatten
    talia skrev 2008-04-19 21:32:43 följande:
    Jo men överstiga 80 får det. Jag hade 100 (7 dgr efter fullt utslag på äl-sticka) och läkaren sa att det var jättebra. En vecka senare visade det sig att jag dessutom blivit gravid.
    antagligen fick du så högt eftersom du var gravid.
  • talia

    jaha kanske det. Men läkaren sa iaf att det tydde på att det varit en 'bra' äl. Ingen visste ju då att jag var gravid ju. Jaja.

  • Ladycocos

    Min gyn ringde precis.. Jag hade ett värde på 120! Och enligt honom var det bara bra!!!

    Han håller med om att det är konstigt att jag inte har några känningar alls av mina ÄL..

    HURRA!! Pergon funkar!!

  • talia

    Visst är det en underbar känsla när det verkligen funkar!! Kanske du oxå är gravid nu, som jag var när jag hade så högt värde.. Lycka till!

  • Ladycocos

    Åhh vad jag hoppas!!

    Men jag är så fånig att jag inbillar mig att jag ska "känna" mig gravid.. och det gör jag inte... Har ABSOLUT inga gravkänningar!!

    Man är ju såå fånig att man kollar alla eventuella tecken.. inte ont i brösten, inte lila i musen, inget alls...

    Men just ja.. det är jag som inte känner att mina ÄL!!

  • talia

    Du, jag kände absolut INGENTING när jag var så tidigt gravid, det dröjde några veckor. Så... jag håller en tumme för dig...!!

  • OlCh

    Hej! Jobbar på graviditet. Jag har en profesteron-nivå på 110 och är 4 dagar efter ägglossning. Jag tar progrsteronkaslar pga endometrios. Info skiljer sig på nätet men det ser ut att vara högre än referensinterval vilket för mig fundersam. Är nivån för hög? 

Svar på tråden Vad är bra nivå av progesteron efter trolig ÄL?